Vlak je jen dlouhý autobus, říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Vlak je jen dlouhý autobus, říká šéf Student Agency Radim Jančura. | foto: Radek Miča, MAFRA

Žluté vlaky jedou do krajů s nabídkou komfortnějšího cestování

  • 58
"Za tři roky začne mezi Ostravou a Prahou jezdit náš luxusní vlak," vyhlašoval předloni majitel Student Agency Radim Jančura. Dnes mluví o stejném časovém horizontu, navíc se kromě dálkové dopravy chce pustit také do regionálních dotovaných spojů. Jeho kritici to berou jako důkaz, že přecenil své síly, on však něco takového popírá.

"Železnice se zbytečně moc démonizuje, vlak je jen dlouhý autobus, není důvod, aby nám lámal vaz. Pro expresy už navíc máme zajištěno financování bankovními úvěry a od soukromých investorů," tvrdí Jančura.

Chtěl by pořídit pět souprav s kapacitou 210 až 250 míst, každou za zhruba tři sta milionů korun od švýcarského výrobce Stadler. "Do konce března budeme mít navržený design interiéru i exteriéru," tvrdí Jančura.

Jeho firma s více než čtyřmiliardovým obratem (přes sedmdesát procent jde z prodeje letenek) se stala známou hlavně díky žlutým autobusům. Teď už vyjma spojení z Prahy do Hradce Králové Jančura další linky nechystá a chce se soustředit na koleje.

Vedle expresů HighJet míří také do regionální dotované dopravy. Tento koncept by se měl jmenovat RegionJet. Prvním krajem, kterému chtějí svůj projekt nabídnout, je Liberecký. Ten vypsal tendr na provoz vlaků zhruba na třetině svého území. - čtěte Dotované tratě na severu Čech lákají Brity i Francouze

"Spolupracujeme s francouzskou firmou Keolis a zároveň s ní připravujeme řadu daleko větších projektů, které budeme nabízet objednavatelům," plánuje Jančura.

Objednavatel má na mysli především jednotlivé kraje, které ročně dávají téměř pět miliard korun Českým drahám. Pro podporu svých projektů navíc od začátku roku získal dvě manažerské posily, které ještě v loňském roce pracovaly pro České dráhy – Jana Paroubka, který vedl odbor kolejových vozidel, a Jiřího Schmidta z odboru rozvoje.

Železnice 21. století

"Mám teď nejzkušenější železničářský tým v zemi," tvrdí Jančura. Nováčci ve žlutých barvách vidí své pozice střízlivěji.

"Rádi bychom pomohli pozvednout českou železniční dopravu na úroveň 21. století, což se Českým drahám zatím nedaří," říká Paroubek. "Nemáme však ambici být leaderem trhu. Optimální by bylo, kdyby zde existovali čtyři až osm dopravců," dodává Schmidt.

Vedle nejvážnějšího konkurenta v podobě Českých drah se však bude muset Jančurova firma vypořádat také s tím, že při výběru dopravců musí nyní kraje obracet každou korunu.

"Ano, můžeme se obávat toho, že kraje nakonec dají před kvalitou přednost levnější nabídce. Ale právě proto se chceme zaměřit tam, kde budou vysoké požadavky na kvalitu," říká Jančura.

Ani samy kraje, jimž nedávno dráhy udělaly propočty, o kolik vyšší příspěvky by si za ztrátové vlaky představovaly, nepočítají s tím, že by s novými dopravci ušetřily.

"Případné nabídky budeme propočítávat, až budou na stole," je zatím v hodnocení opatrný Robin Povšík, náměstek středočeského hejtmana pro dopravu. Právě Středočeský kraj je největším donátorem drah – v příštím roce jim za vlaky zaplatí devět set milionů korun. Dráhy by si od něj však přály o půl miliardy více.

CO ŘÍKÁ JANČURA A JEHO LIDÉ...

O novém expresu

Koupíme pět souprav, každou v ceně okolo 300 milionů korun. Vlaky vyrobí Stadler speciálně pro českou železnici, jejich maximální rychlost bude 160 kilometrů v hodině a budou mít 210 až 250 míst. Naší inspirací jsou německé jednotky ICe, k žádnému konkrétnímu modelu se však náš vlak přirovnat nedá. (Radim Jančura)

O údržbě vlaků

Pokud uspějeme v tendru, oslovíme s nabídkou na zajištění údržby vozidel České dráhy, ale i jiné firmy, které by se opravami a údržbou mohly zabývat. Pro relativně malý počet vozidel by se nám nevyplatilo stavět depo - je to obrovská nákladová položka. Důležité je také mít co nejspolehlivější vlaky, aby na opravy téměř vůbec nemusely. (Jan Paroubek)

O prodeji jízdenek

Pokladny bychom chtěli provozovat sami, ale jen na velkých nádražích. Na zbytku míst může být třeba pro České dráhy slušný byznys naše jízdenky přeprodávat. Ideální by bylo, kdyby nádraží stejně jako koleje patřily SŽDC a ta prodávala za provizi jízdenky všech dopravců. (Radim Jančura)

O pobočce v Nizozemsku

Mezi Českem a Slovenskem neexistuje dostatečná záruka ochrany investic, proto jsme pro projekt dálkového vlaku založili firmu v Nizozemsku. Musíme se jistit pro případ, že by nás třeba nakonec stát odmítl na koleje pustit, i když bychom splnili všechny podmínky. V takovém případě by krajním řešením byla arbitráž. Ale věřím, že k ničemu takovému nedojde. (Radim Jančura)

O návratnosti investice do vlaků

Návratnost HighJetu počítám na měsíce. Neinvestujeme vlastní peníze, takže v okamžiku, kdy dosáhnou vlaky potřebné obsazenosti a budou vydělávat více, než bude činit splátka úvěru, tak se dostáváme do zisku. Úvěr bychom chtěli splatit za deset let. (Radim Jančura)

O rizikovosti vstupu na železnici

Byli bychom hloupí, kdybychom dávali firmu všanc kvůli radosti z vlaků. Máme to dobře spočítané - rizikové by bylo pronajmout si letadlo, nikoliv vlak. Železnice se u nás zbytečně moc démonizuje. (Radim Jančura)

O srovnávání s drahami

Může to pro spoustu lidí působit směšně, že nějací "Studenti" budou teď chtít bojovat s takovým obrem, jako jsou České dráhy. Ale podívejme se na to jinak - my letos chceme dosáhnout obratu pět miliard korun, dráhy vyberou od cestujících okolo šesti miliard. Zbytek peněz dostávají od státu a krajů. A to už přece není takový rozdíl. (Radim Jančura)

O budoucnosti české železnice

Pomůže jí až rozdělený trh, na kterém by v optimálním případě mělo fungovat čtyři až osm dopravců. Jeden z nich bude leader - s největší pravděpodobností jim zůstanou České dráhy - my takové ambice zatím nemáme. Funguje to ve Velké Británii či Německu, nevím, proč by to tak nemělo být i v Česku. (Jiří Schmidt)

O požadavcích drah na kraje

Oceňujeme práci nového managementu, který se jako první v historii rozloučil s různým maskováním čísel a řekl krajům, kolik služba skutečně stojí a usiluje o zaplacení peněz. To dopravě pomůže, protože se přiblíží ceny, za kolik budou nabízet dopravu dráhy a za kolik jiní dopravci. (Jiří Schmidt)

O nástupu ke Student Agency

Hledali jsme nějakou firmu, která by byla ochotná vstoupit na český železniční trh a začít dělat konkurenci Českým drahám. Zpočátku chceme hlavně pomoci pozvednout českou železnici na úroveň 21. století, což se v tuto chvíli drahám nedaří. (Jan Paroubek, Jiří Schmidt)

O provozování lokálních autobusů

Hledáme oblasti trhu, kde je slabá konkurence a slabá nabídka, a to je v současnosti železnice. Autobusová doprava je v Česku na dobré úrovni, jednotlivé firmy na rozdíl od drah investují do nových vozidel a za poslední rok je vidět výrazná proměna. (Radim Jančura)

O dalších autobusových linkách

Kdybychom neměli ambice jít na železnici, klidně bychom dál pokračovali s autobusy. Ale v současnosti si více linek nemůžeme dovolit - v prvních měsících přinášejí obrovské ztráty, což by vylučovalo investice do železniční dopravy. Ročně budeme kupovat okolo třiceti nových autobusů, ale jen proto, abychom obměnili vozový park a příležitostně zvyšovali počet spojů. (Radim Jančura)