Nové sdružení se zatím pracovním názvem Žesnad má být protiváhou podobného sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Dohromady v něm budou soukromí dopravci i státní ČD Cargo.
Asociace se má stát partnerem pro státní organizace v oblasti železniční nákladní dopravy, chce také tlačit na zrovnoprávnění podmínek pro železniční a silniční dopravce. „Asociace bude rovněž intenzivně podporovat snahu o zrovnoprávnění podmínek provozování všech dopravních cest,“ uvedli zakladatelé v tiskové zprávě.
Nákladní železniční dopravci si dlouhodobě stěžují na nerovnoprávné podmínky oproti kamionům. Musí platit poplatek za každý ujetý kilometr, u silnic platí dopravci mýto pouze na části sítě. Stěžují si ale i na to, že za koleje musí platit více než železniční osobní dopravci nebo na omezenou kapacitou železnice. „Legislativní podporu bude Žesnad hledat v evropských směrnicích, které nákladní železniční dopravu podporují. Sdružení vyvine snahu o jejich prosazení a implementaci do české legislativy,“ uvádí prohlášení.
Zakládajícími členy asociace jsou všichni velcí nákladní dopravci v Česku, například ČD Cargo, Metrans Rail, AWT, LTE, RM-Lines, IDS Cargo nebo Unipetrol Doprava.
Přeprava zboží po železnici loni podle statistik ministerstva dopravy rostla dvakrát pomaleji než po silnici. Po železnici loni projelo 97 milionů tun nákladu, o šest procent více než před rokem. Nákladní auta však loni převezla 437 milionů tun zboží, o 13 % více než před rokem. V případě silničních dopravy nejvíce rostla vnitrostátní doprava, naopak u železnice více ta mezinárodní.