Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

  20:37aktualizováno  11. srpna 8:54
V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které dali lidé přezdívku žabotlam, Emilka nebo pantograf. Kvůli slavnostnímu ukončení provozu poslední jednotky, jež jezdila mezi pražskou Libní a Roztoky u Prahy, vypravily České dráhy ze Šumperka do hlavního města další, tentokrát muzejní jednotku stejné řady. Oba vlaky v sobotu vyrazily na poslední jízdu.

Vlaky v sobotu zamířily z Prahy – Libně do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Stroje, které konstruktéři navrhli v šedesátých letech minulého století, výrazně překročily dobu očekávané životnosti a už se je nevyplatí dále opravovat, uvedl dopravce.

Fotogalerie

Legenda ze Studénky

Pantografy s řadovým označením 451 a 452 vyráběla Vagónka ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo 62 kusů (celých čtyřvozových jednotek). 

Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí.

Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy, které táhly buď parní, nebo nově nastupující elektrické lokomotivy.

Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

ČD vypsaly další miliardovou zakázku, poptávají 90 expresních vagónů

České dráhy mají k dispozici zatím dva modernizované rychlíkové vagony. Jeden z...

České dráhy vypsaly soutěž na dodávku až 90 expresních vagónů. Předpokládanou cenu neuvedly, nové vozy chce dopravce...

Kontrolní orgán Českých drah povede Petr Moos

Bývalý ministr dopravy Petr Moos

Dozorčí radu Českých drah povede podle očekávání bývalý šéf dopravního resortu Petr Moos. Do čela si jej na prvním...

Když selže technika. Na londýnském letišti musí lety psát fixem na tabuli

Na londýnském letišti Gatwick nefungovala elektronická informační tabule....

Na letišti Gatwick jižně od Londýna v pondělí přestaly kvůli poruše optického kabelu fungovat tabule s informacemi o...

Najdete na iDNES.cz