Policisté a hasiči evakuují Hlavní nádraží v Praze z důvodu anonymního oznámení...

Policisté a hasiči evakuují Hlavní nádraží v Praze z důvodu anonymního oznámení bomby. (5. 2. 2016) | foto: Marek Zerzan

Železnice vymýšlejí, jak ochránit cestující a přitom je neobtěžovat

  • 55
Nepříjemné kontroly jsou zatím doménou hlavně letecké dopravy. Hrozba teroristických útoků ale nutí i železniční dopravce řešit, jak ochránit cestující a přitom je neobtěžovat zbytečnými kontrolami. Důvodem je neúspěšný pokus o teroristický útok na vlak Thalys mezi Amsterdamem a Paříží v srpnu loňského roku.

„Zavedením kontrol jako na letišti na nádražích by železnice ztratila velkou konkurenční výhodu,“ říká generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Ten se zúčastnil ve středu velkého jednání v Paříži, které organizovala mezinárodní železniční unie UIC a sdružení železničních společností a provozovatelů CER.

Železniční společnosti zde hledají cesty, jak ochránit cestující ve vlacích před teroristy. Uzavřít železnici jako například letiště a letadla, se ukazuje ale jako nereálné. Mluví se například o zavedení bezpečnostních rámů, to by ale výrazně prodloužilo dobu odbavení na nádraží a ještě zvýšilo výrazně náklady na ostrahu. I tak by byla železnice dál v nebezpečí: tratě jsou většinou volně přístupné a teroristé mohou vlak sabotovat jinak.

Namísto rámů se tak ukazuje jako pravděpodobnější rozsáhlá instalace kamer ve vlacích i na nádražích. Měla by to být zařízení, která budou umět rozeznávat i obličeje. Jenže to vše přinese obrovské náklady a zatím není jasné, kdo je zaplatí.

Dopravcům zatím materiály vytvořené experty CER doporučují, aby se zabývali školením zaměstnanců, jak rozpoznat případné teroristy a jak jednat v případě krizové situace. V návrzích jsou například i kampaně mířící na cestující, kteří mají být pozorní a hlásit například opuštěná zavazadla.

Objevit se mají i kampaně, ve kterých bude na nutnost bdělosti upozorňována i veřejnost. Jde například o radu, že je dobré nahlásit opuštěné zavazadlo.