EU chce zakázat sýrům vyráběným v USA názvy jako parmezán, feta a gorgonzola u sýrů vyráběných v

EU chce zakázat sýrům vyráběným v USA názvy jako parmezán, feta a gorgonzola u sýrů vyráběných v | foto: Profimedia.cz

Parmezán v USA čeká osud českého pomazánkového másla, EU žádá změnu názvu

  • 237
Errico Auricchio vyráběl sýr se svojí rodinou v Itálii. Před více než 30 lety však své podnikání přesunul do Spojených států. Nyní Evropská unie tvrdí, že jeho sýr není dostatečně autentický, aby mohl mít evropské jméno. Podle EU jsou sýry vyráběné v Americe jen imitacemi původních evropských druhů a snižují prodej evropských sýrů.

 V rámci jednání o volném obchodu mezi USA a EU požaduje unie zákaz používání názvů jako parmezán, feta a gorgonzola u sýrů vyráběných v USA, upřesňuje agentura AP. Auricchio, který je prezidentem firmy BelGioioso Cheese, říká, že nemá tušení, jak by říkal svému parmezánu, kdyby pro něj musel najít nový název. "Nemůžu uvěřit, že to není parmezán," vtipkuje.

Podle Evropy může parmezán pocházet pouze z italského města Parma, a ne z Auricchiovi nebo jiné americké továrny. Další sýr feta by měl pocházet z Řecka, i když jeho název nesouvisí s geografickým spojením. V tomto případě je podle EU tak úzce spjat s Řeckem, že je neodmyslitelně řeckým produktem.

Pomazánkové máslo

Madeta vyrobila poslední pomazánkové máslo. Tradiční česká pochoutka musí změnit název, protože jí to nařídila EU kvůli nedostatečnému množství tuku.

Pomazánkové máslo

Američtí výrobci mléčných produktů, výrobci sýrů a potravinářské firmy jsou však proti této myšlence. Podle nich by zákaz ohrozil domácí trh se sýry, jehož hodnota se pohybuje kolem čtyř miliard USD (79 miliard Kč), a zcela zmátl spotřebitele.

EU neupřesnila co navrhuje, ani zda to bude projednáváno v rámci nejbližšího kola jednání o volném obchodu mezi EU a USA. Mluvčí Evropské komise Roger Waite pouze uvedl, že otázka "je pro EU důležitá". To ukazují i nedávné dohody s Kanadou a Střední Amerikou, které již některé názvy sýrů zakázaly. Třeba podle dohody s Kanadou výrobci sýrů feta mohou na své produkty psát pouze to, že jsou to sýry podobné sýrům feta, a nesmějí používat řecká písmena nebo symboly, které vyvolávají dojem, že jsou řecké. A v boji o jméno by nemuselo jít jen o sýry, ale i o další potraviny, jako řecký jogurt, šunky prosciutto nebo Black Forest.

My jsme evropské sýry zpopularizovali, hájí se americké firmy

Obchodní jednání jsou pro EU důležitá, protože Evropa se snaží ochránit svůj podíl na vývozu zemědělských produktů a dostat se z recese. Možnost exkluzivního prodeje známých a tradičních evropských výrobků by evropským firmám pomohla posílit pozici na trzích.

Obavy o možný dopad změny názvů oblíbených potravin přiměly skupinu 55 amerických senátorů napsat tento týden americkému obchodnímu zmocněnci Michaelovi Fromanovi a ministrovi zemědělství Tomu Vilsackovi žádost, aby s takovýmto návrhem EU nesouhlasili. Podle senátorů by podobné rozhodnutí nespravedlivě omezilo malé, středně velké a rodinné podniky.

Mluvčí amerického obchodního zmocněnce Trevor Kinkaid uvedl, že jednání o názvech jsou zatím jen v počáteční fázi. USA a EU podle něj mají na tento problém různý pohled. Bližší podrobnosti k jednání neuvedl.

Kromě malých podniků však proti změně názvu sýrů vystupují i velké firmy. Firma Kraft, která je známá svým strouhaným sýrem parmezán, uvedla, že tento název je již dlouhou dobu v USA považován za obecně používaný název pro druh sýru. "Takové omezení by mohlo být nejen nákladné pro potravinářské firmy, ale také by bylo potenciálně matoucí pro spotřebitele, pokud by etikety jejich oblíbených produktů musely tyto obecně používané názvy změnit," uvedl mluvčí Kraftu Basil Maglaris.

Auricchio dodává, že jeho i další výrobce štve, že Evropané původně přivezli tyto sýry do Ameriky a americké firmy je zpopularizovaly a udělaly z nich ziskový obrovský trh. "Strávili jsme roky výrobou těchto sýrů. Nemůžete zastavit šíření kultury, a to zejména v globální ekonomice," dodal Auricchio.