Penny podle rakouských zemědělců prodává kvalitní mléko příliš levně

Penny podle rakouských zemědělců prodává kvalitní mléko příliš levně | foto: Profimedia.cz

Rakouský Penny prodával mléko za 14 korun. Zemědělci protestují

  • 113
Sedláky v Rakousku rozzuřila slevová akce prodejen Penny. Řetězec, který působí i na tuzemském trhu, nabízí litr nejkvalitnějšího mléka za méně než 14 korun. Tak výrazná sleva podle zemědělců pokřivuje trh a narušuje hospodářskou soutěž.

Jak informovala agentura APA, řetězec chystá slevovou akci na tento pátek a sobotu. Při nákupu dvou a více litrových balení mléka vyjde zákazníka jeden litr na 49 centů, tedy zhruba 13,50 korun. Ceny litru mléka se v Rakousku obvykle pohybují kolem jednoho eura a podle Českého statistického úřadu stojí i v Česku litr plnotučného mléka v průměru o téměř sedm korun více. 

Cena je také zhruba jen o 9 centů vyšší, než byla podle posledních statistik u výrobců během letošního července, tedy před zpracováním v mlékárnách a dodáním na prodejny. Rakouští sedláci proto považují mléko v Penny za příliš levné a proti chystané akci se ozvalo jak vedení Zemědělské komory, která oficiálně zastupuje rakouské zemědělce, tak Zemědělský svaz blízký vládním křesťanským demokratů.

A to i přesto, že řetězec bere podle vyjádření svých zástupců rozdíl mezi dodavatelskou a konečnou cenou na sebe, a zemědělci tak na akci nijak netratí. „Náklady aktuální akce neseme my, není tedy na úkor mlékáren ani zemědělců,“ uvedla mluvčí řetězce. 

„Kvalitní mléko se nesmí stát cenovým lákadlem“

Zemědělcům však kromě výše samotné slevy vadí i to, že se týká nejkvalitnějšího mléka honosícího se značkou AMA, rakouskou obdobou tuzemské Klasy. „Mléko se značkou kvality AMA je příliš cenné, než aby bylo prohýřeno. Budeme se bránit proti tomu, abychom museli přihlížet, jak se nejvyšší kvalita degraduje na produkt sloužící jen k nalákaní zákazníků,“ reagoval prezident komory Hermann Schulte. 

Vedení Zemědělského svazu chystá dokonce podání k antimonopolnímu úřadu. „Antimonopolní úřad musí prověřit, zda je případ v souladu s platnými právní zásadami hospodářské soutěže,“ uvedl ředitel svazu Johannes Abentung.

Penny však trvá na svém a mléko hodlá zlevnit s tím, že není jediným řetězcem nabízejícím více než padesátiprocentní slevy v akci 1+1 a že je akce omezena jen na dva dny.  

Zemědělců však vadí i načasování akce v době ruských sankcí, které dopadají zvlášť citelně na celé mlékárenství. Upozorňují, že i rakouští obchodníci vydělali poté, co vyhlásili solidaritu se zemědělci, což nejen v Rakousku vedlo ke zvýšeným nákupům jablek.

„To, že jeden řetězec se teď vymaní a s cenovými náklady začíná s radikálním lovením zákazníků, aby si získal konkurenční výhodu, je špatné nejen pro celý maloobchod, ale i téma, kterým by se měly zabývat úřady,“ uvedli ředitelé svazu.