České dráhy se drží zásady, že navazující vlak na ten zpožděný čeká maximálně pět minut. Ilustrační foto.

České dráhy se drží zásady, že navazující vlak na ten zpožděný čeká maximálně pět minut. Ilustrační foto. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Zlepšovák drah: přípoje čekají jen 5 minut, cestující trčí na nádraží

  • 419
Dvouhodinové zpoždění při cestě po železnici bylo dříve výjimkou. Teď se vám může občas přihodit, pokud cestujete vlakem například z Prahy na České Budějovice nebo na Plzeň a přestupujete.

V létě začali stavbaři na mnoha úsecích opravovat tratě a České dráhy se zároveň tvrdošíjně drží zásady, že navazující vlak na ten zpožděný čeká maximálně pět minut. V přestupní situaci pak můžete čekat na další soupravu i dvě hodiny.

"Čekací doba pět minut platí pro všechny vlaky a je obvyklá i v zahraničí. Déle čekají například poslední přípoje," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Vtipné je, že dráhy takhle mohou v klidu vykazovat, že jim 90 procent spojů jezdí včas. Dřív mělo zpoždění víc vlaků, ale lidem neujížděly. Šťáhlavský slibuje, že situace se zlepší v prosinci od nového jízdního řádu. "My zaviníme jen desetinu zpoždění," hájí se Šťáhlavský. Většinu z nich přičítá rozkopaným tratím nebo počasí.

Jak ztratit 2 hodiny

Dvouhodinové zpoždění vznikne snadno, a dokonce o něm mohou rozhodnout pouhé tři minuty.

Stačí, aby sobotní rychlík z Prahy-Smíchova, který vyjíždí v 8.14, nabral dvacetiminutové zpoždění, které není při stavbě koridoru výjimečné. Do Plzně dorazí místo v 9.51 až v 10.10.

Rychlík Plzeň – České Budějovice má správně odjet v 10.03. Čeká pět minut a opouští Plzeň v 10.08 hodin. Cestující od Prahy ho už nestihnou. Další vlak na České Budějovice jede ve 12.03.

Problém lze odstranit buď úpravou jízdního řádu, nebo lepší domluvou dispečerů, aby důležité vlaky počkaly o pár minut déle.

Dvouhodinové zpoždění zažili i cestující v rychlíku z Prahy do Plzně, na který už nepočkal ten další do Českých Budějovic. Když celá skupina přeběhla v Plzni nástupiště, místo vlaku viděla už jen odpočívající posunovače, kteří sdělili, že rychlík odjel před třemi minutami.

Podobnou zkušenost má třeba i sám mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla (jeho podnik se stará o koleje). MF DNES přiznal, že i on kvůli novince dvě hodiny čekal při cestě na Táborsko.

Mluvčí drah Petr Šťáhlavský se hájí, že problém není u ČD, ale právě u správce kolejí, který sestavuje jízdní řády a staví koridory. "Předpokládáme, že nedostatek se odstraní při změně jízdního řádu v prosinci. Započítané rezervy zřejmě nebyly dostatečné," reagoval Šťáhlavský.

Zpožděná je i Evropa

Mluvčí kritizované správy kolejí Pavel Halla namítá, že strojvůdci opožděných vlaků mají šanci na volné trati zrychlit, zpoždění dohnat a tak navazující spoje stihnout.

"Jen na opravovaných úsecích bohužel smí vlak jet nejrychleji padesátkou. A občas musí počkat na soupravu z protisměru, když se jezdí po jedné koleji," doplnil Halla.

Šťáhlavský z Českých drah nezapomněl poznamenat, že kdyby už jezdila po českých kolejích ve větší míře konkurence – třeba firma Student Agency – zpožděním by se také nevyhnula, protože by využívala stejné rozkopané tratě. Ředitel Student Agency pro železniční dopravu Jan Paroubek sice uznává, že zpoždění by hrozila i jeho vlakům, ale České dráhy podle něj s postiženými cestujícími málo komunikují.

"Lidé sedí desítky minut v kupé, vlak stojí a nikdo jim nic neřekne. My plánujeme LCD obrazovky, které budou pasažéry informovat o situaci na trati," slibuje Paroubek.

Podle údajů drah je přesnost tuzemských vlaků srovnatelná s Velkou Británií. Tam přijede na čas 92,5 procenta vlaků, v Česku je to 90 procent.

Malý rozdíl je podle Šťáhlavského v tom, že Britové umějí stavební výluky lépe naplánovat na noční hodiny a na víkendy, kdy jezdí méně vlaků.

Čeští cestující by si měli částečně oddychnout v roce 2016, kdy se dostaví všechny plánované koridory a stavbaři se z kolejí stáhnou.

A jak si České dráhy vedly včera? Na internetové mapě bylo před čtvrtou odpoledne víc než deset vlaků označených červeným praporkem, což značí zpoždění nad 30 minut. Na trase se sice pohybovaly v té chvíli stovky spojů, ale "červené" zpoždění měly většinou důležité rychlíky. Vlak SC Smetana přijížděl z Vídně do Prahy o 50 minut později.

Kde hrozí zpoždění

Praha – Plzeň: trať se upravuje mezi Berounem a Rokycany. Stavba skončí v roce 2011. Zrychlí se jízda, na přejezdy přibudou závory.

Plzeň – Cheb: Staví se na několika úsecích – do roku 2011. Opravují se nádraží i zabezpečovací zařízení.

Praha – České Budějovice: na úseku mezi Benešovem a Strančicemi se rekonstruují mosty, trať i stanice. Vlak tam bude jezdit rychleji. Stavba skončí v roce 2010.

Veselí n. Lužnicí – České Velenice: kromě opravy náspu se na úseku bude osazovat i elektrické vedení. Stavba potrvá až do roku 2012.

Ostrava – hranice se Slovenskem: rekonstruuje se úsek mezi Bystřicí nad Olší a Mosty u Jablunkova na důležité mezinárodní trati. Práce potrvají do roku 2011.

Zdroj: www.szdc.cz