Společné jednání o železničním koridoru plánují obě země na duben v Českých Budějovicích. Zúčastní se ho zástupci ministerstev dopravy.
Průlom očekávají zástupce Českých drah pro Jihočeský kraj Ivan Študlar i jihočeský hejtman Jan Zahradník. Při posledním jednání hejtmanů Jihočeského kraje a Horních Rakous totiž Rakušané projevili ze stavby obavy.
"Mají obavy z ekologických problémů při stanovení nové trasy," řekl hejtman Jan Zahradník.
Rakousko původně chtělo úsek Linec - Summerau jen modernizovat na stokilometrovou rychlost. Dnes jeho politici říkají, že si dovedou představit na tomto místě železniční koridor propojený do Čech.
"Řekl to státní tajemník ministra dopravy Rakouska Helmut Kukačka, který má osobní vztah k Hornímu Rakousku," uvedl Študlar.
Dobro pro náklad i pendlery
"Železniční cesta by byla přínosem pro velkou nákladní dopravu i tisíce pendlerů, kteří cestují dunajskou dráhou do Lince," souhlasí poslanec hornorakouské vlády Gottfried Hirz.
Podle Bernharda Riepla z hornorakouské strany Zelených se v rakouském tisku objevily výroky politiků, že s modernizací železnice od Lince na sever by se mohlo začít už v příštím roce. Jenomže modernizace trati je něco jiného než stavba železničního koridoru, což je společný česko-rakouský projekt.
Dubnové jednání má podle Študlara jednak přesvědčit Rakušany, aby nezvolili na tomto úseku jen rekonstrukci, ale souhlasili s novou stavbou vysokorychlostní dvoukolejné trati. Na celý projekt od Prahy do Rakouska totiž přislíbila podporu Evropská unie. Budějovická schůzka by měla také vybrat společného komisaře, který bude projekt sjednocovat.
Mezinárodní evropské cesty hýbou Evropskou unií a některé projekty si začínají konkurovat. Například trasa ze severu na jih přes Budějovice má konkurenci v plánované trase z Prahy přes Plzeň na Norimberk.
"Železniční koridor s rychlostí vlaků 160 kilometrů v hodině přes Budějovice do Lince je zařazený do seznamu třiceti evropských priorit. Unie může uhradit až polovinu nákladů. Podruhé se už nabídka nebude opakovat," řekl Ivan Študlar.