Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železnice ve věčné ztrátě

  23:52
P r a h a - Loňský rok zakončí státní železnice s historickou ztrátou 4,9 miliardy korun při dotaci více než šest a půl miliardy korun. Od roku 1993, kdy se poprvé začalo uvažovat o ozdravení železnice, dokázaly České dráhy nahromadit celkovou ztrátu přes třicet miliard korun. "Ta sama nezmizí, čas od času se prostě železnice oddluží," říká ekonomický náměstek ministra dopravy Jiří Navrátil. Naposledy odpustil stát Českým drahám ztrátu právě v roce 1993, kdy se dělily dráhy na slovenské a české. Třicet miliard korun odpustí drahám stát pravděpodobně v okamžiku transformace, kterou připravují ministerští úředníci na příští rok.

Státní železnice žijí stále ve svém světě uchráněni ekonomické reality. Každoročně ke kumulované ztrátě připočítají dalších několik miliard, dluží po lhůtě splatnosti a spolu s cenami jízdenek zvyšují i platy svým zaměstnancům. Pro normálně fungující firmu něco nemyslitelného.

Zástupci Českých drah se nařčení ze špatného hospodaření brání. "Ve srovnání s okolními zeměmi jsou výdaje státu na železnici velmi nízké," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"Navíc zatím stát neplatí za službu, kterou si ve veřejném zájmu objednává," hájí se mluvčí drah Šťáhlavský.

Okolní země mají se svými státními železnicemi podobné problémy. Například německé Deutsche Bahn, které loni skončily se ziskem 240 milionů marek, naberou podle spolkového ministra dopravy Reinharda Klimmta do pěti let finanční ztrátu ve výši sedmnácti miliard marek. Tento propad si vyžádá další dodatečné rozpočtové výdaje. Nedávno pomohl stát německé železnici injekcí ve výši čtyři sta milionů marek. Němečtí úředníci spočítali, že ročně přijdou dráhy na 37 miliard marek.

Podobně zasahovala i Francie, kde už stát provozuje pouze velké tratě a regionální buď zavřel, nebo prodal. Francouzské státní dráhy ročně připlácejí na provoz železnice sedmnáct miliard franků.

Podíl dotací na nákladech státních drah v zemích Evropské unie je většinou větší než u Českých drah. Například ve Velké Británii tvoří dotace více než polovinu nákladů, Německo přispívá 41 procenty, Belgie a Holandsko jsou na tom podobně. V Itálii je pak podíl subvencí státu na nákladech tamní železnice největší - dokonce více než osmdesátiprocentní. Českým drahám stát platí z nákladů 35 procent.

"Je to celosvětový problém, v němž zatím ani Evropská unie nemá jasno," říká Navrátil. "Železnice se hůře přizpůsobuje situaci na trhu a je to drahá doprava," upozorňuje. V Česku zatím stát nedává tolik peněz, kolik železničáři požadují, protože státní kasa peníze navíc pro železnici nemá.

"Každoročně se svádí boj o to, kolik peněz se ze státního rozpočtu pro dráhy uvolní," uvádí Navrátil s tím, že se vždy ještě nějaká rezerva najít dá. "Například loni jsme uvolnili na zaplacení dluhů po lhůtě splatnosti 375 milionů korun jako jednorázovou dotaci." Právě dluhy jsou jedním z velkých problémů Český drah. Dluží tři až čtyři miliardy korun opravnám, dodavatelům proudu i paliva. "Dluhy jsou opravdu vysoké, ale když se započítají také všechny pohledávky, dojdeme k nule," tvrdí Navrátil.

Odborníci přes všechny výpočty a srovnání s okolními státy ovšem soudí, že pomoci může jediné: České dráhy reformovat.

"Je to nehospodárný kolos, který má malou produktivitu práce a silné odbory," míní bývalý ministr dopravy Martin Říman. Českým drahám dlouhodobě klesají výkony, přepraví méně zboží i osob, chtějí rušit vlakové spoje, zvyšují své náklady, tržby rostou jen díky růstu cen. V loňském roce zdražily také osobní jízdné o více než deset procent. Dotace ze státní kasy zůstávají přibližně stejné.

Jedinou šancí podle Římana je rozdělit železnici na přepravce a správce kolejí. V jednu chvíli dokonce ministerstvo financí počítalo s tím, že dráhy zařadí do revitalizace, ale to se nelíbilo vedení drah.

Zatím všichni čeští ministři, kteří připravovali v Českých drahách radikální řez, pohořeli. Poslední byl Antonín Peltrám, který chtěl dráhy dělit na dvě samostatné části. Jeho návrh je zapomenut a dnes leží vládě na stole opět koncept, který nechává železnici vlastně v téže podobě. Nový projekt jen převede třicet miliard nasčítaných ztrát na státní zbytkový podnik, tedy znovu dráhy oddluží. "Nejde o žádnou reformu a minimálně ještě dva roky se s železnicí nic dít nebude," tvrdí Říman.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...