Po loňském svolávání milionů aut po celém světě k nuceným servisním prohlídkám je letošní zemětřesení další nečekanou ranou pro největší automobilku na světě. Ještě na začátku roku trh odhadoval, že firma vydělá za první tři měsíce 94,6 miliardy jenů, realita je ale mnohem horší. Provozní zisk byl 46,1 miliardy jenů, tedy 9,6 miliardy korun.
Automobilka nemá kvůli výpadkům u subdodavatelských firem dost dílů k výrobě populárních vozů, jako je model Prius, což nahrává jihokorejské konkurenci Hyundai Motor. Obrovský zásah do výroby bude letos pro automobilku zcela jistě znamenat ztrátu světového prvenství a návrat General Motors na vrchol. Agentura Reuters tvrdí, že by japonská firma dokonce v prodejích mohla propadnout i pod německý Volkswagen a být tak až třetí.
Prezident firmy Akio Toyoda ve středu oznámil, že výrobce by se od června měl dostat na 70 procent objemu původně plánované výroby, ještě v dubnu přitom počítal s takovou produkcí až na konci roku. Nyní vyrábí méně než polovinu aut oproti plánům před tsunami.
Toyota měla horší výsledky už loni, protože svolávala miliony aut po celém světě kvůli vážným závadám. Čistý zisk firmy v posledním čtvrtletí loňského roku meziročně spadl o 77 procent na 25,4 miliardy jenů. Akcie automobilky v Japonsku ztratily od zemětřesení 11 procent, což je mezi domácími výrobci vozů nejvíce.