Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za 25 minut z centra Prahy na letiště. Projekt stavby železnice se rozbíhá

  5:00aktualizováno  5:00
Práce na nejkomplikovanější části železničního spojení z centra Prahy na letiště v Ruzyni mohou pokračovat. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil prošetřování stížnosti společnosti Pro Cedop na projekční práce železničního úseku mezi Veleslavínem a­ Výstavištěm.

Vizualizace rychlodráhy | foto: Praha-kladno.cz

Společnost Pro Cedop vzala návrh na prošetřování zpět, uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Firma krok zdůvodnila tím, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dle ní beztak směřoval k­tomu, že stížnost zamítne.

Podle Petra Šlegra ze sdružení Cedop, které stojí za zmíněnou společností, nynější řízení antimonopolního úřadu postupovalo stejně jako v­předchozím sporu o vypracování studie k rychlotrati mezi Prahou a­ Břeclaví. V něm ÚOHS oslovil pětici českých firem s dotazem, zda považují zadávací podmínky za diskriminační, či nikoliv.

Trať na pražské letiště

Podle Cedopu problém spočívá v­tom, že úřad oslovil pouze české firmy. Základem stížnosti byl požadavek státní investorské organizace, aby měl dodavatel posvěcení České komory akreditovaných inženýrů a techniků ve výstavbě, kterou nemohou získat osoby neovládající český jazyk. Názor Cedopu, že podobné podmínky jsou diskriminační, by proto podle Šlegra mohly podpořit spíše zahraniční než české firmy.

Vlaky směřující z pražského letiště a od Kladna budou z Veleslavína na Výstaviště projíždět v 80metrové hloubce dvěma zhruba tříkilometrovými tunely. Do soutěže na vypracování projektu se přihlásil jediný uchazeč, sdružení společností Metroprojekt a Sudop Praha.

Správa železniční dopravní cesty již sdružení kontaktovala. „Podepsání smlouvy o dílo předpokládáme v­blízké době,“ řekla MF DNES mluvčí společnosti Kateřina Šubová.

Stavba bude stát 30 miliard

Železniční spojení na pražské letiště je letitý projekt, který byl původně zamýšlen jako rychlodráha. Nyní se připravuje v mnohem méně ambiciózní podobě elektrifikované dvojkolejné trati spojené s­modernizací nevyhovujícího spojení do Kladna.

Fotogalerie

Stavba za více než 30 miliard korun má zkrátit cestu mezi letištěm a­centrem města. Od terminálů letiště se má cestující dostat vlakem do 11 minut do Veleslavína na nejbližší stanici metra a do 25 minut do centra města.

Samotné ražené tunely pod střešovickým masivem budou ústit v­prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Cena takového tunelu se pohybuje kolem miliardy korun na kilometr délky, správa železnic proto cenu za ražení tunelů předběžně vyčíslila na tři až 3,5 miliardy korun.

Nejblíže k výstavbě mají nyní mimopražské úseky. Oba úseky modernizace stávající jednokolejné neelektrizované trati z Ruzyně do Kladna a dále z Kladna do Ostrovce jsou ve fázi územního řízení.

Stavět se snad bude v roce 2022

Správa železnic předpokládá, že územní rozhodnutí by pro tyto stavby mohlo být vydané ke konci letošního roku. Pokud by se tak stalo, dá se předpokládat, že stavět by se mohlo začít v roce 2022.

Historie trati na letiště

  • 1996 Projekt rychlodráhy na letiště schválilo zastupitelstvo Prahy.
  • 2003 Trať podle ministerstva životního prostředí zhorší životní prostředí v Praze 6.
  • 2005 Vláda zvažuje trať jako PPP projekt.
  • 2008 Studie ČVUT vybrala jako nejvýhodnější trasu spojení na Masarykovo nádraží. Dokončení se  předpokládá v roce 2013.

Oproti tomu se pražská část projektu potýká se zdržením. Je totiž nutné nejprve změnit zásady územního rozvoje města. Nedá se proto předpokládat, že by se na území Prahy mělo stavět před rokem 2025. Spojení z centra města na pražské letiště tak může být podle aktuálních odhadů dokončeno po roce 2028. Kupříkladu na úseku z­Veleslavína na pražské letiště se očekává vydání v roce 2021.

Bezproblémová je zatím na území hlavního města pouze oprava Negrelliho viaduktu, která podle Šubové postupuje podle plánu. Rekonstrukce historického mostu přes Vltavu trvá od loňského léta a­vlaky by se na něj měly vrátit nejdříve ve druhé polovině roku 2020.

Kvůli novému spojení vznikne v­ Praze několik nových stanic a zastávek, další projdou výraznou proměnou. Nově má vlak stavět u Výstaviště, v rámci odbočky na letiště vzniknou stanice Praha-Liboc, Praha-Dlouhá Míle a Praha-Letiště Václava Havla. Stanice na Veleslavíně bude zahloubena a zastávka Praha-Ruzyně se přesune.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...



Najdete na iDNES.cz