Zchátralá nádraží dáme pryč. Kontejnery se lépe udržují, napadlo SŽDC

  5:00aktualizováno  5:00
Rozpadávající se nádraží na méně vytížených železničních tratích by mohly nahradit domky smontované ze stavebních buněk. Výměna roky neudržovaných budov za provozně laciné kontejnery je jednou z alternativ, kterou se nyní zabývá Správa železniční dopravní cesty.

Nádraží Sadová o jehož demolici se uvažuje. | foto: MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předloni v létě koupila od Českých drah na 1 ­500 drážních budov a začala s jejich postupnou rekonstrukcí. Ne všechny výpravní budovy však mají před sebou perspektivu oprav a dalších let služby.

Takzvaná modulární nádraží, jak správce železnice projekt označuje, je podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody vhodným kompromisem u neelektrifikovaných tratí s menším počtem cestujících, kde se nejlépe uplatní rychlá montáž a laciná údržba. S tím souvisí i možnost jednotlivá nádraží postavit přesně podle požadavků kraje, obce nebo železničního dopravce.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

Možná řešení náhrady vyžilých budov modulárním zařízením.

„Pokud je požadavek na sociální zařízení, tak se umístí kontejner vybavený zařízením WC. V případě požadavku na čekárenské prostory lze umístit prosklený kontejner s­ temperováním. Pokladní prostory, občerstvení či bar lze opět umístit do vhodného modulu, který lze v případě pominutí požadavku bez problémů odvézt na jiné vhodné místo pro další využití,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Obcím nápad nevadí

Problém s nahrazením nádražní budovy stavbou smontovanou z buněk by neměl například starosta Sadové u Hradce Králové Dušan Jedlička. Místní nádražní budovu nedávno obec koupila od správce drah a na její technický stav pyšná není.

Fotogalerie

Jízdenky se na nádraží v Sadové prodávaly naposledy před deseti lety, poté budova sloužila jako byt, nebo v ní fungovala čistírna peří, uvedl starosta Jedlička. V poslední době je uzavřela obec i čekárnu, protože se v ní po večerech scházela omladina. Na jaře by se o osudu nádraží mělo rozhodnout a může se stát, že jediným řešením bude demolice.

Přestože nádraží se v obci nachází v neutěšeném stavu, vlakem z­ něj podle starosty jezdí hodně lidí. A protože nyní na zastávce nemají žádné zázemí, montovaná stavba by byla lepší řešení, než je nechat postávat na dešti, dodal Jedlička.

Zatím není jisté, zda se modulárních nádraží v plánech SŽDC uchytí. Správce kolejí o něm totiž mluví velmi opatrně i přes to, že jeho generální ředitel Svoboda už projekt oficiálně představil veřejnosti na nedávném železničním Žofínském fóru.

Není tak mimo jiné znám bližší seznam míst, kde by se montovaná nádraží mohla objevit. „Tento seznam vytipovaných lokalit už sice SŽDC zpracovala, projekt však zatím není v takové fázi přípravy, aby bylo možné konkrétní lokality jmenovat,“ uvedl Illiaš.

Všechna nádraží nepřežijí

To, že se nepodaří všechna nádraží opravit a udržovat v provozu, připustil už předchůdce nynějšího šéfa SŽDC Pavel Surý. Předchozí vlastník nádražních budov, České dráhy, při jejich převodu na SŽDC navíc uvedl, že z více než 1 500 budov mají ekonomickou návratnost jen opravy zhruba 50 nejvyužívanějších nádraží.

Přesto na rekonstrukce správa železnic ročně vynaloží miliardové částky. Za první dva roky na opravy putovalo zhruba 2,5 miliardy korun a pro příští rok je podle Svobody přichystána zhruba miliarda.

O kolik budou montovaná nádraží provozně efektivnější, zatím správa přesně nespočítala. Stavba bude podle Illiaše lacinější než betonové přístřešky Antivandal, které SŽDC umísťuje na nejméně vytížené zastávky.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Taxikář Uberu v New Yorku bude brát minimálně 600 korun za hodinu

Lower East Side, která byla několik dní bez proudu. Dodávky elektřiny se už...

New York se stal prvním americkým městem, které zavedlo minimální mzdu pro řidiče alternativních taxislužeb typu Uber a...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Najdete na iDNES.cz