„Už koncem roku 1999 jsme otevřeli tři nové prodejny, které se ale do výsledků tehdy ještě nestačily silněji promítnout. V lednu a březnu pak následovaly další dvě, čímž se naše kapacity v krátké době zdvojnásobily,“ vysvětluje mluvčí Makra Miroslav Kajňák.
Obdobně se rozšiřovaly i další společnosti, které si v meziročním porovnání prováděném výzkumnou společností Incoma Research polepšily o několik desítek procent.
Například Aholdu s nejširší prodejní sítí v České republice patří již 186 nákupních míst, o šestadvacet více než před rokem.
Největší obchodní skupiny v ČR (podle obratu v roce 2000) | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí 2000 / 1999 | 1999 | 2000 | nárůst v procentech | |
1. /1. | Makro ČR | 19 188 | 27 486 | + 43 |
2. /2. | Ahold ČR | 18 240 | 23 465 | + 29 |
3. /3. | Rewe | 16 447* | 19 000* | + 16 |
Billa | 6 700* | 8 000* | + 19 | |
Penny Market | 9 747 | 11 000 | + 13 | |
4. /4. | Kaufland ČR | 12 000* | 17 000* | + 41 |
5. /6. | Tengelmann | 11 300 | 13 447 | + 19 |
Plus Discount | 7 200 | 8 447 | + 17 | |
, | OBI | 4 100 | 5 000 | +22 |
6. /8. | Tesco Stores ČR | 9 843 | 12 500* | + 27 |
7. /9. | Globus ČR | 8 810 | 12 100 | + 37 |
8. /5. | Delvita | 11 737 | 11 888 | + 1 |
9. /7. | Geco Tabak | 10 297 | 9 700 | - 6 |
10. /10. | Julius Meinl | 7 800 | 7 500* | - 4 |
Celkem | 125 662 | 154 086 | + 23 | |
Poznámka: údaje o obratu vychází z předběžných výsledků; * odhad Incoma Research, Pramen: Incoma Research |
Otevírání nových prodejen se odrazilo i v dalším zvýšení tržního podílu největších obchodníků. Z celkového tuzemského maloobchodního obratu, do něhož se počítají například i tržby za oděvy, obuv či elektroniku, končí už nyní 28 procent v pokladnách desítky největších obchodních společností. Ty za loňský rok stržily dohromady 154 miliard korun.
„I přes trvalý růst řetězců se bouřlivý vývoj českého trhu přeci jen poněkud zklidňuje. V roce 2000 se rychlost růstu obratu top desítky nezvýšila, ale mírně poklesla,“ upozorňuje Zdeněk Skála z Incomy.
Loni se totiž tržby těch největších zvýšily celkem o 28,4 miliard, o rok dříve to přitom bylo 32,5 miliardy. V relativním srovnání je toto přibrždění ještě patrnější: třetinový přírůstek v roce 1999 střídá necelá čtvrtina za rok 2000.
„Trh začíná být poměrně zaplněný. Jednotlivé řetězce na sebe narážejí stále více. Navíc už si často vzájemně konkurují i prodejny v rámci stejné obchodní skupiny,“ říká Skála.
Proto se do budoucna už nedá očekávat boom z posledních let. „Do úplného pokrytí republiky nám zbývá otevřít už jen jednu prodejnu, a sice v Plzni. Na řadu by měla přijít koncem roku,“ tvrdí Kajňák.
Spíše s konsolidací své sítě než s jejím rozšiřováním počítá i Delvita, která ke svým 99 supermarketům přidá čtyři nové.
Právě stagnace počtu prodejen Delvity, která v Česku loni otevřela jen jeden nový obchod, je i příčinou největšího poklesu v žebříčku obchodníků. Delvitu předstihly Tengelmann, Tesco a Globus a odsunuly ji tak na osmou příčku.
„Rok 2000 byl jednoznačně ve znamení rozmachu hypermarketů. Před pár měsíci jsme ale už zaznamenali určitou renesanci supermarketů, jejichž tržní podíl začíná zase růst,“ dodává Skála.