Vlaky v sobotu zamířily z Prahy – Libně do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Stroje, které konstruktéři navrhli v šedesátých letech minulého století, výrazně překročily dobu očekávané životnosti a už se je nevyplatí dále opravovat, uvedl dopravce.
Legenda ze Studénky
Pantografy s řadovým označením 451 a 452 vyráběla Vagónka ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo 62 kusů (celých čtyřvozových jednotek).
Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí.
Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy, které táhly buď parní, nebo nově nastupující elektrické lokomotivy.
Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.