Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železničáři žádají vyšší mýtné pro autodopravce, jsou prý v nevýhodě

  10:16aktualizováno  10:16
Nově založené sdružení železničních dopravců Žesnad.cz tlačí na stát, aby zrovnoprávnil podmínky pro vlaky a kamiony. Železničáři požadují zdražení mýtného pro nákladní automobily, to se pochopitelně autodopravcům nelíbí.
Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Po železnici se vozí čím dál méně nákladu než kamiony, i když podle strategických materiálů přijatých vládou a v Evropské unii by tomu mělo být naopak. Vlaky v tuzemsku převezou třikrát méně zboží než nákladní automobily.

Nejnovější údaje podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu potvrzují, že dopravní politika státu zůstala jen na papíře a stát mnoho pro zatraktivnění železnice nedělá. Nákladní dopravci na železnici se kvůli tomu poprvé spojili do oborového sdružení Žesnad.cz. To má být obdobou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Sdružení chce zrovnoprávnit podmínky železnice se silnicí.

„V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu než v Česku,“ upozorňuje Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz

Jedním z hlavních opatření by mělo být podle sdružení vyšší mýtné pro nákladní automobily, případně jeho rozšíření na silnice nižších tříd. „Železnice je znevýhodněna tím, že se platí za každý kilometr. Kamiony platí pouze na zlomku délky sítě,“ říká Šlegr.

Železniční dopravci argumentují příkladem Švýcarska, kde je zpoplatněn každý ujetý kilometr kamionu. Sládek nicméně nechce, aby se zvýšení mýta vnímalo jen jako zdražování kamionové dopravy. „Je možno na ně pohlížet i jako na stimulátor pro rozhodování o druhu dopravy a také jako na podporu lokální výroby a domácího průmyslu a zemědělství. Pokud zákazník potřebuje dovozové zboží, měla by cena tohoto zboží obsahovat veškeré náklady vynaložené společností na jeho dopravu,“ dodal Sládek.

Autodopravci podobné úvahy striktně odmítají. Podle Jana Medvedě z Česmadu jde o oblíbenou mantru železničářů, že jsou znevýhodněni. „Zpoplatnění málo frekventovaných komunikací je provozně hodně nákladné,“ říká Medveď. Podle něj je užívání všech silnic zpoplatněno už dávno prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot. Tu však platí i dieselové nákladní vlaky, elektrické musí doplácet na obnovitelné zdroje energie.

Kamiony jsou efektivnější

Kamiony v Česku přepraví celkem 71,6 procenta zboží. Podle Medvedě stojí za úspěchem kamionů mimo jiné větší efektivita silničních dopravců oproti těm železničním. Provozovatelé nákladních vlaků mají nicméně také výhrady vůči tomu, jak je organizován provoz na české železnici. Podle nich jezdí na některých trasách zbytečně moc osobních dálkových vlaků, které zabírají prostor přepravě nákladu.

V zahraničí je podle Sládka běžné, že dálkové vlaky nejezdí tak často jako u nás. „Například rychlíky na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou, kde jsou úzká místa, jezdí s četností, která nemá ve světě obdoby. Přitom jsou vlaky málo a neefektivně vytížené s malým počtem vagonů. Tím dochází k přetížení železniční sítě,“ říká Sládek.

Nákladní dopravci si stěžují hlavně na období výluk na hlavní trati, kdy nákladní soupravy musejí čekat nejdéle. „Nákladní vlaky jsou odstaveny až na čtyřiadvacet hodin, jednoznačnou prioritu mají minirychlíky,“ dodává Sládek.

Žesnad sdružuje desítku největších nákladních dopravců. Nechybí v něm státní ČD Cargo ani soukromí dopravci včetně AWT nebo Metransu.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

(Ilustrační snímek)

Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5...

Babišova vláda odmítla strop na dotace velkým farmám. Pomůže to i Agrofertu

Soukromý zemědělec Václav Koutný z Těšetic hospodaří na 150 hektarech. Spolu s...

Česko odmítá zavedení dotačního limitu evropských přímých zemědělských dotací po roce 2020 pro velké farmy. Nesouhlasí...

Ministr velí do zbraně: Evropa by měla prudce snížit počty divočáků

(Ilustrační snímek)

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit stavy divočáků, myslí si český ministr zemědělství Jiří Milek....

Najdete na iDNES.cz