Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

  20:37aktualizováno  11. srpna 8:54
V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které dali lidé přezdívku žabotlam, Emilka nebo pantograf. Kvůli slavnostnímu ukončení provozu poslední jednotky, jež jezdila mezi pražskou Libní a Roztoky u Prahy, vypravily České dráhy ze Šumperka do hlavního města další, tentokrát muzejní jednotku stejné řady. Oba vlaky v sobotu vyrazily na poslední jízdu.

Vlaky v sobotu zamířily z Prahy – Libně do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Stroje, které konstruktéři navrhli v šedesátých letech minulého století, výrazně překročily dobu očekávané životnosti a už se je nevyplatí dále opravovat, uvedl dopravce.

Fotogalerie

Legenda ze Studénky

Pantografy s řadovým označením 451 a 452 vyráběla Vagónka ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo 62 kusů (celých čtyřvozových jednotek). 

Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí.

Žabotlamy nebo také pantografy začaly ve druhé polovině minulého století nahrazovat na příměstských linkách soupravy, které táhly buď parní, nebo nově nastupující elektrické lokomotivy.

Proti nim měla koncepce soupravy se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích vlaku řadu výhod. Ve srovnání s klasickými vlaky sestavenými z lokomotivy a vagónů měly rychlejší rozjezdy, což se projevovalo zejména na linkách s krátkým intervalem mezi zastávkami. Na konečné pak nebylo nutné lokomotivy přepřahat na opačný konec vlaku, což rovněž šetřilo minuty. V neposlední řadě pak tyto částečně bezbariérové stroje nabízely cestujícím nízkopodlažní nástup.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz