Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemědělci nadávají na bionaftu, ucpává dlouho odstavené motory

  1:41aktualizováno  1:41
Biosložka, která se povinně přidává do nafty, z ní může při dlouhém skladování učinit nepoužitelné palivo. Problém se týká zejména řidičů, kteří své automobily odstavují na zimu či zemědělců, kteří některé stroje využívají jen v části roku.
Pokud zemědělské stroje dlouho stojí, může jim bionafta poškodit motor. Ilustrační foto

Pokud zemědělské stroje dlouho stojí, může jim bionafta poškodit motor. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Zkušenosti s tímto problémem má soukromý zemědělec ze Slánska. Když se mu po delší odstávce nepodařilo nastartovat kombajn, pustil se do rozebírání motoru a hledání závady. Ke svému vlastnímu překvapení zjistil, že za kolaps stroje může biosložka, která se musí povinně přimíchávat do běžné motorové nafty.

"Musel jsem rozebrat celý motor kombajnu, protože jsem měl ucpané trysky a čerpadlo od usazenin z biosložky," popisuje farmář. Ten si nepřeje být jmenován, aby neupozorňoval na to, že má ve své firmě uskladněny stovky litrů nafty. "Máme to tu samou krádež," dodává.
S podobným problémem se přitom mohou setkat i jiní šoféři, kteří své dieselové automobily odstavují na delší dobu.

"Po nějaké době, která se však v závislosti na kvalitě biosložky může lišit, se příměs usazuje a může poškodit palivový systém," vysvětluje Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv. Například poškozený farmář našel v motoru usazenou žlutou mazlavou hmotu.

Naftu bez řepky v Česku neseženete

Na rizika skladování pohonných hmot obohacených o biosložku upozorňovali petrolejáři už před lety. Zelená lobby však zvítězila s tím, že obsah biopříměsi se bude postupně zvyšovat až na deset procent.

Ovšem už teď, kdy je metylesteru řepkového oleje (MEŘO) v naftě jen 4,5 procenta, se objevují první problémy. Farmář, který také musí mnohem častěji než dřív měnit filtry, však narazil na další potíž.
"Kombajny jsou typické sezonní stroje, které většinu roku stojí. V Německu před jejich odstavením nalijí do nádrže čistou naftu, to však u nás není možné," stěžuje si zemědělec.

U pump totiž diesel bez biosložky nekoupíte. Pokud by čerpací stanice i jiní prodejci pohonných hmot takové palivo prodávali, hrozí jim za každý prodaný litr paliva bez příměsi pokuta 75 korun.

"Takové sankce jsou zdaleka nejtvrdší ze všech okolních zemí," upozorňuje Třebický. Například na Slovensku žádná podobná pokuta neexistuje.

Čistá nafta jen pro klíčové potřeby

Jediným prodejcem čisté minerální nafty je státní společnost Čepro, která se stará o skladování a prodej ropy a pohonných hmot, státní hmotné rezervy a vlastní síť čerpacích stanic EuroOil. U těch však čistou naftu také nehledejte.

"Naftu bez biokomponent, která může ležet na skladech i několik let, máme k dispozici pro klíčové potřeby. Například pro krizové generátory v nemocnicích," popisuje mluvčí Čepra Lenka Svobodová.

Prodej nafty bez přídavku MEŘO by museli schvalovat celníci, kteří hlídají veškeré sklady pohonných hmot. "Navíc bychom s naftou zvlášť museli dotyčnému prodat i MEŘO, abychom neporušili zákon," dodává Svobodová. Další formální omezení však už neexistuje.

Nižší trvanlivost nafty je obecně málo známá. Státní normy řeší hlavně fakt, aby biopaliva nepoškozovala motory při spalování.

Zeptejte se pumpaře, jak má starou naftu

Úředníci, ale i výrobci aut a pohonných hmot tvrdí, že biopaliva takto motory poškodit nemohou. Skladovat se však dlouho nedají. Problém se týká pouze nafty, u benzinu by měla mít biosložka naopak pozitivní efekt.

Sváteční řidiči by se tak měli pumpařů například ptát, jak dlouho byla nafta skladována. Některé čerpací stanice totiž mohou prodávat starší zásoby nebo naftu s pochybnou příměsí.

Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu raději doporučuje neskladovat bionaftu s příměsí do pěti procent déle než tři měsíce. Čistá bionafta (jak se MEŘO také říká) se pak nemá nechat ležet déle než měsíc.

EU přitom neopouští svůj ambiciózní plán nahradit deset procent fosilních paliv biopalivy do roku 2020. "Pokud by se jelo podle současného scénáře, tak neexistuje autorita, která by znala dopady," tvrdí Třebický.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.