Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železničáři žádají vyšší mýtné pro autodopravce, jsou prý v nevýhodě

  10:16aktualizováno  10:16
Nově založené sdružení železničních dopravců Žesnad.cz tlačí na stát, aby zrovnoprávnil podmínky pro vlaky a kamiony. Železničáři požadují zdražení mýtného pro nákladní automobily, to se pochopitelně autodopravcům nelíbí.
Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Po železnici se vozí čím dál méně nákladu než kamiony, i když podle strategických materiálů přijatých vládou a v Evropské unii by tomu mělo být naopak. Vlaky v tuzemsku převezou třikrát méně zboží než nákladní automobily.

Nejnovější údaje podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu potvrzují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. Nákladní dopravci na železnici se kvůli tomu poprvé spojili do oborového sdružení Žesnad.cz. To má být obdobou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Sdružení chce zrovnoprávnit podmínky železnice se silnicí.

„V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu než v Česku,“ upozorňuje Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz

Jedním z hlavních opatření by mělo být podle sdružení vyšší mýtné pro nákladní automobily, případně jeho rozšíření na silnice nižších tříd. „Železnice je znevýhodněna tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Železniční dopravci argumentují příkladem Švýcarska, kde je zpoplatněn každý ujetý kilometr kamionu. Sládek nicméně nechce, aby se zvýšení mýta vnímalo jen jako zdražování kamionové dopravy. „Je možno na ně pohlížet i jako na stimulátor pro rozhodování o druhu dopravy a také jako na podporu lokální výroby a domácího průmyslu a zemědělství. Pokud zákazník potřebuje dovozové zboží, měla by cena tohoto zboží obsahovat veškeré náklady vynaložené společností na jeho dopravu,“ dodal Sládek.

Autodopravci podobné úvahy striktně odmítají. Podle Jana Medvedě z Česmadu jde o oblíbenou mantru železničářů, že jsou znevýhodněni. „Zpoplatnění málo frekventovaných komunikací je provozně hodně nákladné,“ říká Medveď. Podle něj je užívání všech silnic zpoplatněno už dávno prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot. Tu však platí i dieselové nákladní vlaky, elektrické musí doplácet na obnovitelné zdroje energie.

Kamiony jsou efektivnější

Kamiony v Česku přepraví celkem 71,6 procenta zboží. Podle Medvedě stojí za úspěchem kamionů mimo jiné větší efektivita silničních dopravců oproti těm železničním. Provozovatelé nákladních vlaků mají nicméně také výhrady vůči tomu, jak je organizován provoz na české železnici. Podle nich jezdí na některých trasách zbytečně moc osobních dálkových vlaků, které zabírají prostor přepravě nákladu.

V zahraničí je podle Sládka běžné, že dálkové vlaky nejezdí tak často jako u nás. „Například rychlíky na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou, kde jsou úzká místa, jezdí s četností, která nemá ve světě obdoby. Přitom jsou vlaky málo a neefektivně vytížené s malým počtem vagonů. Tím dochází k přetížení železniční sítě,“ říká Sládek.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. „Nákladní vlaky jsou odstaveny až na čtyřiadvacet hodin, jednoznačnou prioritu mají minirychlíky,“ dodává Sládek.

Žesnad sdružuje desítku největších nákladních dopravců. Nechybí v něm státní ČD Cargo ani soukromí dopravci včetně AWT nebo Metransu.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

České domácnosti si příští rok za elektřinu připlatí. A zřejmě i za plyn

(ilustrační snímek)

České domácnosti si příští rok připlatí za elektřinu a zřejmě i za plyn. Energetický regulační úřad (ERÚ) oznámil, že...

Pro rohlíky kilometry daleko. Prodejnám na venkově hrozí zavření

(Ilustrační snímek)

Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. Skupina COOP, která provozuje převážně v menších obcích 2 700...

Černý pátek je větší. Ale obchody vyprodávají neatraktivní věci, míní expert

Černý pátek prodejní akce

Černého pátku využívají čeští prodejci k tomu, aby se zbavili neatraktivního zboží, tvrdí ředitel Marketingového...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.