David Šulc (vpravo), provozovatel kavárny a cukrárny Presto Coffee v...

David Šulc (vpravo), provozovatel kavárny a cukrárny Presto Coffee v Rokycanech, chce od finančního úřadu vědět, co má evidovat hned a co až v další fázi EET. | foto: Ondřej Tůma, Storyous

Pořizují si pokladny předčasně a nevědí, kdy začít s EET. Zmatků přibývá

  • 378
Rostislav Rypien má sezónní bufet u Těrlické přehrady, mezi Českým Těšínem a Havířovem. EET pokladnu si objednal už v létě - všude se mluvilo o tom, že stravovací služby spadnou do evidence jako první a on se chtěl s pokladnou naučit pracovat. Na konci srpna ale ministerstvo financí přišlo se „zpřesněním“.

Ministerstvo na konci prázdnin z EET vyjmulo stánky a prodej přes okénko na táccích a v kelímcích - což je případ majitele občerstvení.

Pan Rypien tak bude evidovat povinně až od března 2018. „Kdybych to věděl, nepořizoval bych si pokladnu už teď,“ říká Rypien. Firma, od které si pokladnu pořídil, se zachovala velkoryse a žádné měsíční poplatky po něm v tuto chvíli nechce. „Budu to používat, abych se do toho dostal, můžu to na EET posílat ale nemusím,“ říká podnikatel.

S tím, že někteří podnikatelé spadli do výjimkové pasti se setkávají prodejci pokladen. „Někteří naši zákazníci teprve teď zjišťují, že na základě nových skutečností budou evidovat až od března 2018, jiní budou část tržeb evidovat už od 1. prosince a prodeje s sebou až v odloženém termínu,“ říká Petr Filipec, provozní ředitel společnosti Storyous, dodavatele EET pokladen pro gastronomické podniky. Kvůli této výjimce musela firma upravit software.

Jak neudělat chybu? Poplatek 1 000 Kč a počkat až čtvrt roku

David Šulc provozuje kavárnu s cukrárnou Presto Coffee poblíž náměstí v Rokycanech. Má pětadvacet míst k sezení a k tomu prodává zákusky a nápoje s sebou. „Nevím, jak mám evidovat věci ven a věci na kavárně. Ani moje účetní poradkyně si není jistá,“ říká. Zašel se proto zeptat na finanční úřad. Úřednici mu poradili, aby si podal formulář se správním poplatkem tisíc korun na závazné posouzení. Úřad posoudí, co a kdy evidovat.

PŘEHLEDNĚ: Vše, co není jasné kolem EET a co Andrej Babiš neřekl

Jenže žádný formulář, který by vyplnil, neexistuje. Žádost o posouzení si musí podnikatel sepsat sám. „Má-li podnikatel pochybnosti, zda platba, kterou přijímá nebo bude do budoucna přijímat, je evidovanou tržbou a podléhá evidenci tržeb, může požádat místně příslušný finanční úřad o vydání rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby,“ uvádí se na specializovaném webu finanční správy k EET.

V žádosti nesmí nic chybět - musí obsahovat identifikační údaje podnikatele, dostatečný popis nejasného případu platby a návrh, jak má rozhodnutí finančáku znít, například „navrhujeme, aby finanční úřad vydal v této věci výrok, že se nejedná o evidovanou tržbu“, nebo výrok, že dotyčný podnikatel, vykonávající určitou podnikatelskou činnost „je povinen evidovat tržby z této činnosti od 1. 3. 2017“ a podobně.

Finanční správa zatím v celé České republice obdržela 268 žádostí o závažná posouzení, z toho 42 jich rozhodla. „Finanční správa má na vydání stanoviska neuvěřitelné tři měsíce, což může vést k tomu, že celá řada provozovatelů bude čtvrt roku tápat, jak vlastně platby evidovat,“ upozorňuje Filipec.

Spoléhat sám na sebe

Dodavatel pokladen Dotykačka marketingově využil tápání mnohých podnikatelů a vytvořil aplikaci, která jim má pomoci se zorientovat. Po zadání IČO a emailu pošle seznam všech činností, které má příslušné IČO na sebe napsané v obchodními či živnostenském rejstříku a u každé uvede, kdy se tržby z ní musí začít evidovat. „Údaje jsou pouze informativní,“ varuje nicméně aplikace.

Například zmíněná firma Presto Coffee by podle ní měla začít evidovat nejdřív od března 2017, jenže už teď je jasné, že pokud si host dá v cukrárně u stolečku kávu a zákusek, jde o stravovací služby a tržby z nich se evidovat musí už od prosince 2016. Firmy tak musejí ohledně EET stejně spoléhat především samy na sebe.