Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

  15:16aktualizováno  15:16
Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je 1700 ze zhruba devíti tisíc. Mladé lidi zatím tato profese příliš neláká. Do osmi let se proto může stát, že bude strojvedoucích nedostatek, varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

(ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Zájem o profesi naštěstí postupně roste. Vloni mělo licenci strojvedoucího 9199 lidí, o rok dříve 8577 lidí. Úspěšně zkoušku na strojvedoucího složilo 557 uchazečů. Počty nových strojvůdců však neodpovídají potřebám, které vyvolal rostoucí zájem o železniční dopravu. Za nedostatkem profesionálů je i to, že v Česku aktuálně neexistuje středoškolský obor, který by studenty na toto povolání připravoval, uvedl šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zaměstnání strojvedoucího přitom patří mezi lépe zaplacené profese. V průměru si vydělají 37740 korun hrubého za měsíc. Podmínkou pro zájemce je dosažení 20 let věku, nesmí mít soudně stanovený zákaz řízení a musí projít vyšetřením duševního zdraví. Uchazeči pak absolvují kurz, který vyjde na 15 tisíc až 20 tisíc korun. Poté mohou přistoupit ke zkouškám.

Jejich splnění je však hned neopravňuje k řízení. Každý strojvedoucí musí mít ještě osvědčení na konkrétní drážní vozidlo a na trať, kterou bude projíždět. Získání tohoto osvědčení je ve srovnáním s úvodním kurzem o něco dražší a strojvedoucí si je dělají přímo u dopravců.

Fotogalerie

Pozitivním trendem je podle Koláře rostoucí zájem o povolání strojvedoucího u žen. Vloni získalo licenci 11 žen, celkem může lokomotivu řídit 41 strojvůdkyň. Jejich počet tak sice i v tomto tradičně mužském povolání roste, zatím jsou ale zastoupeny velice slabě.

Podle Koláře by se měli dopravci více snažit náborovými akcemi a motivačními programy nové strojvůdce získávat. Přispět by mohl také stát podporou otevírání vhodných studijních oborů.

Bez štemplu úřadu vlaky na koleje nesmí

Schválené typy vozů a speciálů za rok 2017

Faccns typ 9-442.2 - výsypný vůz

Tamns typ 9-149.1 -vysokostěnný vůz

Laaers  typ 9-588.0 - dvoučlánková dvoupatrová jednotka pro přepravu automobilů

Zacns typ 9-3126.0 - cisternový vůz

Eaos typ 9-151.0 - vysokostěnný vůz

Zacens typ 9-3128.0 - cisternový vůz

DAF F440 TWT -  dvoucestná pojízdná svařovna

ZRM 79 - čistička štěrkového lože

SF 03 W FFS - sněhová fréza

RG 48 - bruska kolejnic

MFS 40 - zásobník pro přepravu sypkých materiálů

MTW 100 - speciální HV pro kontrolu a údržbu TV 

RM 900 - vysokovýkonná čistička kolejového lože

PVR 55.40 - přívěsný vozík

Drážní úřad, který má na starosti i dohled nad českými kolejemi a udělování licencí pro vlaky a drážní vozy iDNES.cz poskytl seznam typů nákladních vozů a speciálů, které úřad loni schválil. Zároveň popsal řízení, kterým musí vozy projít.

„Před schválením typu se provádějí typové zkoušky. Jejich počet je od zhruba sedmi pro nákladní vozy až po zhruba čtyřicet u hnacích vozidel. Základními zkouškami, které platí pro všechny druhy vozidel, jsou zkoušky pevnostní a brzdové, zkoušky jízdních vlastností a zkoušky hlukové,“ vysvětlil Kolář.  

Následují zkoušky, které závisejí na druhu vozidla, například zkoušky EMC (elektromagnetická kompatibilita), zkouška jízdního pohodlí cestujících, zkoušky osvětlení, zkoušky klimatizace, větrání a topení, zkoušky součinitele prostupu tepla, zkoušky sběračů elektrického proudu, adhezní zkoušky, zkoušky rozjezdu a zrychlení, zkoušky pro zjištění jízdních odporů, zkoušky trakčního a brzdového výkonu dynamické brzdy, zkouška obrysu, zkoušky hmotnosti a další.

„V případě, že vozidlo daná kritéria nesplní, na koleje nesmí. V krajním případě by mohlo být odstaveno z provozu,“ dodal Kolář. Při schvalování vlaků zatím Drážní úřad nemusel přistoupit k žádným represím. Jediným závažnějším konfliktem byl spor s Lesy České republiky. Těm úřad nařídil kácení stromů, které ohrožovaly bezpečnost provozu na železnici.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Dobijte si auto během nákupu. Kaufland láká na rychlé elektrostanice

První dobíjecí stanice zahájila provoz v jihomoravské Kuřimi.

Majitelé elektřinou poháněných vozidel si mohou dobít vůz, zatímco se s košíkem prohánějí mezi regály. Kaufland plánuje...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Méně vzteku na letištích. Ztracených zavazadel extrémně ubylo

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Aerolinky hlásí, že se jim v porovnání s rokem 2007 podařilo výrazně snížit počet ztracených kufrů. Nyní chtějí, aby si...

Najdete na iDNES.cz