Železnice chystá velké zlevnění

  • 191
České dráhy chtějí zjednodušit slevy na železnici. Proto nyní vymýšlejí, jak zrušit takzvanou kartu Z i zvýhodněné zákaznické jízdné, které majitelé karet platí místo obyčejného. To je v řadě případů až o šedesát procent dražší než zákaznické jízdné.

Nově by lístek na vlak měl být od poloviny června, kdy se mění jízdní řád, dokonce levnější než současné zvýhodněné zákaznické jízdné. Lidé na drahách teď řeší, jak budou kompenzovat zrušení karty Z asi milionu lidí, kteří už za její pořízení letos zaplatili dvě stě korun.

Jednou z možností je podle lidí z drah vrátit majitelům karet poměrnou částku nebo jim výhodně nabídnout jinou jízdenku. Dráhy budou muset vyřešit důležitější věc - kde vezmou peníze ze ztracených tržeb.

Plošné zlevnění jízdného, o kterém teď železnice uvažuje a jež musí ještě schválit představenstvo společnosti, totiž podle odborníků více lidí do vlaku nedostane. Na tržbách zrušením karet a vyššího obyčejného jízdného dráhy přijdou podle odhadu zhruba o půl miliardy korun. Tu budou žádat od státu jako dotaci.

České dráhy zlevní jízdné
České dráhy se po příchodu nového vedení chystají přilákat více lidí do vlaků. Proto nyní pracují na návrhu změn v cenách jízdného, které by mohly začít platit od poloviny června, kdy se mění i jízdní řád.

"Celá záležitost se nyní připravuje, ale nejprve ji musí schválit představenstvo," říká obchodně provozní šéf Českých drah Jiří Vencl. "Připravujeme analýzu počtu cestujících, které bychom mohli oslovit," dodává bez bližších detailů.

Podle dostupných informací se dráhy chystají zrušit zákaznickou Kartu Z, která umožňuje svým majitelům jezdit za výhodnější jízdné. V některých případech může být až o šedesát procent nižší než obyčejné jízdné.

Zákaznickou kartu na tento rok za dvě stě korun si už koupilo asi milion lidí. Proto dráhy nyní řeší, jak lidem zrušení karty vynahradí. Uvažují například o tom, že poměrnou částku majitelům karet vrátí, nebo jim nabídnou místo ní jízdenku kamkoliv po republice.

Zástupci drah však tvrdí, že chtějí do systému slev sáhnout radikálněji a zjednodušit jej. Podle Vencla je zbytečně složitý. "Sám jsem si nechal systém slev na drahách vysvětlit, a hned napoprvé jsem jej zcela nepochopil," řekl Vencl nedávno časopisu Obzor.

Aby pravidelní cestující nepřišli o zvýhodněné jízdné, chtějí dráhy jít znovu s cenami dolů. Zruší zákaznické jízdné zcela a obyčejné jízdné zlevní na úroveň současného zákaznického. Dokonce se uvažuje o tom, že by jízdenky mohly být ještě levnější.

Plán změny cen, který je zajímavý pro cestující, však má jeden háček. Podle lidí z drah zrušením Karty Z přijde železnice za rok přibližně o dvě stě milionů korun na tržbách. Tím, že sníží cenu obyčejného jízdného, jež využívají občasní cestující a převážně cizinci, dráhy v pokladnách nevyberou další stamiliony.

Odborníci odhadují, že by dráhy podobným opatřením mohly na tržbách přijít celkem až o půl miliardy korun ročně. A o ty si řeknou na dotacích na osobní dopravu státu. Návrh na plošné změny v jízdném se poněkud liší od původní představy nového generálního ředitele Petra Kousala, který nastoupil začátkem března. Ten počítal s tím, že dráhy zlevní jízdné na konkrétní vzdálenosti, kde přicházejí o cestující kvůli autobusům, a zavedou akční ceny na jednotlivých trasách.

Jako příklad Kousal uváděl trasy z Prahy do Brna nebo z Brna do Olomouce, kde by dráhy mohly zkusit přetáhnout cestující jízdenkami s konkurenčními cenami. Vyjádření Kousala k návrhu změny jízdného se nepodařilo sehnat. 

,