Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

  10:45aktualizováno  10:45
České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Hodnotu zakázky společnost odhadla na 1,1 miliardy korun. Tyto stroje mají dopravci pomoci překlenout přechodné období, než nakoupí 60 moderních strojů pro rychlosti do 200 kilometrů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Příprava takto velké zakázky si podle Miroslava Kupce, který je v představenstvu Českých drah zodpovědný za majetek a techniku, vyžádá delší dobu, navíc je potřeba zajistit financování. Do té doby společnost bude využívat zmíněné pronajaté lokomotivy, které budou určeny především na provoz na vnitrostátních tratích, kde je rychlost do 160 kilometrů dostačující.  Dopravce však požaduje, aby mohly jezdit i na Slovensku a v Rakousku.

První z dodávky pronajatých lokomotiv by měly České dráhy odebrat na podzim příštího roku. Postupně mají na vlacích nahradit pomalejší lokomotivy řady 362 přezdívané Eso, které se vyráběly v 90. letech minulého století. Podle Kupce se tím mohou zkrátit dojezdové časy vlaků na některých tratích.

Česko si od evropské banky půjčí sto miliard na modernizaci železnice

V současnosti provozují České dráhy třicet moderních lokomotiv. Jde o 20 lokomotiv řady 380 nazývaných Emil Zátopek, které dopravce koupil od tuzemského výrobce Škoda Transportation. Dalších deset lokomotiv Vectron mají České dráhy pronajaté.

Přestože se v osobní dopravě stále více prosazují ucelené soupravy, i do budoucna mají podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského klasické lokomotivy na železnici své místo. 

Řada souprav je totiž koncipována pro princip Push-pull, kdy místo vlastní pohonné jednotky má souprava pouze bezmotorový řídící vůz a pro jízdu využívá motor klasické lokomotivy, která je připojená na opačném konci vlaku. I do budoucna navíc bude pro část vlaků výhodnější klasické uspořádání, tedy souprava lokomotivy a jednotlivých vagonů.

Podívejte se na test lokomotivy Emil Zátopek od Škoda Transportation:




Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Dopravní obr pravidelně v Praze. Dreamliner bude od října létat do Kataru

Boeing 787 Dreamliner společnosti Qatar Airways

Fanoušky dopravních letadel a především všechny příznivce pohodlného cestování čeká od konce října příjemná novinka v...

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Najdete na iDNES.cz