Celosvětově najdete mezi piloty komerčních letů jen 5,18 procenta žen, vyplývá z údajů odborové organizace Air Line Pilots Association. Největší podíl pilotek mají indické aerolinky, číslo podle posledních statistik International Society of Women Airline Pilots (ISWAP) šplhá na 12,4 procenta. Letadla indických regionálních aerolinek Zoom Air ženy řídí dokonce z jedné třetiny. Ze třiceti pilotů je devět ženského pohlaví. Informuje o tom server BBC.
KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka? |
Podle mluvčí ISWAP a bývalé kapitánky Kathy McCulloughové indickým leteckým společnostem piloti docházejí, proto aktivně lákají čím dál víc žen, aby se staly pilotkami. Podle zprávy společnosti Boeing totiž bohatne indická střední třída. Očekává se tak, že poptávka po cestování letadlem poroste.
Česko se příliš nevymyká světovému průměru. „K dnešnímu dni máme 424 pilotů, z toho 18 žen. Tedy 4,2 procenta,“ uvedla Vlaďka Dufková, mluvčí společnosti Travel Service, která provozuje značku SmartWings.
Podobné procento hlásí i ČSA. „V Českých aeroliniích v současnosti létá 10 pilotek, jejich podíl na celkovém počtu našich pilotů je zhruba 5 procent,“ uvedl mluvčí firmy Daniel Šabík.
Na výplatní pásce pohlaví nepoznáte
Tato profese je v tuzemsku jedna z mála, kde se na pohlaví nehledí při nastavení platu. V průměru Česko patří v EU k zemím s největším rozdílem v odměňování žen a mužů. Z porovnání průměrných mezd plyne, že české ženy si vydělají zhruba o 22 procent méně než jejich protějšky. Pro piloty to ovšem neplatí. V Travel Service se platy podle Dufkové z hlediska pohlaví pilotů nijak neliší.
„Na stejné pozici vykonávají obě pohlaví stejnou práci, náleží jim tedy i stejná odměna. Jinými slovy, ČSA má jeden systém odměňování pilotů, který je uplatňován stejnou měrou na pilotky i piloty,“ přidává se Šabík.