Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

  15:16aktualizováno  15:16
Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je 1700 ze zhruba devíti tisíc. Mladé lidi zatím tato profese příliš neláká. Do osmi let se proto může stát, že bude strojvedoucích nedostatek, varuje šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

(ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Zájem o profesi naštěstí postupně roste. Vloni mělo licenci strojvedoucího 9199 lidí, o rok dříve 8577 lidí. Úspěšně zkoušku na strojvedoucího složilo 557 uchazečů. Počty nových strojvůdců však neodpovídají potřebám, které vyvolal rostoucí zájem o železniční dopravu. Za nedostatkem profesionálů je i to, že v Česku aktuálně neexistuje středoškolský obor, který by studenty na toto povolání připravoval, uvedl šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zaměstnání strojvedoucího přitom patří mezi lépe zaplacené profese. V průměru si vydělají 37740 korun hrubého za měsíc. Podmínkou pro zájemce je dosažení 20 let věku, nesmí mít soudně stanovený zákaz řízení a musí projít vyšetřením duševního zdraví. Uchazeči pak absolvují kurz, který vyjde na 15 tisíc až 20 tisíc korun. Poté mohou přistoupit ke zkouškám.

Jejich splnění je však hned neopravňuje k řízení. Každý strojvedoucí musí mít ještě osvědčení na konkrétní drážní vozidlo a na trať, kterou bude projíždět. Získání tohoto osvědčení je ve srovnáním s úvodním kurzem o něco dražší a strojvedoucí si je dělají přímo u dopravců.

Fotogalerie

Pozitivním trendem je podle Koláře rostoucí zájem o povolání strojvedoucího u žen. Vloni získalo licenci 11 žen, celkem může lokomotivu řídit 41 strojvůdkyň. Jejich počet tak sice i v tomto tradičně mužském povolání roste, zatím jsou ale zastoupeny velice slabě.

Podle Koláře by se měli dopravci více snažit náborovými akcemi a motivačními programy nové strojvůdce získávat. Přispět by mohl také stát podporou otevírání vhodných studijních oborů.

Bez štemplu úřadu vlaky na koleje nesmí

Schválené typy vozů a speciálů za rok 2017

Faccns typ 9-442.2 - výsypný vůz

Tamns typ 9-149.1 -vysokostěnný vůz

Laaers  typ 9-588.0 - dvoučlánková dvoupatrová jednotka pro přepravu automobilů

Zacns typ 9-3126.0 - cisternový vůz

Eaos typ 9-151.0 - vysokostěnný vůz

Zacens typ 9-3128.0 - cisternový vůz

DAF F440 TWT -  dvoucestná pojízdná svařovna

ZRM 79 - čistička štěrkového lože

SF 03 W FFS - sněhová fréza

RG 48 - bruska kolejnic

MFS 40 - zásobník pro přepravu sypkých materiálů

MTW 100 - speciální HV pro kontrolu a údržbu TV 

RM 900 - vysokovýkonná čistička kolejového lože

PVR 55.40 - přívěsný vozík

Drážní úřad, který má na starosti i dohled nad českými kolejemi a udělování licencí pro vlaky a drážní vozy iDNES.cz poskytl seznam typů nákladních vozů a speciálů, které úřad loni schválil. Zároveň popsal řízení, kterým musí vozy projít.

„Před schválením typu se provádějí typové zkoušky. Jejich počet je od zhruba sedmi pro nákladní vozy až po zhruba čtyřicet u hnacích vozidel. Základními zkouškami, které platí pro všechny druhy vozidel, jsou zkoušky pevnostní a brzdové, zkoušky jízdních vlastností a zkoušky hlukové,“ vysvětlil Kolář.  

Následují zkoušky, které závisejí na druhu vozidla, například zkoušky EMC (elektromagnetická kompatibilita), zkouška jízdního pohodlí cestujících, zkoušky osvětlení, zkoušky klimatizace, větrání a topení, zkoušky součinitele prostupu tepla, zkoušky sběračů elektrického proudu, adhezní zkoušky, zkoušky rozjezdu a zrychlení, zkoušky pro zjištění jízdních odporů, zkoušky trakčního a brzdového výkonu dynamické brzdy, zkouška obrysu, zkoušky hmotnosti a další.

„V případě, že vozidlo daná kritéria nesplní, na koleje nesmí. V krajním případě by mohlo být odstaveno z provozu,“ dodal Kolář. Při schvalování vlaků zatím Drážní úřad nemusel přistoupit k žádným represím. Jediným závažnějším konfliktem byl spor s Lesy České republiky. Těm úřad nařídil kácení stromů, které ohrožovaly bezpečnost provozu na železnici.



Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Vlaky RegioJet loni prodělaly 36 milionů, třikrát víc než předloni

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

RegioJet podnikatele Radima Jančury loni na železnici prohloubil ztrátu. Meziročně narostla třikrát – z 13,3 milionů na...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Ryanair ruší 150 letů kvůli stávce pilotů v Německu

Ilustrační snímek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair kvůli plánované stávce pilotů v Německu zrušila na středu sto padesát...

Najdete na iDNES.cz