Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jižní Ameriku přepůlí železniční megaprojekt. Spojíme oceány, věří Bolívie

  12:15aktualizováno  12:15
Jižní Ameriku budou možná od Atlantiku po Pacifik křižovat vlaky. Alespoň v to věří bolivijský levicový prezident Evo Morales, který plán označil ze „Panamský kanál 21. století“. Jeho země je hlavním investorem, zapojí se ještě Čína a Evropa. Morales doufá, že se projekt dokončí do roku 2025, kdy Bolívie oslaví 200 let nezávislosti.

Železniční stanice v bolivijském Oruro je ve výšce 3 706 metrů nad mořem. | foto: Profimedia.cz

V plánu je trasa o délce 3 750 kilometrů z brazilského přístavu Santos u Atlantického oceánu přes bolivijskou nížinu a velkoměsto Santa Cruz vzhůru do And a na peruánské straně dolů do přístavu Ilo. Vlak bude přepravovat osoby i zboží. Projekt má zkrátit dlouhé plavby lodí a zrychlit přepravu zboží.

Bolivijský prezident Evo Morales. (22. února 2016)

Bolivijský prezident Evo Morales.

Morales jej prosazuje, protože Bolívie nemá přístup k moři. Zato se může pochlubit - i díky zestátnění sektoru těžby plynu - rychlým růstem. V roce 2017 chce do infrastruktury investovat dalších osm miliard dolarů (187 miliard Kč).

Podle bolívijských odhadů si dopravní stavba zvaná Tren Bioceanico (mezioceánský vlak) vyžádá nejméně 13 miliard eur (342 miliard Kč). Bude zapotřebí položit mnoho kolejnic a v Andách provrtat tunely. Zájem projevují i německé firmy.

„Nejdříve se plánovaly zapojit jen Brazílie, Bolívie a Peru. Teď se připojí i Paraguay a Uruguay,“ říká Morales. Obří projekt má podle něj zásadní význam pro obchod s Asií. „Třeba brazilská sója se dosud přepravovala přes Panamský kanál a Hornův mys, to je 8 000 kilometrů. Přeprava vlakem je kratší a levnější, dodává bolivijský prezident.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Cla připraví Německo o šest miliard eur a o pracovní místa, odhadla komora

Ilustrační snímek

Šéf Německé průmyslové a obchodní komory Eric Schweitzer varoval před zavedením cel na dovoz automobilů do USA. Podle...

Kimova země nevzkvétá. Loni zažila největší ekonomický propad za 20 let

Kim Čong-un na sjezdu Korejské strany pracujících (9. května 2016)

Hrubý domácí produkt Severní Koreje se loni snížil o 3,5 procenta, což je nejhlubší propad za 20 let. Ekonomiku...

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu...

Najdete na iDNES.cz