Konec jedné éry: legendární žabotlam příští týden dojezdí

  16:42aktualizováno  16:42
Éra příměstských elektrických souprav přezdívaných kvůli výraznému profilu žabotlamy skončí příští týden. Poslední kus používaný v pravidelném provozu na trase z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy naposledy vyjede v pátek 10. srpna. Soupravy, které jsou v provozu od šedesátých let minulého století, už se Českým drahám nevyplatí dále opravovat.

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„To je případ i posledního kusu, kterému končí životnost a který bude podle plánu dopravce z provozu stažen koncem příštího týdne,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

„Zatím není ještě definitivně rozhodnuto, jaký typ vlaku dosluhující soupravu nahradí. Přechodně bude městská linka obsluhována žlutými motoráky Regionova,“ doplnil mluvčí koordinátora pražské hromadné dopravy Ropid Filip Drápal. Podle Ropidu je však tento stroj určený především na méně vytížené neelektrifikované linky není pro tuto trasu dlouhodobě udržitelným řešením (více o posledním jezdícím žabotlamu v rubrice Technet).

S tím počítají i samotné České dráhy. „Pokud na lince dostaneme dlouhodobý kontrakt, koupí se na ni nové vlaky z některého z aktuálně probíhajících výběrových řízení,“ uvedl Šťáhlavský.

Legendy české železnice

Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy tažené buď parními, nebo nově nastupujícími elektrickými lokomotivami (více v článku Pantografy přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci).

Fotogalerie

Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.

Archivní video: Éra legendárních žabotlamů se blíží ke konci

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...



Najdete na iDNES.cz