Traktor Zetor Forterra HSX. Ilustrační snímek

Traktor Zetor Forterra HSX. Ilustrační snímek | foto: Zetor

Škoda ztrácí, ale traktorům se daří. Zetor vyváží stroje do Ameriky

  • 155
Český autoprůmysl začal rychle klesat. Daří se jenom korejské značce Hyundai, která má továrnu v Nošovicích. Naopak velmi dobře se daří výrobě traktorů Zetor a nákladních aut Avia. Zlepšení pocítil i tradiční výrobce motocyklů Jawa.

V záplavě nepříznivých informací o začínajících potížích českého automobilového průmyslu přichází od dvou velkých výrobců, kteří se v minulosti potýkali s existenčními problémy, překvapivě příznivé zprávy.

Výroba nákladních vozů Avia a traktorů Zetor letos dál roste, navíc obě značky uspěly na trhu pro české automobilky ne příliš častém: ve Spojených státech amerických. "Počítáme v USA s expanzí na trojnásobek. Teď tam dodáváme kolem dvou set traktorů, za dva roky chceme být na šesti stovkách," uvedl člen představenstva Zetoru Marián Lipovský.

Zetor se postupně vrací k rekordním číslům z roku 2007. Firma počítá s tím, že se z loňských čtyř tisíc traktorů letos dostane zhruba na pět tisíc, příští rok vidí další růst. Kromě tradičních trhů, tedy Česka, Slovenska a Polska, se firmě daří i třeba v Iráku, kam dodá během tří let 1 500 traktorů. Díky nárůstu objemu výroby firma už letos přijala zhruba 110 lidí, hlavně do výroby, vývoje a obchodu. Výrobce traktorů těží především z toho, že zemědělství se na rozdíl od jiných oborů stále daří.

"Paradoxně je velmi dobře znát, pokud je neúroda. Ceny komodit to zvyšuje a díky tomu mají zemědělci více peněz na nákup nových traktorů. Jsme teď ve správném byznysu," dodal Lipovský. Zetor mění i svou obchodní politiku, nechce být už vnímaný jen jako levný traktor. Podle Lipovského řeší zákazníci nejen cenu, ale hlavně celkové provozní náklady včetně spotřeby nafty.

I Avii se daří, především díky exportu do Spojených států

Také Avia zažívá letos mimořádně dobrý rok. Letňanský výrobce nákladních vozů by se letos mohl dostat až k tisícovce vyrobených automobilů. "Letošní růst je především díky exportu do USA," říká mediální zástupce Avie Peter Šovčík. Firma za prvních devět měsíců vyrobila 711 vozů, o téměř dvě třetiny více než před rokem.

USA se mají pro Avii stát postupně největším trhem. Avia do Států nedodává na rozdíl od Zetoru kompletně smontované vozy, ale celý podvozek a kabinu. Motor se montuje na místě. Letos už do USA takto vyvezla přes dvě stě náklaďáků. Tuzemský automobilový průmysl sice za prvních devět měsíců v celkových číslech ještě nepatrně roste, ale v meziměsíčních srovnáních už klesá.

Vůbec největšího meziročního nárůstu dosáhla výroba motocyklů Jawa, u trojice výrobců osobních aut se nejvíce daří Hyundai.

Nošovická fabrika se rychle dostala na post druhé největší automobilky v Česku. Firma meziročně zvýšila výrobu o více než třicet procent a dostává se na svoji maximální kapacitu. Z ní naopak spadla kolínská TPCA, která znovu musela snížit své výrobní plány a letos vyrobí jen 215 tisíc vozů.

Podle tamního ředitele kontroly kvality Roberta Kimla je další snížení plánu reakcí na špatný vývoj na trhu s osobními auty, především pak v segmentu nejmenších aut. Oproti předchozí redukci však firma nepočítá s tím, že by ještě dále propouštěla, menší odbyt řeší například zpomalením rychlosti linky. V době největšího boomu z ní sjíždělo nové auto každých 54 sekund, teď po 69 vteřinách.

Ani příští rok nečeká TPCA růst. Nepříliš pozitivní výhled potvrdili ve středu zástupci výrobců na tradiční konferenci automobilového průmyslu v Brně. Zpomalení pocítila i Škoda Auto, které začaly ve třetím čtvrtletí klesat nejen prodeje, ale i profit. Provozní zisk klesl zhruba o čtvrtinu ze čtyř na tři miliardy korun, za celý rok firma zaznamenala ještě růst prodaných vozů i tržeb a jen nepatrný pokles zisku.