Stát nechce skomírající lokálky rušit úplně, mohla by je využít elektroauta

  7:00aktualizováno  7:00
Úředníci hledají způsob, jak zakonzervovat nevyužívané tratě. Do budoucna na nich mohou jezdit samořiditelná elektroauta nebo cyklisté. Česká železniční síť je spolu s belgickou nejhustší v Evropě, přičemž údržba řady lokálních tratí nedává podle úřadů ekonomický smysl.

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v Plzeňském kraji. | foto: Ivannah CC-BY-SACreative Commons

Množství peněz vynakládané na zachovávání málo využívaných lokálek roste, zatímco stát plánuje velkorysou výstavbu stovek kilometrů vysokorychlostních tratí, které železniční mapu Česka ještě více zahustí. Rušení železničních tratí nicméně řada místních obcí odmítá. Není výjimkou, že obce bojují za znovuzprovoznění lokálek, po nichž řadu let neprojel jediný vlak a které z laického pohledu ani původní železniční trať nepřipomínají.

Stát prodává další lokálky. Co kilometr, to statisíce korun

Úřady proto přišly s novým nápadem. Starosty z měst a vesnic na trase méně atraktivních železničních spojení chtějí obcházet s návrhem nikoliv na zrušení trati, ale na její „zklidnění“.

Z pohledu cestujících to znamená prakticky totéž co úplné zrušení trati. Státu a místním orgánům ale teoreticky dává možnost železnici v dlouhodobém horizontu obnovit. To pokud by se situace změnila a dané dopravní spojení by v budoucnu opět získalo na významu, například kvůli přistěhování výraznějšího množství nových obyvatel.

Zákon nezná zakonzervování tratí

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že by místo nevyužívaného kolejiště vznikla například cyklostezka. „Mluvíme-li o zrušení trati, jde o zrušení se vším všudy, včetně rozprodávání pozemků,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Kdežto zklidněná dráha může do budoucna stále plnit dopravní funkci, minimálně v podobě zmíněné cyklostezky.

Pro stát je výhodné si pozemky pro liniové stavby podržet. Prodej několik metrů širokého pásu mnohdy ekologicky zatížených pozemků není pro případné kupce příliš lákavý, státu se ale tyto pozemky mohou hodit. Není například zřejmé, jak dopravu ovlivní samořiditelná auta. Není vyloučené, že by po stavebních úpravách byly koleje použitelné pro autonomní elektromobily, dodal Čoček.

Fotogalerie

Myšlenka zakonzervování méně využívaných tratí je zatím na začátku. V rámci resortu vznikla pracovní skupina, která se má tematikou blíže zabývat a přijít s návodem, jak utlumení tratí legislativně vyřešit. V současnosti totiž neexistuje zákon, podle něhož by to šlo provést.

Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody dosud neexistuje žádný pevně daný seznam tratí, které by byly v hledáčku úředníků pro případné zklidnění. Zrušení nebo „zklidnění“ jsou každopádně až úplně poslední možností. 

Primární je podle Svobody na tratích obnovit provoz vlaků. Pokud se nepodaří vlaky na koleje vrátit, přichází v úvahu možnost nevyužívanou trať prodat. To se ale příliš nedaří. Výjimečný je v tomto směru osud trati mezi Lovosicemi a Mostem v Ústeckém kraji, kterou koupila a nyní provozuje společnost AŽD.

Ani takové řešení ale není optimální z hlediska snižování nákladů na údržbu železnice. Nový majitel totiž pravděpodobně bude žádat o příspěvky na obnovu trati od Státního fondu dopravní infrastruktury, a tedy o peníze, které stát pumpuje do opravy celé železniční sítě.

Osekání železnic nesmí zrušit síťový charakter tohoto druhu dopravy, dušuje se ministerstvo. Na druhou stranu je podle něj efektivnější posílat peníze na opravy silnic nižších tříd než udržovat při životě lokálku, kterou projede pár spojů za den.

Tratě na prodej (stav k 5. 1. 2018)
Dráha Délka dráhy (km)
Kralovice - Mladotice 11,345
Velká Kraš -  Vidnava4,579
Dobronín - Polná5,607
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou6,741
Královec - Žacléř5,092
Broumov - Otovice4,205
Moravské Budějovice - Jemnice20,628
Čejč - Uhřice15,47

Zaniklých tratí je v Česku celá řada, jednou z nich je i kladenská lokálka:


Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

OBRAZEM: Boeing ukázal luxus pro nejbohatší. Letadlo doletí přes půl planety

Boeing představil nový luxusní letoun BBJ 777X. Zákazníky přepraví bez přistání...

Americký Boeing představil v Dubaji nové superluxusní letadlo BBJ 777X pro tu nejbohatší klientelu na světě. Stroj je...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Najdete na iDNES.cz