Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

  11:01aktualizováno  11:49
Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj vyhověl námitkám správy železnic a přehodnotil původní rozhodnutí úřadu, které celou soutěž nepravomocně zrušilo. Nyní se spor o regulérnost výběrového řízení vrací na začátek.

(ilustrační snímek) | foto: WikipediaiDNES.cz

„Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj svým rozhodnutím z minulého týdne vyhověl rozkladu zadavatele a zrušil prvoinstanční rozhodnutí ve věci veřejné zakázky SŽDC na studii proveditelnosti Praha-Brno-Břeclav,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Antimonopolní úřad se tak musí zakázkou opět zabývat a zároveň musí zohlednit nejnovější rozhodnutí svého předsedy, dodal mluvčí.

Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Úřad Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) vytýkal příliš vysoké nároky na zadavatele. Ti museli dokazovat kvalifikaci u příliš vysokého počtu odborného personálu. Tato výtka antimonopolního úřadu ale nebyla podle Rafaje dostatečně odůvodněna. Zároveň úřad vydal předběžné opatření, kterým zakázala SŽDC výběrové řízení uzavřít do doby, než soutěž ÚOHS o soutěži definitivně nerozhodne.

Studie proveditelnosti měla mimo jiné odpovědět na to, jakou trasou se mají koleje pro rychlovlaky mezi českou a moravskou metropolí vést. Ve hře jsou totiž dvě varianty. 

Severní varianta předpokládá průjezd rychlovlaků přes Havlíčkův Brod. Jižní trasa vede přes Jihlavu, zasahuje ale do ochranného pásma vodní nádrže Želivky, který pitnou vodou zásobuje Prahu. Zároveň měla studie odpovědět na otázku, zda se propojení obou metropolí vysokorychlostními vlaky vyplatí.

Ryhlotrať by měla stát 650 miliard korun

Fotogalerie

Výběrové řízení vyhlásila Správa železniční dopravní cesty na začátku loňského roku. Nejnižší cenu za zpracování materiálu předložila projekční společnost Sudop, která požaduje zhruba 17 milionů korun. Kromě ní se soutěže účastnily společnosti Af Cityplan, Prodex a sdružení Centra pro efektivní dopravu (Cedop) a francouzské projekční firmy Egis Rail.

Připravovaná rychlotrať patří do páteřní sítě vysokorychlostních železnic, kterou vloni v květnu schválila vláda. Studie proveditelnosti má ověřit efektivitu stavby tohoto spojení a její konkrétní parametry, například vhodnou rychlost, pro jakou by měla být trať konstruována. Celá síť rychlotratí má vyjít na zhruba 650 miliard korun.

Archivní video: Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Hyperloop se stává realitou. Ve Španělsku vyroste testovací centrum

Společnost Virgin Hyperloop One ve Španělsku vyvíjí nové technické centrum....

Malá vesnice na jihu Španělska se brzy promění v technický komplex věnovaný ultra rychlému futuristickému dopravnímu...

Najdete na iDNES.cz