Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žluté vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit nebudou, Dobeš nabídku odmítl

  12:33aktualizováno  13:34
Ministr dopravy Pavel Dobeš odmítl nabídku šéfa společnosti Student Agency Radima Jančury na provozování vlakového spojení na trati Praha-Brno-Břeclav. Stát by tím ušetřil 100 milionů korun, kterými nyní dotuje provoz Českých drah. Ministerstvo vidí problém v tom, že by žluté vlaky musely nahradit významné mezinárodní spoje.

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Odmítnutí nabídky RegioJetu potvrdilo i ministerstvo dopravy. Firma podle něj chtěla, aby rozhodlo příliš rychle. Do konce roku svolá úřad setkání všech zájemců o provozování dálkové železniční dopravy.

"Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě," popsal ministr Dobeš. Setkání by se kromě Českých drah a RegioJetu měli účastnit i další možní zájemci, tedy Veolia Transport, Arriva, Abellio CZ a společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného, který vstup na rychlíkový trh plánuje na konec roku 2012.

Podle ministerstva převzetí trati ze strany RegioJetu brání především skutečnost, že trať mezi Prahou a Břeclaví je významný mezinárodní tah. RegioJet by tak musel České dráhy nahradit nejen v úseku mezi hlavním městem a rakouskými hranicemi, ale na celé délce tras mezinárodních rychlíků, které chce převzít.

Podle Jančury už jeho společnost s německými a rakouskými dopravci jedná. Nejdříve ale potřebuje mít od ministerstva přidělené časové sloty na průjezd českým územím. Pokud by ministerstvo dopravy na návrh RegioJetu přistoupilo, stát by ušetřil až 100 milionů korun, kterými nyní Českým drahám dorovnává ztrátu z provozování rychlíkových spojů na této trati.

Podle analýz ministerstva dopravy ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, je trať Praha-Ostrava. Vstupu dalších firem na železnici podle úřadu brání také desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Argument ministerstva týkající se nevyhnutelnosti dotací odmítl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která RegioJet provozuje.

Společnost má podle něj kalkulace, ze kterých vyplývá, že provoz na trati Praha-Brno-Břeclav by mohl být za určitých okolností ziskový. Především by podle Ondrůje bylo potřeba, aby se zde nacházel pouze jeden dopravce. Dva konkurující si dopravci by se na této trati údajně neuživili.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.