Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


NKÚ: Dostavba železničních koridorů se výrazně prodlužuje a prodražuje

  8:46aktualizováno  8:46
Dva železniční koridory v Česku pod označením III. a IV. budou dokončeny s výrazným zpožděním, nejdříve v roce 2021. Přitom už šest let měly stát. Výstavba tratí v některých místech se navíc značně prodražila - až o 100 milionů na jeden kilometr. Se závěry přišel Nejvyšší kontrolní úřad.

Ražba tunelu Ejpovice (ilustrační snímek) | foto: Metrostav

Termín dokončení dvou důležitých železničních koridorů z roku 2015 je nereálný, uvedl NKÚ. Podle plánů z loňského roku se měly tratě dostavět do roku 2019. Původní termín však byl dokonce rok 2010.

„Modernizace koridorů by měla být dokončena nejdříve v roce 2021 a měla by trvat déle než 18 let. Podle původních předpokladů to mělo být 7 až 8 let,“ uvedl úřad.

Řeč je o III. koridoru Praha - Plzeň - Cheb (zahrnujícím mj. nejdelší tunel v Česku Ejpovice) a o koridoru s označením IV., který se táhne v trase Děčín Praha - České Budějovice.

Oba koridory měly zkrátit jízdní doby a uzpůsobit železnici pro jízdu v rychlosti 160 km/h u osobních vlaků.

Podle NKÚ se nedaří u staveb dodržet nejen dobu dokončení, ale v některých případech i cenu. Jeden kilometr měl stát 176 milionů korun, resp. 203 milionů, ale skutečná cena se někde pohybuje až na 352 milionech, je tedy o 156 procent vyšší.

Cena staveb byla podle původních předpokladů 97 miliard korun, náklady vyrostly až na 117 miliard v roce 2011 a loni dosahovaly 94 miliard. Za snížením ceny však podle Nejvyššího kontrolního úřadu vyřazení stavby Praha – Beroun, nové železniční spojení a zjednodušení modernizace trati Nemanice I – Ševětín u IV. koridoru. Na výstavbu použije SŽDC 55,5 miliardy korun z fondů EU.

Největší průtahy u dvou koridorů jsou v přípravě projektů. Průměrná doba od zpracování první projektové dokumentace do získání stavebního povolení byla 6 let, u třetiny staveb ale ještě víc a u některých dokonce projekt trval přes deset let.

„Bohužel ne všechno se podařilo prosadit podle původních ambiciózních plánů,“ uvedl v reakci mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Připomněl, že svou roli sehrálo také zastavení přípravy některých staveb v období úřadování ministra Víta Bárty. „Tehdy se například zastavila příprava celého IV. tranzitního železničního koridoru směrem na jih od Tábora,“ uvedl.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Stočené tachometry? V Česku stále běžná praxe, zjistila inspekce

Ilustrační foto.

Většina autobazarů podle České obchodní inspekce (ČOI) stále klame zákazníky. Inspekce zjistila pochybení při 57...

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Letiště Václava Havla.

Největší české letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících. Proti roku 2016 vzrostl počet pasažérů...

Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu A380

Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna"...

Výrobce letadel Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu pro cestující Airbusu A 380. Společnost výrobní...

Najdete na iDNES.cz