Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Zeleným“ autům zatím nikdo nevěří

  23:06aktualizováno  23:06
Nabídka právě probíhajícího autosalonu v Paříži opět připomněla, že do vývoje aut s co nejmenšími emisemi investují světové automobilky miliardy dolarů. Na silnicích jsou zatím v totální menšině.

Jedna z Toyot na pařížském autosalonu. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Tváří v tvář růstu automobilismu, zhoršujícímu se vzduchu a tenčícím se zásobám ropy koneckonců ani nic jiného nezbývá.

Nejčastějším řešením jsou hybridní auta, která kombinují běžný spalovací motor s elektromotorem. Alternativou může být i etanol, ale mnozí vidí perspektivu ve vodíku. V Paříži bylo možné si vizi ověřit v případě BMW: právě tato automobilka představila model spalující vodík.

"Pro nejbližší období jsou určitě hybridní motory řešením, jak překonat nedostatek ropy," říká například ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Ve vývoji je zřejmě nejdále japonská Toyota, jejíž model Prius hlásí poměrně úspěšné prodeje po celém světě. Výrobce auta, jehož spotřeba atakuje hodnotu čtyř litrů na sto kilometrů, počítá s tím, že v roce 2010 se bude vyrábět kolem milionu hybridních aut ročně.

Politická podpora? Ano, ale...
Ve statistikách o registracích aut se vozy s hybridním pohonem zatím neobjevují. Konkrétně v České republice jich je dnes podle odhadů zhruba pár stovek. Malá čísla prodejů mají jednoduchou příčinu: auta s hybridním pohonem jsou dražší a nabídka není příliš velká. Ale existují i výjimky.

"Dvě z pěti prodaných aut u nás jsou s hybridním pohonem," říká manažer Lexusu pro Česko a Slovensko Tomáš Velek. "Lidé je kupují právě kvůli ochraně životního prostředí, a navíc je to i investice do nižší spotřeby," dodal.

Malý zájem o alternativu má podobné příčiny všude ve světě. A nejde zdaleka jen o vyšší cenu. Mnozí řidiči nevyzkoušenému modelu prostě nevěří. Platí to i navzdory zatím nesmělé podpoře, kterou se jim některé země pokoušejí nabízet.

Například ve Spojených státech, kde jsou hybridní auta o dva až tři tisíce dolarů dražší, umožňuje vláda odpisy z daní až do výše 3600 dolarů za koupi zmíněného Priusu a dalších sedmi druhů hybridů ze stájí Toyoty, Hondy a Fordu.

Pochyby zvýraznil třeba průzkum na 303 tamních hybridních autech: v městském provozu devět z deseti aut neplnilo úsporu energie předepsanou americkým úřadem ochrany životního prostředí EPA.

Renesance dieslu
Další zajímavou okolností je konkrétně v USA rostoucí zájem o auta s dieselovým motorem, který Američané v 80. letech zatracovali, mimo jiné pro jeho špínu, těžkopádnost a nespolehlivost. Dieselové motory se od té doby natolik zdokonalily, že jsou dnes mnohdy úspornější a šetrnější než jejich benzinová obdoba.

Auta s naftovými motory hodlají do Ameriky nově dodávat mezi jinými Mercedes-Benz, Honda, BMW nebo Nissan. Odborníci se shodují na tom, že rozvoj aut, která jsou vůči životnímu prostředí přátelštější, se neobejde bez masivní politické podpory.

"Určitě by jich jezdilo více i u nás, kdyby byly daňově zvýhodněné," míní Šípek.
Evropská unie sice nepropaguje přímo hybridní auta, ale pokouší se alespoň tlačit na výrobce, aby výrazně snižovali emise oxidu uhličitého.

"Mluví se o sankcích, ale vsadím se, že se v příštích pár letech nic nestane," zchladil nedávno optimismus v časopise Automotive News "nejmenovaný úředník" z Bruselu.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Úředníci doporučovali nevidomým levnější pomůcky, spor s firmou vyhráli

Ilustrační snímek

Po téměř čtyřech letech sporu mezinárodní arbitři rozhodli. Český stát nemusí firmě podnikatele Jana Buchala zaplatit...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Dům odborových svazů koupili majitelé Siko koupelen, chtějí postavit byty

Dům odborových svazů v Praze

Odborové svazy prodaly Dům odborových svazů na pražském Žižkově. Novým majitelem je podle serveru E15.cz koupelnářská...

Najdete na iDNES.cz