Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železnice vymýšlejí, jak ochránit cestující a přitom je neobtěžovat

  10:50aktualizováno  10:50
Nepříjemné kontroly jsou zatím doménou hlavně letecké dopravy. Hrozba teroristických útoků ale nutí i železniční dopravce řešit, jak ochránit cestující a přitom je neobtěžovat zbytečnými kontrolami. Důvodem je neúspěšný pokus o teroristický útok na vlak Thalys mezi Amsterdamem a Paříží v srpnu loňského roku.

Policisté a hasiči evakuují Hlavní nádraží v Praze z důvodu anonymního oznámení bomby. (5. 2. 2016) | foto: Marek Zerzan

„Zavedením kontrol jako na letišti na nádražích by železnice ztratila velkou konkurenční výhodu,“ říká generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Ten se zúčastnil ve středu velkého jednání v Paříži, které organizovala mezinárodní železniční unie UIC a sdružení železničních společností a provozovatelů CER.

Železniční společnosti zde hledají cesty, jak ochránit cestující ve vlacích před teroristy. Uzavřít železnici jako například letiště a letadla, se ukazuje ale jako nereálné. Mluví se například o zavedení bezpečnostních rámů, to by ale výrazně prodloužilo dobu odbavení na nádraží a ještě zvýšilo výrazně náklady na ostrahu. I tak by byla železnice dál v nebezpečí: tratě jsou většinou volně přístupné a teroristé mohou vlak sabotovat jinak.

Namísto rámů se tak ukazuje jako pravděpodobnější rozsáhlá instalace kamer ve vlacích i na nádražích. Měla by to být zařízení, která budou umět rozeznávat i obličeje. Jenže to vše přinese obrovské náklady a zatím není jasné, kdo je zaplatí.

Dopravcům zatím materiály vytvořené experty CER doporučují, aby se zabývali školením zaměstnanců, jak rozpoznat případné teroristy a jak jednat v případě krizové situace. V návrzích jsou například i kampaně mířící na cestující, kteří mají být pozorní a hlásit například opuštěná zavazadla.

Objevit se mají i kampaně, ve kterých bude na nutnost bdělosti upozorňována i veřejnost. Jde například o radu, že je dobré nahlásit opuštěné zavazadlo.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Poblíž Varšavy chtějí Poláci postavit největší letiště v Evropě

Ilustrační foto

V roce 2016 se na prvních třech místech žebříčku nejpoužívanějších letišť umístily Atlanta, Peking a Dubaj. Pokud by se...

Plná nádrž zdražila od léta o 70 korun. Ceny nafty mohou dál růst

(Ilustrační snímek)

Řidiči na českých silnicích zaplatí za plnou nádrž o 70 korun více než v létě. A výdaje v dalších týdnech ještě...

OBRAZEM: Mercedes v oblacích. Emirates posouvají laťku luxusního létání

Aerolinky Emirates představily nový luxusní interiér letounu Boeing 777...

Aerolinky Emirates, jeden z nejdynamičtějších hráčů na leteckém nebi, a luxusní automobilka Mercedes-Benz, spojili...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.