České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

  10:45aktualizováno  10:45
České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Hodnotu zakázky společnost odhadla na 1,1 miliardy korun. Tyto stroje mají dopravci pomoci překlenout přechodné období, než nakoupí 60 moderních strojů pro rychlosti do 200 kilometrů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Příprava takto velké zakázky si podle Miroslava Kupce, který je v představenstvu Českých drah zodpovědný za majetek a techniku, vyžádá delší dobu, navíc je potřeba zajistit financování. Do té doby společnost bude využívat zmíněné pronajaté lokomotivy, které budou určeny především na provoz na vnitrostátních tratích, kde je rychlost do 160 kilometrů dostačující.  Dopravce však požaduje, aby mohly jezdit i na Slovensku a v Rakousku.

První z dodávky pronajatých lokomotiv by měly České dráhy odebrat na podzim příštího roku. Postupně mají na vlacích nahradit pomalejší lokomotivy řady 362 přezdívané Eso, které se vyráběly v 90. letech minulého století. Podle Kupce se tím mohou zkrátit dojezdové časy vlaků na některých tratích.

Česko si od evropské banky půjčí sto miliard na modernizaci železnice

V současnosti provozují České dráhy třicet moderních lokomotiv. Jde o 20 lokomotiv řady 380 nazývaných Emil Zátopek, které dopravce koupil od tuzemského výrobce Škoda Transportation. Dalších deset lokomotiv Vectron mají České dráhy pronajaté.

Přestože se v osobní dopravě stále více prosazují ucelené soupravy, i do budoucna mají podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského klasické lokomotivy na železnici své místo. 

Řada souprav je totiž koncipována pro princip Push-pull, kdy místo vlastní pohonné jednotky má souprava pouze bezmotorový řídící vůz a pro jízdu využívá motor klasické lokomotivy, která je připojená na opačném konci vlaku. I do budoucna navíc bude pro část vlaků výhodnější klasické uspořádání, tedy souprava lokomotivy a jednotlivých vagonů.

Podívejte se na test lokomotivy Emil Zátopek od Škoda Transportation:




Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz