Časté změny cen jsou na webu ostrou zbraní, kupující v obchodech ale vytáčí

  9:55aktualizováno  9:55
Džíny nebo televize, které byly ještě ráno za babku, mohou být odpoledne výrazně dražší – a večer zase levnější. S cenou zboží neustále hýbe mnoho známých internetových prodejců od Amazonu po Zalando. Zato v kamenných obchodech jo-jo efektu zatím nepodléhají, zákazníci jsou na to alergičtí, popisuje nová německá studie.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Spotřebitelé rychlé změny cen nevidí v kamenných obchodech rádi, a to dokonce i když z toho mají prospěch, napsala agentura DPA.

Klasický obchod se proto takzvané dynamické cenotvorbě přizpůsobuje pomaleji než na internetu. Až na některé výjimky. Nahoru a dolů létají například ceny na benzinkách a při rezervaci hotelů a letenek.

„Změny cen jsou ostrou zbraní, se kterou je třeba zacházet velmi opatrně,“ zdůrazňuje tržní expertka Eva Stüberová z kolínského Institutu pro výzkum obchodu. Příliš časté cenové pohyby se projeví negativně na spokojenosti spotřebitelů. A nezvyknou si na ně, říká odbornice a odvolává se na aktuální průzkum. „I tam, kde je kolísání cen už dlouho obvyklé, se kvůli tomu zákazníci ještě pořád rozčilují,“ dodává.

Zajímavé přitom je, že podle studie kolínské univerzity a düsseldorfského Institutu pro ekonomickou soutěž téměř není rozdíl mezi tím, zda si spotřebitel v konkrétním případě polepší, nebo pohorší. I ten, kdo má aktuální výhodu, vnímá časté změny cen jako v zásadě neférové. Zřejmě je to proto, že dotčení na situaci, která jim přinesla výhodu, nahlížejí jako na náhodné štěstí. „Při příštím nákupu je před vyššími cenami neochrání,“domnívají se vědci.

Důsledkem je jistá rozdvojenost. Zatímco ceny na internetu se mění často, je tvorba cen v ulicích poměrně stabilní. Studie, která zkoumala 300 tisíc cen, zjistila, že v průběhu jednoho měsíce se ceny na internetu změnily jednou nebo vícekrát ve 43 procentech případů, zatímco ceny v kamenných obchodech pouze ve 12 procentech případů.

Trend dynamického naceňování zboží dorazil i do Česka. Objevuje se i v některých kamenných obchodech, jako je Tchibo nebo vybrané prodejny Kaufland, a to v kombinaci s digitálními cenovkami, které odbourávají problémy s častými změnami regálových cenovek.

Z tuzemských e-shopů jako jeden z prvních tento technologický nástroj nasadil do praxe e-shop Feedo.cz. 

„Rozhodli jsme se, že ceny budeme měnit jednou týdně, abychom úplně neděsili zákazníky. Jsme v sektoru rychloobrátkového zboží, kde je trh velmi citlivý,“ řekla dříve MF DNES finanční ředitelka Lucie Hofírková (čtěte Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti)

Autoři: ,

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Kvůli vánoční půjčce bezdomovcem? V Rozstřelu promluví expert na dluhy

Ilustrační snímek

Vánoce jsou obdobím klidu, ale zároveň i časem, kdy se Češi rádi zadlužují kvůli tomu, aby sobě nebo ostatním udělali...

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Najdete na iDNES.cz