"Parkoviště pro více než tisíc vozů byla naprosto narvaná od rána do večera. Najít místo znamenalo chvíli kroužit. Tržby jsou vyšší než minulou sobotu," popsal tu "zlatou" v obchodních domech Electro World jejich šéf Jiří Řízek. "Šest až osm pokladen bylo stále vytížených," dodal.
Pokud se naplní předpovědi maloobchodních prodejců o rekordních tržbách, museli by lidé v posledních třech měsících letošního roku utratit více než 185 miliard korun bez započítání daně z přidané hodnoty.
"S tržbami jsme spokojeni. Odhad počtu platících zákazníků v těchto dnech je kolem 15 tisíc za den a o zlatém víkendu tradičně nejsilnější," uvedla Iva Jirsová z obchodního domu Kotva.
Ekonomové prozatím s názory maloobchodních prodejců souhlasí.
"Obchodníci nasadili slevy již před svátky. Báli se ochabnutí poptávky, ale zřejmě zbytečně. Mzdy lidí rychle rostou a stejně tak i obliba spotřebitelských úvěrů. Letošní tržby podle nás předčí loňský rok i přes mírný pokles cen," uvedl Vladimír Pikora z Volksbank.
Splátkový prodej: padl loňský rekord
Oblibu nákupů na splátky potvrzují také informace z terénu. Loňský rekord 12 tisíc nákupů v jeden den zlomil o víkendu lídr splátkového prodeje GE Capital Multiservis. "Výsledek byl lepší," uvedl bez podrobností šéf Multiservisu Jiří Pathy.
Průměrně se na splátky nakupuje zboží za deset tisíc korun. Multiservis tak o zlaté sobotě či neděli půjčil na nákupy klientů více než 120 milionů korun. "Museli jsme posílit centra, která vyhodnocují žádosti, o několik desítek lidí. Aktuálně v nich je až osmdesát osob," dodal Pathy.
Motorem vánočních tržeb se stávají i donedávna nezvyklé dárky.
"Pod stromečkem skončí 120 až 140 tisíc zahraničních zájezdů, které se stávají dárkovým hitem," uvedl Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting, která analyzuje trh cestovních kanceláří. Kromě zájezdů se dobře prodávaly i rekreační pobyty, tedy pouze ubytování bez jídla či dopravy. V předvánočním období jich cestovní kanceláře prodaly 350 tisíc.
S koncem zlatého víkendu už budou počty lidí v ulicích měst a obchodních domech pomalu klesat. Prodejci čekají, že do obchodů vyrazí jen poslední opozdilci.
USA: obavy ze slabých nákupů se nepotvrdily "Máme 6100 parkovacích míst a do jedenácti ráno jsme byli asi tak z 95 procent obsazeni," říká Mike McAvinue, manažer nákupního centra Short Hills v New Jersey, sestávajícího ze 178 obchodů. "Mnohé obchody nabízejí výrazné slevy, například 15 procent z již zlevněného zboží zakoupeného během prvních čtyř hodin otevírací doby," dodává. Rušno bylo časně ráno také v nákupním centru Tuttle Crossing ve městě Columbus se 130 obchody. "Velkou část obratu mají na svědomí veliké slevy," tvrdí jeho manažer David Harris. Po oznámení těchto zpráv si oddechli jak obchodníci, tak ekonomové, kteří se obávali, že letošní sváteční nákupy budou velmi slabé, protože spotřebitelé mají strach z možné americko-irácké války a nezaměstnanosti, která v listopadu dosáhla nejvyšší úrovně za posledních osm let. Slabé vánoční nákupy mohou mít nepříznivý dopad na výkon amerického hospodářství, protože spotřebitelské výdaje představovaly klíčový faktor při boji s hrozící recesí. Období od Dne díkuvzdání do Vánoc představuje v USA asi čtvrtinu celoročního maloobchodního obratu, přičemž v kategorii hraček a elektroniky tvoří dokonce většinu. Někteří pozorovatelé se báli, že lidé letos budou nakupovat levnější zboží. "I ti, jimž se daří dobře, jsou pod psychologickým tlakem, když vidí, kolik lidí přichází o práci," říká Tom Compernolle, viceprezident maloobchodního poradenství ve firmě Cap Gemini Ernst & Young z Chicaga. "Jsou teď opatrnější." Ale poslední sobotní dopoledne před Vánocemi lidé zaplavili i největší nákupní centrum s 520 obchody Mall of America v Bloomingtonu ve státě Minnesota. A nebylo to pouze kvůli tamní horské dráze, obřímu akváriu a čtyřpatrovému obchodnímu domu LEGO. "Obchody jdou dobře napříč celým spektrem," říká mluvčí centra Monica Davisová. "Zdá se, že spotřebitelé se nedrží toho, co prohlašovali. Říkají, že budou více šetřit, ale pak přijdou sem a nakupují v našich luxusních klenotnictvích." Prodej prý ve srovnání s loňským rokem výrazně vzrostl. Podle McAvinuea ze Short Hills se nejlépe prodávají oděvy. "Svetry představují hlavní artikl, ale skvěle jde na odbyt i elektronika. Mobilní telefony, kamery a PDA - osobní digitální asistenty - u těch se dveře netrhnou." |