Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlaté časy investic do fotoaparátů končí

aktualizováno 
Uložení peněz do banky, akcií nebo podílových fondů? Pro mnohé nuda - lepší jsou obrazy, šperky, starožitnosti. Nebo fotoaparáty. U těch sice nejlepší doba na investování zřejmě pominula, ale přesto se ještě vydělat dá. Ten, kdo před otevřením hranic třeba koupil za sedm tisíc korun fotoaparát Leica, může za něj dnes dostat v cizině okolo pětatřiceti tisíc korun. Ceny tuzemského a zahraničního trhu se v posledních letech vyrovnávají a výdělky už zdaleka nejsou takové jako dřív.

I dnes může zákazník nakoupit fotoaparát například za 1500 korun a v Německu za něj dostane na aukci nebo ve specializovaném obchodě 150 až 200 marek, tedy podle současného kursu 2700 až 3600 korun.

"Velký zájem mají o nákup fotoaparátů Japonci, Němci i Američané. Poptávka je po německých značkách Zeiss, Leitz, Contax, Rolei z dvacátých až padesátých let, po prvních japonských fotoaparátech i amerických značkách Kodak a Robot," říká Josef Přichystal z B&P Bazaru.

Jan Pazdera, majitel obchodu s fotoaparáty, k tomu uvádí: "Pro Japonce jsou velmi atraktivní mechanické fotoaparáty, protože jejich výrobci fotoaparátů toto období v podstatě přeskočili."

Zájem mají sběratelé i o české Flexarety. "Největší o poslední typy ze sedmdesátých let, dají se koupit třeba za 800 korun a prodat v Americe i za 100 dolarů," míní Josef Přichystal.

Ale každý fotoaparát po dědovi se dobře zpeněžit nedá. "Záleží na stáří, značce a stavu aparátu," říká Josef Přichystal.

Podle odborníků se cení například staré fotoaparáty značky Leica či Voigtländer. "O ty je zájem pořád, ale trh je hodně pohyblivý a nedá se předem říci, za jak dlouho a o kolik jejich cena stoupne," říká Bořivoj Zelený z prodejny Foto-Video Milan Škoda.

Dobře se prodávají také fotoaparáty z limitovaných sérií a jiné unikátní kusy. Kupují je podle zkušeností odborníků hlavně dva druhy lidí - sběratelé, kteří nejčastěji hledají jednu značku, aby kompletovali sbírku, a další, již si od nákupu slibují zisk za jejich prodej dál do ciziny.

"Kdo se ve fotoaparátech nevyzná, má však malou šanci trefit takovou značku a tip, který se v čase výrazně zhodnotí," vysvětluje Bořivoj Zelený.

A i pro ty, kteří fotoaparátům rozumějí a snaží se na jejich dalším prodeji vydělat, je situace na trhu dnes komplikovanější.

"Opravdu dobrých fotoaparátů lidé nabízejí ke koupi čím dál míň, ještě před pěti lety jsem jich měl plný regál, dnes jen pár," vysvětluje Josef Přichystal.

Rozhoduje stav

Investice do fotoaparátu není v žádném případě továrnou na rychlé peníze. "Určitě to není o tom, říci si: Ode dneška začnu kupovat fotoaparáty a zbohatnu. Fotoaparáty nejsou obrazy či starožitnosti, cena u nich roste hodně pomalu, nějaký větší zisk se dá očekávat tak za třicet let," míní Josef Přichystal.

Vedle značky a typu záleží nejvíce na stavu fotoaparátu. "Rozdíl v ceně může být mnohonásobný, poškozený fotoaparát se dá prodat třeba za 2000, a ten samý, ale zachovalý s originálním obalem a příslušenstvím i za 10 000 korun," uvádí Jan Pazdera, majitel obchodu s fotoaparáty.

Přístroj by měl být bez škrábanců, se zachovalým objektivem, jeho stáří by na něm nemělo být příliš znát.

"Často lidé dělají chybu, že fotoaparát sami vylepšují, například ho přelakují, a tím ho zničí," říká Jan Pazdera. Fotoaparáty by neměly být uskladněny ve vlhku, ale nesvědčí jim ani přímé sluneční záření.

Jak prodávat

Kdo chce fotoaparát nabídnout k prodeji a nemá přesnou představu o jeho ceně, měl by obejít více obchodníků. "Výkupní ceny se mohou výrazněji lišit," říká fotograf Lukáš Jasanský.

Většina fotobazarů bere zboží do komise. "Na ceně se se zákazníkem domlouváme, fotoaparát tady může nechat, jak chce dlouho. I my máme zájem na tom, aby se prodal za co nejvyšší cenu. Provizi ve výši dvaceti procent účtujeme z prodané ceny," vysvětluje Jan Pazdera.

V některých obchodech zaplatí za kvalitní fotoaparát i hotově, ale provize z prodeje je vyšší.

"Zákazník si může zvolit také formu protiúčtu a vybrat si u nás jiný fotoaparát," uvádí Bořivoj Zelený. Aukce fotoaparátů, v cizině běžné, nejsou v tuzemsku příliš časté, stejně jako prodej po internetu.

"Zejména v USA jsou takové prodeje běžné, existují speciální servery, prodávající musí podrobně popsat stav fotoaparátu třeba pomocí desetistupňové škály, nikdo si nedovolí vydávat fotoaparát za lepší, než skutečně je," říká Přichystal.

Jan Pazdera k tomu dodává: "V tuzemsku zatím nejsou pro takový prodej podmínky, určitě by se našlo hodně podvodníků, kteří by chtěli prodeje zneužít."

Za kolik se zhruba prodávají?

Fotoaparát        Cena v tuzemsku          Cena v cizině (po přepočtu)

Flexareta            7 800 korun             3800 korun
Praktica L 2        1000 korun              2000 korun
Stereomikroma    4000 korun       8000 až 11 000 korun
Opema               1500 korun             4000 korun

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.