Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


NKÚ: Dostavba železničních koridorů se výrazně prodlužuje a prodražuje

  8:46aktualizováno  8:46
Dva železniční koridory v Česku pod označením III. a IV. budou dokončeny s výrazným zpožděním, nejdříve v roce 2021. Přitom už šest let měly stát. Výstavba tratí v některých místech se navíc značně prodražila - až o 100 milionů na jeden kilometr. Se závěry přišel Nejvyšší kontrolní úřad.

Ražba tunelu Ejpovice (ilustrační snímek) | foto: Metrostav

Termín dokončení dvou důležitých železničních koridorů z roku 2015 je nereálný, uvedl NKÚ. Podle plánů z loňského roku se měly tratě dostavět do roku 2019. Původní termín však byl dokonce rok 2010.

„Modernizace koridorů by měla být dokončena nejdříve v roce 2021 a měla by trvat déle než 18 let. Podle původních předpokladů to mělo být 7 až 8 let,“ uvedl úřad.

Řeč je o III. koridoru Praha - Plzeň - Cheb (zahrnujícím mj. nejdelší tunel v Česku Ejpovice) a o koridoru s označením IV., který se táhne v trase Děčín Praha - České Budějovice.

Oba koridory měly zkrátit jízdní doby a uzpůsobit železnici pro jízdu v rychlosti 160 km/h u osobních vlaků.

Podle NKÚ se nedaří u staveb dodržet nejen dobu dokončení, ale v některých případech i cenu. Jeden kilometr měl stát 176 milionů korun, resp. 203 milionů, ale skutečná cena se někde pohybuje až na 352 milionech, je tedy o 156 procent vyšší.

Cena staveb byla podle původních předpokladů 97 miliard korun, náklady vyrostly až na 117 miliard v roce 2011 a loni dosahovaly 94 miliard. Za snížením ceny však podle Nejvyššího kontrolního úřadu vyřazení stavby Praha – Beroun, nové železniční spojení a zjednodušení modernizace trati Nemanice I – Ševětín u IV. koridoru. Na výstavbu použije SŽDC 55,5 miliardy korun z fondů EU.

Největší průtahy u dvou koridorů jsou v přípravě projektů. Průměrná doba od zpracování první projektové dokumentace do získání stavebního povolení byla 6 let, u třetiny staveb ale ještě víc a u některých dokonce projekt trval přes deset let.

„Bohužel ne všechno se podařilo prosadit podle původních ambiciózních plánů,“ uvedl v reakci mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Připomněl, že svou roli sehrálo také zastavení přípravy některých staveb v období úřadování ministra Víta Bárty. „Tehdy se například zastavila příprava celého IV. tranzitního železničního koridoru směrem na jih od Tábora,“ uvedl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Stavbě dálnic u Litomyšle a Frýdku-Místku hrozí kvůli iniciativám zpoždění

Přípravě dvou klíčových dálnic hrozí vlivem občanských iniciativ další zpoždění. Podle zjištění iDNES.cz se nově komplikuje příprava D35 kolem Litomyšle a také...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Vzory dálničních kupónů emise 2018 (R - roční, M - měsíční, D - desetidenní)
Roční dálniční kupón na příští rok bude ve žluté barvě, nezdraží

Roční dálniční kupon pro rok 2018 bude vyveden ve žluté až zlaté barvě. Jeho podobu, stejně jako podobu doplňkových kupónů - měsíčního a desetidenního,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.