Železnice si určí jízdné

České dráhy budou mít pravděpodobně od příštího roku volné ruce ve stanovování cen jízdného. "Připravujeme spolu s ministerstvem dopravy změnu v regulaci cen jízdného. Místo stanovení maximálních cen přejdou České dráhy do režimu věcně usměrňovaných cen," říká mluvčí ministerstva financí Libor Vacek. To znamená, že si České dráhy budou moci, podobně jako autobusoví dopravci, stanovit cenu podle vlastní úvahy. Ministerstvo financí má ovšem právo zdražení kontrolovat.

"Na vyžádání budou muset dokázat, že jejich zvýšení cen je podloženo ekonomicky oprávněnými náklady," upozorňuje Vacek s tím, že pravidla pro uplatňování odůvodněných nákladů upravuje zákon.

Podle ministra dopravy ovšem možnosti zvedat ceny jízdného nemají České dráhy šanci zneužít. "Už dnes musí dráhy velmi pozorně sledovat chování konkurence, tedy autobusové dopravy," říká ministr Jaromír Schling, "zvyšování cen jízdného se podle mě už nemůže pohybovat v řádech násobků ani desítek procent, jako tomu bylo dříve," dodává Schling.

Jeho slova potvrzují i zástupci vedení Českých drah. "Nemáme možnost ceny jízdného razantně zvyšovat. Naším základním srovnáním jsou ceny v autobusové dopravě a od nich se příliš lišit nemůžeme," říká vedoucí odboru osobní dopravy Českých drah Tomáš Čech. Lidé by totiž podle něho při znatelnějším zdražení jízdného odešli právě ke konkurenčním autobusům.


Odlivy přepravených cestujících při změně cen potvrzují i bývalí šéfové Českých drah.
"Každé zdražení se vždy projevilo snížením počtu přepravených osob," říká jeden z předchozích generálních ředitelů drah Vladimír Sosna. "Protože ovšem nebylo tak výrazné, většina lidí se k vlaku zase vrátila," doplňuje Sosna. I přesto, že se lidé k cestování vlakem i po zdražení vracejí, převezly České dráhy v loňském roce jen 175 milionů lidí, kdežto v roce 1995 to bylo 227 milionů cestujících.

Ani samy dráhy zatím ještě nemají přesnou představu, co s cenami jízdného udělají. "Jízdné, které platí lidé, je totiž jenom částí úhrady za osobní dopravu," říká Čech s tím, že další částí jsou peníze od státu. "Dokud nebudeme vědět přesnou částku, kterou na provozování veřejné osobní dopravy dostaneme, nemůžeme vypočítat ani výši jízdného," dodává.

Drahám totiž i po změně regulace cen zůstane příspěvek od státu na osobní dopravu. "Jde o objednávku veřejné dopravy a stejně jako u autobusové dopravy ji stát musí zaplatit," vysvětluje ministr Schling. Pouze platby od cestujících totiž podle zástupců železnice a ministerstva na úhradu nákladů nestačí. Spolu s podporou na údržbu infrastruktury dostanou letos České dráhy asi pět a půl miliardy korun. Z toho jde necelá polovina na úhradu ztráty z osobní dopravy.

Pro příští rok by se měla dotace osobní dopravy podle ministra Schlinga ještě o něco zvýšit. "Protože počítáme se zvýšením počtu vlaků, měla by se zvýšit podpora veřejné osobní dopravy asi na dvě a půl až tři miliardy korun," říká Schling. Další zdroje by podle něho měly dráhy hledat v racionalizaci svých nákladů.