Komerční banka vydělala za pololetí přes čtyři miliardy a má vůbec nejlepší pololetní výsledky v celé své historii, ČSOB hlásí pololetní zisk přes šest miliard, což představuje roční růst skoro o 80 procent.
I přes nastávající recesi v oboru si stále pochvalují hospodaření hutě. Vítkovicím Steel stoupl v pololetí zisk proti loňsku pětinásobně, ŽDB o šestatřicet, Třineckým železárnám téměř o čtyřicet procent.
Oceláři, kteří loni zaznamenali rekordní profit, ale tuší, že boom končí. "Na trhu se začíná přitvrzovat," připouští finanční šéf Vítkovic Steel Jiří Chuchro.
Vydělávali i strojaři. Vítkovice Heavy Machinery (největší dcera vítkovického holdingu, bývalé Vítkovice Strojírenství) má pololetní zisk 255 milionů korun, tedy skoro o 180 milionů víc než loni.
"Výsledky se zlepšily hlavně díky investicím do modernějších technologií a vyšší produktivitě práce," řekla mluvčí Eva Kijonková.
Výborné podmínky mají letos stavební firmy. Lídr tuzemského trhu Skanska vydělal v pololetí skoro o čtvrtinu víc než loni, zisky rostou i ostatním. Stavaři těží z toho, že do staveb silnic, dálnic i železnice tečou letos nebývalé peníze.
"I soukromí developeři jsou aktivnější, staví se mnoho administrativních budov," říká místopředseda Svazu podnikatelů ve stavebnictví Bořivoj Kačena, šéf firmy SSŽ. "Čekáme navíc, že lidé už brzy vrhnou na trh obrovské peníze, které jsou ukryty ve stavebním spoření, to bude velký boom," těší se.
Ziskové dokážou být často i firmy, jejichž oborům okolnosti nepřejí - například některé textilky, které od začátku roku musely čelit sílící asijské konkurenci. "Máme starosti s otevřením trhu a s přívalem čínského zboží, ale i se zpevňující korunou. Přitom jsme v černých číslech," uvedl šéf oděvního OP Prostějov František Tuhý.
Jsou však i velké firmy, které naopak očekávání zklamaly. Skupině Český Telecom klesl pololetní zisk skoro o čtvrtinu. Dosáhl 2,6 miliardy korun, pokles je tedy mnohem horší, než jak ho čekali analytici.
Horší výsledky jsou podle finančního ředitele Telecomu Juraje Šedivého způsobeny změnou zákaznických zvyklostí. Lidé se totiž stále rychleji odklánějí od klasických telefonů, v nichž Telecom na trhu bezkonkurenčně vede, a přecházejí k modernějším technologiím, kde je mnohem větší konkurence.