Konec jedné éry: legendární žabotlam příští týden dojezdí

  16:42aktualizováno  16:42
Éra příměstských elektrických souprav přezdívaných kvůli výraznému profilu žabotlamy skončí příští týden. Poslední kus používaný v pravidelném provozu na trase z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy naposledy vyjede v pátek 10. srpna. Soupravy, které jsou v provozu od šedesátých let minulého století, už se Českým drahám nevyplatí dále opravovat.

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„To je případ i posledního kusu, kterému končí životnost a který bude podle plánu dopravce z provozu stažen koncem příštího týdne,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

„Zatím není ještě definitivně rozhodnuto, jaký typ vlaku dosluhující soupravu nahradí. Přechodně bude městská linka obsluhována žlutými motoráky Regionova,“ doplnil mluvčí koordinátora pražské hromadné dopravy Ropid Filip Drápal. Podle Ropidu je však tento stroj určený především na méně vytížené neelektrifikované linky není pro tuto trasu dlouhodobě udržitelným řešením (více o posledním jezdícím žabotlamu v rubrice Technet).

S tím počítají i samotné České dráhy. „Pokud na lince dostaneme dlouhodobý kontrakt, koupí se na ni nové vlaky z některého z aktuálně probíhajících výběrových řízení,“ uvedl Šťáhlavský.

Legendy české železnice

Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy tažené buď parními, nebo nově nastupujícími elektrickými lokomotivami (více v článku Pantografy přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci).

Fotogalerie

Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.

Archivní video: Éra legendárních žabotlamů se blíží ke konci

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

EU mění pravidla v železniční dopravě. Uleví zdravotně znevýhodněným

Ilustrační snímek

Nová pravidla pro cestování na železnici schválili ve čtvrtek ve Štrasburku poslanci a poslankyně Evropského...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Najdete na iDNES.cz