Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Matoucí značení piv skončí. Podívejte se, která piva budou plná či silná

  18:00aktualizováno  18:00
Chystané změny ve značení piv se dotknou méně než tří procent piv na trhu. S názvy plná piva a silná piva se pivaři setkají nejvíce u minipivovarů a výrobců, kteří se zaměřují na speciály a pšeničná piva. Změny pocítí například náchodský Primátor. Naopak velké nadnárodní pivovary se značením nebudou mít tolik práce.

Změna by se týkala jediného piva Plzeňského Prazdroje - piva Fénix, které by už nemohlo být značeno jako ležák, ale jako plné pivo. | foto: Plzeňský Prazdroj

Připravovaná vyhláška nebude umožňovat současné matoucí označování piv, kdy se ležákem nazývají i svrchně kvašená piva, například ta pšeničná. Piva se svrchním kvašením o stupňovitosti 11 nebo 12 se budou nazývat plnými pivy, silnější piva jako „silná piva“ (dosud to byly speciály). Pokud změny legislativně projdou, platit by měly začít v průběhu příštího roku.

Pivo v akci

Zajímá vás, kde právě dnes koupíte nejlevnější pivo? Na AkcniCeny.cz najdete informace, kde je momentálně jaké pivo v akci.

Současně si můžete prohlédnout aktuální letáky svých oblíbených řetězců.

Přeznačování se více týká pivovarů, které mají v nabídce speciální piva. Například náchodský Primátor bude muset přepsat označení u osmi druhů piv. Jako plné pivo bude nově nazývat Weizenbier či Stout, označení silné pivo ponese například šestnáctka Exkluziv nebo nejsilnější čtyřiadvacítka Double.

Primátor nové značení kritizuje. „Návrh absolutně nic neřeší, jedná se pouze o kosmetickou změnu, která pro nás neznamená nic jiného než navýšení nákladů na výrobu nových etiket,“ řekl iDNES.cz sládek pivovaru Petr Kaluža.

Podle něj by bylo jediným správným řešením přiznat reálnou stupňovitost a tedy označovat piva opět jako „desítky, jedenáctky, dvanáctky apod. „To je ale samozřejmě naprosto nepřijatelné pro velké pivovary,“ dodal.

Ležák jako pilíř pivní kultury

Podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha se změny dotknou jen tří procent piv na trhu, možná i méně. „Bylo to zmatené označování. Ležák je spodně kvašené pivo. Proto došlo k této úpravě,“ míní Balach. Označení ležák zůstane stejně jako výčepní pivo pro desítky.

Fotogalerie

Původně se přitom uvažovalo i o změně označení ležák, který přitom české pivo ve světě proslavil. „Je dobře, že v návrhu zůstala kategorie ležáků, která je součástí české pivní kultury a proslavila naše pivo po celém světě. Plzeňský ležák se stal zakladatelem pivní kategorie, která dnes tvoří 70 procent celosvětové pivní spotřeby a s pojmem ‚ležák‘ pracuje i definice CHZO České pivo, které chrání výjimečnost českého piva. Bylo by zbytečné poškodit si tento český fenomén,“ podotkl sládek pivovaru Pilsner Urquell Václav Berka.

Velké pivovary budou mít méně práce. Například Pivovary Staropramen změní značení jen u piva Hoegaarden a Ostravar Ruby, Plzeňský prazdroj pouze u piva Fénix. Jediné pivo přeznačí také Budějovický Budvar - a sice Bud B:STRONG, který se změní na „silné pivo“. Některé pivovary na dotaz redakce nechtěly návrh v současném stavu komentovat.

Materiál z ministerstva zemědělství po odsouhlasení ve vládě zamíří k notifikaci k Evropské komisi. Poté se vyhláška objeví ve věstníku. Mělo by však platit přechodné období, během kterého budou mít pivovary čas na přeznačení a doprodej piv se starými etiketami.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

České firmy by měly během mise v Rusku uzavřít kontrakty za 20 miliard

Tramvaj T3.

Během podnikatelské mise, která do Ruska doprovodí prezidenta Miloše Zemana, by měly české firmy podepsat 13 kontraktů...

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...

Rok s EET: Padly čtyři tisíce pokut. Hříšníci zaplatili v průměru 9 tisíc

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Porušení EET stálo restauratéry nebo podnikatele v maloobchodu v průměru 9 tisíc korun. Celkem za téměř rok fungování...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.