Vysoké pokuty podle systému hrozí například za projetí návěstidla nebo neohlášení dispečerovi. Při jejich opakování je pak trestem roční zákaz řízení. Kritikům vadí mimo jiné to, že postihy kromě strojvůdců dalším drážním zaměstnancům nehrozí. Místo změny zákona o drahách pak poukazují na systém, který pro předcházení nehodám zavedly České dráhy.
Vyšetřování nejhoršího loňského železničního neštěstí, kdy při srážce dvou osobních vlaků nedaleko Perninku na Karlovarsku zahynuli dva lidé a desítky jich si odnesly zranění, definitivně uzavřela Drážní inspekce na konci ledna. Podle inspektorů chybu udělal strojvedoucí vlaku jedoucího z německého Johangeorgenstadtu tím, že se zapomněl ohlásit dispečerovi. Bez jeho souhlasu vyjel proti jinému osobnímu vlaku na jednokolejnou trať.
Technologie a tresty
Železnice v Česku: pomalejší vlak dojede dřív. Do Přerova postačí dvoustovka |
I další nehody z loňského rekordního července ukazovaly na první pohled na lidské chyby. Nemůže proto být žádným překvapením, že dopravní resort kromě zintenzivnění investic do zabezpečovacích systémů sáhl i k úpravám pravidel pro strojvedoucí.
Na jednu stranu jim slíbil upravit směny tak, aby měli více odpočinku, zároveň chce přitvrdit v postizích a kontrolách, zda na místo odpočinku nechodí na druhou směnu ke konkurenci. Přestože po nějaké formě postihů volají i samotní strojvůdci, první nástřel bodového systému z pera poslance Martina Kolovratníka (ANO) ale požadují přepracovat.
„Musí se více zhodnotit okolnosti, za jakých k projetí návěstidla došlo,“ řekl MF DNES prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic. Tedy zda strojvedoucí zákaz další jízdy přehlédl zcela, nebo zda zastavil těsně za ním, a tedy žádnou nebezpečnou situaci nezpůsobil. Podle šéfa profesní organizace, který je sám strojvůdcem, totiž může být mnohdy obtížné včas zastavit. Jde například o situace, kdy signál stůj začne svítit těsně před průjezdem vlaku. Zejména na podzim pak bývá rovněž obtížné zvládnout soupravu zastavit včas.
Na rozdíl od novely zákona, která by i při podobných situacích strojvedoucím ukládala padesátitisícové pokuty, předpis Českých drah výši postihu odvíjí primárně od nebezpečnosti takovéto chyby.
Strojvedoucích je málo
RegioJet v létě opět vypraví vlaky na Jadran. Nově až do Splitu |
Po vlně kritiky se ministerstvo dopravy a autor pozměňovacího návrhu dohodli, že původní verzi stáhnou a pozmění jej tak, aby se protesty proti sankčnímu bodovému systému otupily.
Využití předpisu národního dopravce jako základu pro postup i ostatních působících na tuzemské železnici navrhuje poslankyně Květa Matušovská (KSČM). Systém stanovuje konkrétní případy, kdy je chybujícího strojvůdce nezbytné potrestat odebráním osobního ohodnocení, případně dalších bonusů, a kdy se takovýto zaměstnanec bude podílet na úhradě škody.
Podle ministerstva je však potřeba, aby možnost udílení pokut měl stát a ne jednotliví dopravci, které dnes může zaměstnanec jednoduše vyměnit za jinou železniční společnost, kterých v Česku podnikají desítky.
Dosavadní podoba drážního zákona stále počítá s unitární železnicí, kde jsou České dráhy jediným dopravcem a pracovně právní postih má tak větší dosah. „Proto jsme vyslyšeli volání Drážního úřadu, aby měl pravomoc zadržet licenci strojvedoucího na jeden rok. Často se stává, že i dopravce ho chce potrestat za přestupek. Tím, že je ale strojvedoucích nedostatek, tak další den klidně odejde k jinému dopravci,“ uvedl ředitel odboru drážní a vodní dopravy na ministerstvu dopravy Jindřich Kušnír.
VIDEO: Medvěd i klavír na kolejích. Ostravský dopravní podnik pořídil simulátor za 15 milionů, který má připravit řidiče na nečekané situace. Vyzkoušeli jsme ho:
27. ledna 2021 |