SŽDC se letos vrátí i k dalším loni zastaveným projektům, například k rekonstrukci Střelenského tunelu na trati na Slovensko přes Horní Lideč. Ilustrační foto.

SŽDC se letos vrátí i k dalším loni zastaveným projektům, například k rekonstrukci Střelenského tunelu na trati na Slovensko přes Horní Lideč. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Železnice chystá zakázky za miliardy, mezi nimi nejdelší tunel v Česku

  • 44
Přestože stát avizoval, že nepočítá se stavbou jediného kilometru nové dálnice, práce na kolejích stagnovat nebudou. Díky evropským fondům se rozběhnou železniční projekty za více než deset miliard. "Zakázkou desetiletí" bude stavba trati mezi Plzní a Rokycany.

"Během dvou až tří měsíců vypíšeme postupně několik velkých zakázek," potvrdil Pavel Habarta, pověřený řízením Správy železniční dopravní cesty. Tou největší bude stavba trati z Plzně do Rokycan, která výrazně zrychlí cestu mezi Prahou a Plzní.

Odhadovaná cena projektu, u něhož dosud nejsou zcela dořešené vlastnické vztahy, je 8,4 miliardy korun. "Na této trase vznikne i nejdelší železniční tunel v Česku o délce čtyř kilometrů," upozornil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Obří, více než osmimiliardová zakázka sice může přilákat na první pohled spousty firem, podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše však nakonec nebude zájemců tolik.

"Společností, které umí dělat tunely a mají všechna potřebná povolení a certifikáty, není na trhu příliš," vysvětlil Matyáš. Podle něj je však uvolnění zakázek na železnici pro obor rozhodně pozitivní zprávou. Podle Hally není možné tak velkou zakázku rozdělit na menší, protože je už na projekt přidělená evropská dotace.

SŽDC už na trati mezi Prahou a Plzní modernizuje některé úseky, současně však čelí kritice, že při miliardových nákladech půjde jen o relativně malé zvýšení rychlosti, většinou do 125 kilometrů za hodinu. Jen mezi Rokycany a Plzní budou moci vlaky jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.

Další dvě miliardy chce SŽDC dát do trati mezi Prahou a Berounem. Varianta nového dlouhého tunelu už padla, dvě miliardy půjdou hlavně do lepšího zabezpečení a zrychlení některých úseků. V roce 2016 by měla cesta vlakem z Prahy do Plzně trvat 70 minut, dosud lidé jezdí o půl hodiny déle.

SŽDC se letos vrátí i k dalším loni zastaveným projektům, například k rekonstrukci Střelenského tunelu na trati na Slovensko přes Horní Lideč. Soutěž loni železničáři zrušili s vysvětlením, že se opravuje i druhé hlavní vlakové spojení na Slovensko přes Mosty u Jablunkova.

SŽDC chystá letos i několik zakázek v řádu desítek milionů na "racionalizace" tratí, což je v překladu instalace zabezpečovacího zařízení, které umožňuje zbavit se výpravčích a nechat řízení trati hlavně na počítačích a zabezpečovacím zařízení.

Na kolejích se ušetřilo

Vyhladovění firem už  přineslo na železnici nemalé úspory. U poslední velké zakázky –  modernizace trati z Českých Budějovic do Nemanic – klesla vysoutěžená cena o třicet procent oproti odhadům. "Nešlo přitom o situaci, že by jedna firma ulétla pod cenou, většina nabídek byla na podobné úrovni," podotkl Habarta.

Soutěžících bylo také podstatně více než v letech hojnosti, kdy se stávalo, že se do miliardového tendru přihlásil jediný uchazeč. U nových soutěží chce SŽDC dosáhnout aspoň patnáctiprocentní úspory.

Rozjet se má letos také modernizace trati z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem, ušetřené peníze mají vyřešit i nedostatečnou kapacitu železnice kolem Mladé Boleslavi. Některé stavby se naopak odloží – třeba modernizace trati z Otrokovic do Zlína.

Podle Habarty SŽDC po loňském zastavení staveb slevami a škrty v projektech ušetřila celkem osm procent nákladů ze všech projektů, což je zhruba šest miliard korun.