Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta stojí... vlaky též. Dojíždění do Prahy zkomplikují rozkopané koleje

  1:00aktualizováno  1:00
Lidé dojíždějící po železnici do Prahy si letos budou muset vzít víc věcí na čtení. V hlavním městě a jeho okolí se letos sejde řada obřích stavebních projektů, které provoz vlaků významným způsobem zkomplikují. Nejvíc o prázdninách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

V nejbližších dnech spustí železničáři modernizaci železniční trati z pražské Hostivaře do Vršovic a k vinohradským tunelům. Hlavní část výluk, které si rekonstrukce kolejiště části čtvrtého železničního koridoru vyžádají, začne podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) začátkem července.

Kde se budou opravovat koleje

Kde se budou opravovat koleje

Během léta plánují železničáři rovněž začít s opravami trati na Kladno, což v případě této jednokolejné dráhy bude znamenat kompletní zastavení provozu vlaků, které dnes kvůli opravám Negrelliho mostu přes Vltavu končí nejdále v Bubnech. Na podzim se pak podle harmonogramu výstavby má rekonstruovat trať na Beroun a Plzeň od Smíchovského nádraží do Černošic.

Rekonstrukce trati mezi Vršovicemi a Hostivaří představuje největší železniční stavbu v Praze po dokončení estakády pod Vítkovem v roce 2008. Součástí projektu je přeložení části trasy do nevyužívaného seřazovacího nádraží ve Vršovicích, čím se trasa vlaků při průjezdu do centra města zkrátí o zhruba 230 metrů a až do Vršovic ji vlaky budou moci projíždět zhruba stokilometrovou rychlostí. Přesnou podobu výluk Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) doposud neuvedla s tím, že uzavírky oznamuje s tříměsíčním předstihem.

Představu o komplikacích je však možné si udělat už nyní podle stavebních plánů společnosti Metrostav, řídící firmy konsorcia, které bude trať modernizovat. Podle ní by provozu na trati obsluhující příměstskou dopravu ve směru na Benešov a dálkovou dopravu do Tábora a Českých Budějovic měla sloužit až na výjimky vždy alespoň jedna kolej.

„Trať bude rekonstruována tak, aby docházelo k minimálnímu vlivu na železniční dopravu. Provoz po jedné koleji bude až na velice krátké výluky převážně mimo dopravní špičku nebo v noci vždy zachován,“ uvedl mluvčí společnosti Martin Patřičný.

Úplné uzavření trati kvůli opravám kolejí naopak čeká od konce června úsek mezi Bubny a Veleslavínem, od první poloviny srpna se k ní ještě připojí uzavření navazujícího úseku od Veleslavína do Hostivice, kde bude zřejmě nutné provoz vlaků nahradit autobusy. Železničáři spolu s organizátorem dopravy Ropidem úmyslně většinu uzavírek směřují na prázdniny, kdy do města dojíždí méně cestujících.

„Obecně není mezi cestujícími náhrada autobusové dopravy za vlak příliš oblíbená, protože to je přestup navíc. Zejména při příjezdu do Prahy bude zřejmě nabírat zpoždění, protože autobusy pojedou po přeplněných silnicích,“ uvedl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Ropid rozsah oprav hájí. „Lidí dojíždí vlakem do hlavního města rok od roku víc, a pokud by se tratě neopravovaly, brzy se nám rozpadnou. Což se fakticky teď děje třeba na trati mezi Prahou a Berounem nebo na trati z Prahy přes Lysou nad Labem do Kolína, které jsou v žalostném stavu a potřebují co nejrychleji zásadní modernizaci,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Uvedená trať do Berouna je poslední úsek koridoru mezi Prahou a Plzní, kterému se doposud velké práce na modernizaci tratě vyhýbaly. V současnosti železničáři modernizují stanici v Berouně, o prázdninách se ale přidají další uzavírky. Největší mezi Smíchovem a Černošicemi ale přibude až v říjnu, pokud se SŽDC podaří včas dokončit soutěž na přestavbu tohoto zhruba 10kilometrového úseku. Tendr na projekt za více než tři miliardy Kč chce SŽDC vyhlásit v dubnu.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Najdete na iDNES.cz