Pět důvodů, proč bychom si měli nový systém chválit
1. Systém metrolinek je dobrý nápad
Systém metrobusů a páteřních tramvají, které mají atraktivní trasu a zároveň jezdí často, je podle odborníků z Českého vysokého učení technického dobrým nápadem, který se osvědčil v zahraničí, říká se jim metrolinky a využívají je například cestující v německých městech, jako je Hamburk či Mnichov. Tamní cestující si na linky zvykli a začali je hojně využívat.
2. Vzniknou nová přímá spojení
Nový systém linek přinese některým cestujícím i výhody. Jsou oblasti, kde se zavádí nová přímá spojení.
Jak se v září neztratit |
Příkladem může být prodloužení linky 118 z Dvorců v Praze 4 přes Vltavu až na Smíchovské nádraží, která zajistí relativně rychlé spojení Prahy 4 a Prahy 5.
Zavádí se také přímé propojení oblasti Novodvorské a Zálesí se Zahradním Městem a Strašnicemi autobusovou linkou 196.
3. Změny mají uspořit magistrátu peníze
Velká změna zahrnuje na jednu stranu nepříznivé rušení souběžně jedoucích autobusových linek podél tramvajových tratí, je to ovšem změna, na které se ušetří peníze. Podle odhadů regionálního koordinátora pražské dopravy, společnosti Ropid, se na všech změnách ušetří až čtyři sta milionů korun ročně.
Ovšem posudek změn odborníků ČVUT upozorňuje, že úspora může být nižší. Třeba proto, že propočty nezohledňují vícenáklady, které mohou vzniknout. Příkladem může být nákup dalších kloubových autobusů, které mohou být potřeba.
4. Méně linek má zpřehlednit orientaci
Podle Ropidu bude znamenat snížení počtu autobusových i tramvajových linek, že celý systém bude přehlednější. Cestující prý nebude muset na zastávce dlouho hledat mezi mnoha jízdními řády, která linka ho kam doveze.
5. Změny se nedotknou žádné noční linky
Mezi všemi změnami, které si cestující budou muset nově nastudovat, se však mohou spolehnout, že noční linky jim pojedou tak, jak jsou zvyklí. Zásah do nočních spojů již město udělalo, a to v březnu, kdy zrušilo prodloužený provoz metra.
Pět důvodů, proč je nový systém nedomyšlený
1. Cestující budou muset častěji přestupovat
Někteří cestující budou muset nově přestupovat. Třeba ti, kteří dodnes jezdili ze Šmukýřky až na Anděl linkou 123, teď budou muset přestoupit na tramvaj. Linka se totiž zkrátila. To může znamenat delší čas strávený na cestě v případě, že spoje nebudou navazovat.
2. Rychlé autobusy mohou uvíznout v zácpách
Dopravní odborníci varují před zaváděním systému metrobusů. "Není optimálně připravená infrastruktura.
Je potřeba více preferenčních opatření v křižovatkách a vyhrazené jízdní pruhy," míní dopravní odborník Ladislav Bína.
Společnost Ropid, jež návrh změn připravila, ale namítá, že s opatřeními, která pomohou k plynulejšímu provozu, počítá. Budou se ale zavádět postupně.
3. Informací je dost, ale o prázdninách
Velká systémová změna hromadné dopravy je podle dopravních odborníků z ČVUT natolik zásadní, že je nutné, aby se na ni lidé stihli dostatečně připravit a změny si ještě před spuštěním systému "zažít". Analýza změn v MHD namítá, že informační kampaň běží o prázdninách, kdy je mnoho lidí stále ještě na dovolených.
4. Ruší se některé tradiční linky
Na rušení některých tramvajových, ale hlavně autobusových linek reagovali Pražané v diskusních fórech nejčastěji. Zaniknou totiž některá letitá přímá spojení, tradiční linky, na které byli cestující zvyklí. Nutno podotknout, že buď jsou spoje nahrazeny jinými, nebo mohou Pražané v některých oblastech přesednout na metro či vlak. To ale v některých případech znamená, že musí na zastávku dojít dál.
5. Jedno číslo linky se mění v druhé
Některé změny spočívají třeba v přečíslování linek. To může být matoucí pro cestující. V podstatě se může jednat o linku 125, která doposud spojovala Smíchov s Jižním Městem. Nyní jezdí až na Skalku v trase linky 271, která se ruší. 271 tak bude jezdit pod číslem 125.
Co se od soboty mění v hormadné dopravě* Zrušily se některé autobusové a tramvajové linky. * Vznikly nové zastávky, několik jich naopak bylo zrušeno. * Dopravní podnik zavádí takzvané metrolinky - hlavní tramvaje a autobusy, které mají přímé vedení trasy a kratší intervaly. * Některé tramvajové linky mají víc možných konečných. NOVÉ ZASTÁVKY K Cihelně (pouze směr Satalice) na znamení 269, 376 Karlovo náměstí (pouze ve směru Lazarská) stálá 3, 6, 18, 22, 24, 51-57, 59 Korunovační (pouze ve směru Hradčanská) stálá 1, 5, 12, 25, 26, 51, 56 Milíčov stálá 232 Sendražická (jen směr Nepasické nám.) na znamení 262 Tismice, Na Kopečku na znamení 491 Všestarská (jen směr Nádraží Klánovice-sever) na znamení 262 Zdroj: Dopravní podnik |