Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky proti kamionům. Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

  10:25aktualizováno  10:25
Železnice v Česku dál ztrácí svůj podíl na trhu nákladní dopravy. Tuzemští železniční nákladní dopravci to však chtějí změnit: poprvé se spojili do nové organizace, které chce lobbovat za lepší podmínky pro dopravu zboží po tuzemských kolejích.

Nákladní vlak - ilustrační snímek. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Nové sdružení se zatím pracovním názvem Žesnad má být protiváhou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Dohromady v něm budou soukromí dopravci i státní ČD Cargo.

Asociace se má stát partnerem pro státní organizace v oblasti železniční nákladní dopravy, chce také tlačit na zrovnoprávnění podmínek pro železniční a silniční dopravce. „Asociace bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedli zakladatelé v tiskové zprávě.

Nákladní železniční dopravci si dlouhodobě stěžují na nerovnoprávné podmínky oproti kamionům. Musí platit poplatek za každý ujetý kilometr, u silnic platí dopravci mýto pouze na části sítě. Stěžují si ale i na to, že za koleje musí platit více než železniční osobní dopravci nebo na omezenou kapacitou železnice. „Legislativní podporu bude Žesnad hledat v evropských směrnicích, které nákladní železniční dopravu podporují. Sdružení vyvine snahu o jejich prosazení a implementaci do české legislativy,“ uvádí prohlášení.

Zakládajícími členy asociace jsou všichni velcí nákladní dopravci v Česku, například ČD Cargo, Metrans Rail, AWT, LTE, RM-Lines, IDS Cargo nebo Unipetrol Doprava.

Přeprava zboží po železnici loni podle statistik ministerstva dopravy rostla dvakrát pomaleji než po silnici. Po železnici loni projelo 97 milionů tun nákladu, o šest procent více než před rokem. Nákladní auta však loni převezla 437 milionů tun zboží, o 13 % více než před rokem. V případě silničních dopravy nejvíce rostla vnitrostátní doprava, naopak u železnice více ta mezinárodní.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Plná nádrž zdražila od léta o 70 korun. Ceny nafty mohou dál růst

(Ilustrační snímek)

Řidiči na českých silnicích zaplatí za plnou nádrž o 70 korun více než v létě. A výdaje v dalších týdnech ještě...

Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8

K omezení důležitých linek, které spojují zlínský region se zbytkem republiky, přistoupily soukromé dopravní...

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.