Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkrachovalá opravna Job Air má kupce. Česká spořitelna za ni chce víc

  5:00aktualizováno  5:00
Jeden z největších věřitelů společnosti Job Air Technic, Česká spořitelna, se obul do probíhající reorganizace zadlužené letecké opravny. Nelíbí se mu cena, kterou nabízí vybraný ruský investor.

Pohled do haly opravny letadel Job Air Technic na mošnovském letišti. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Poklidný průběh reorganizace, na které se vedení krachující severomoravské společnosti dohodlo v polovině letošního roku s věřiteli, se nekoná. Plán dlužnické reorganizace, podle něhož nyní firma jede, totiž počítá se vstupem investora, který firmu převezme a bude dál provozovat. Řešení se však znelíbilo jednomu z klíčových věřitelů, České spořitelně.

„Máme výhrady vůči prodejnímu procesu, který nebyl dostatečně dlouhý, neodpovídal standardní struktuře z hlediska množství investorů i času. Nabídka investora je nízká a je hluboko pod znaleckým posudkem,“ říká mluvčí banky Helena Matuszná.

Podle prohlášení banky v insolvenčním rejstříku je investorem jistá společnost Berinda Holding Limited. Ta za zadluženou opravnu nabízí 213 milionů korun. Podle spořitelny je to málo. Banka odkazuje na znalecký posudek společnosti A-Consult plus, který tvrdí, že výtěžek by byl až dvakrát vyšší v případě, že firma bude prodána v konkurzu.

Příběh Job Air

U zrodu letecké opravny stál v roce 2007 podnikatel Daneš Zátorský. Vedle ní ještě vznikla letecká společnost Job Air Central Connect Airlines, která provozovala dotovanou linku Ostrava–Vídeň. Aerolinky na rozdíl od opravny skončily už letos v dubnu v konkurzu. Zátorskému na vybudování firmy před šesti lety poskytla Česká exportní banka s Českou spořitelnou a Ministerstvem průmyslu formou půjček a dotací asi miliardu korun.

Vedení firmy, které prosazuje reorganizaci, s takovými úvahami nesouhlasí. „Cena v konkurzu v posudku je podle nás počítána chybně. Vychází z ceny za pronájem plochy, nezohledňuje místní ceny ani specifika firemních nemovitostí,“ říká Daniel Barč, spolumajitel a šéf Job Air Technic. Naopak sumu nabízenou investorem považuje management za přiměřenou.

Firma by navíc v případě konkurzu přišla o certifikace a pojistky, obchodní smlouvy i o šanci na státní dotace. I to by firmu údajně výrazně znehodnotilo.

Spořitelna však trvá na svém a reorganizaci považuje za méně výhodnou. Naopak reorganizaci údajně dál podporuje Česká exportní banka. Obě banky přitom doposud v případu vystupovaly společně. Ve společném syndikátu patří k hlavním věřitelům, když z celkové miliardy, kterou firma dluží, na ně připadá více než 800 milionů.

Nyní se však podle informací MF DNES jejich pohled na osud firmy liší. Oficiálně ale ani jedna z finančních institucí nechce spory mezi věřiteli komentovat.

Nicméně nejasnosti panují také kolem vybrané společnosti Berinda Holding Limited. Veřejné zdroje v případě této firmy mlčí. Ani zúčastněné strany nechtějí hovořit o tom, kdo za firmou skutečně stojí.

„Obě banky konečné vlastníky investora znají, ale bylo dohodnuto, že bližší informace se zatím dávat nebudou. Jednání totiž ještě neskončila,“ říká k tomu neurčitě Barč. Podle informací MF DNES za společností stojí jistá ruská investiční skupina.

O dalším osudu Job Air se rozhodne až 9. ledna, kdy bude věřitelská schůze schvalovat mimo jiné znalecký posudek společnosti A-Consult plus, na který se odvolává Česká spořitelna.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.