Na pondělním zasedání o tom rozhodla dozorčí rada aerolinek, která odmítla Lašákův i Novákův restrukturalizační plán. Návrh na ozdravení společnosti teď čeká od nového vedení. "Plán posoudí dozorčí rada v listopadu," řekl po pondělním jednání vlády ministr financí Eduard Janota.
Formálně odstoupilo vedení společnosti samo po dohodě s odbory, podle informací MF DNES však na výměnu managementu tlačilo ministerstvo financí. Firma, která stojí před privatizací, se totiž potýká s vážnými finančními problémy - v pololetí prodělala téměř dvě miliardy korun, do konce roku by se ztráta mohla vyšplhat až ke třem miliardám.
Vážná situace aerolinek zlomila vaz celému představenstvu v čele s Radomírem Lašákem. Čistku přestál pouze viceprezident pro pozemní provoz Peter Jusko. Po dnešku se snižuje počet členů představenstva z devíti na pět.
Zámečník chce snížit platy pilotů o 30 procent
Lašákův odchod si přáli hlavně odboráři, kterým se nelíbil jeho restrukturalizační plán, jež počítal se snížením mezd a prodejem části majetku. Lašák proto už před časem nabídl svou rezignaci výměnou za snížení platů nebo zmrazení benefitů. - čtěte Šéf ČSA nabídl rezignaci
Příchodem šéfa Letiště Praha Dvořáka do ČSA se propojí dva státní podniky, které žijí z letecké dopravy. Společné fungování obou firem je vedle privatizace jedna z variant, jak s ČSA naložit. Ministr financí Janota dnes tuto myšlenku znovu oprášil. "Jedna z možných cest fungování společnosti je v užší spolupráci s Letištěm Praha," uvedl.
Dozorčí radu opouští zhruba po měsíci její předseda Václav Novák a člen Zdeněk Šmejkal. Oba ve společném prohlášení uvedli, že spojení s letištěm by aerolinkám zajistilo přísun potřebné hotovosti.
"Jsme přesvědčeni, že jmenováním nového představenstva a managerské propojení s Letištěm Praha, jsou dostatečnou zárukou úspěšného fungování ČSA i zajištění jejich likvidních potřeb," uvedli.
Krizový manažer Novák, který stál například u záchrany oceláren Vítkovice, navrhoval jako léčebnou kůru pro ČSA propuštění až 1 600 lidí a snížení platů pilotů o 45 procent. Jeho drastická opatření ale zaměstnanci odmítli. Místo toho se dohodli na snížení mezd od 1. listopadu u pilotů o 15 procent, u letušek o deset procent a u ostatních zaměstnanců o pět procent.
"Není to žádné překvapení, čekal jsem to," reagoval Novák na své odvolání.
Se svými návrhy však zaměstnanci zřejmě nepochodí ani u Novákova nástupce Miroslava Zámečníka, který byl od září letošního roku členem dozorčí rady. Ten jim hned v pondělí vzkázal, že návrhy jsou pro něj nedostatečné. Představoval by si, že od stejného data přijdou piloti o 30 procent platu a letušky o 15 procent.
Vláda nyní projednává privatizaci ČSA. Jediným zájemcem o aerolinky je konsorcium Unimex/Travel Service. Janota by měl kabinetu předložit své závěry 26. října. "Nový restrukturalizační plán musí být základem pro jednání valné hromady, která bude 18. listopadu," uvedl.
Privatizaci ČSA rozjela bývalá vláda Mirka Topolánka. Proti jsou sociální demokraté, kteří v pondělí vyzvali vládu Jana Fischera, aby prodej aerolinek zastavila. I od nich zaznívá požadavek, aby se zadlužený dopravce spojil se ziskovým Letištěm Praha.
změna ve vedení představenstvaRadomír Lašák přišel do ČSA před necelými čtyřmi lety z energetického gigantu ČEZ s úkolem připravit aerolinky na privatizaci. Ve funkci vystřídal exministra Jaroslava Tvrdíka. Pod Lašákovým velením se však firma v prvním půlroce letošního roku dostala do rekordní ztráty 1,8 miliardy korun. Finanční problémy privatizaci komplikují. Lašákův nástupce Miroslav Dvořák je od června 2007 generálním ředitelem Letiště Praha. Po loňské transformaci podniku na akciovou společnost byl zvolen i předsedou představenstva. Předtím působil například v ČSOB jako vrchní ředitel privátního bankovnictví. |