Jiří Švorc rezignoval na funkci šéfa ŘSD. Má se stát vládním zmocněncem pro dostavbu silnice R35 a modernizaci dálnice D1.

Jiří Švorc rezignoval na funkci šéfa ŘSD. Má se stát vládním zmocněncem pro dostavbu silnice R35 a modernizaci dálnice D1. | foto: Michal Šula, MAFRA

Zmocněnec pro D1: Dálnice se musí rychle opravit. I na úkor jiných silnic

  • 155
Odstupující šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc se připravuje na funkci koordinátora pro modernizaci D1 a dostavby R35. Oprava nejstarší tuzemské dálnice D1 je podle něj prioritou číslo jedna. Pokud by na ni chyběly peníze, stát by případně pozastavil jiné dopravní stavby.

Oprava D1 má začít na jaře příštího roku a vyjde na zhruba 22 miliard korun. V první etapě projde opravami pět nejhorších úseků. Vláda chce na projekt využít evropské peníze včetně těch, které nestihne vyčerpat na jiných stavbách (o chystané opravě D1 čtěte zde). "Jak dlouho bude modernizace trvat, záleží na tom, kolik peněz stát na stavbu uvolní," říká Švorc.

Budou na modernizaci D1 v době všeobecného šetření peníze?
S modernizací D1 už nemůžeme čekat. Jsou na ní úseky, které pokud neopravíme, může se stát, že je jednou budeme muset uzavřít. V případě, že zůstane státní rozpočet v ořezaném rámci tak, jak je dnes navrhován, budeme muset přikročit případně i k pozastavení některých jiných staveb. D1 je priorita. Akce je rozdělena do 25 etap, které budou realizovány podle toho, kolik nám v jednotlivých letech bude ze státního rozpočtu uvolněno.

Do budoucna by financování staveb mohla pomoci transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost. ŘSD má totiž nyní status příspěvkové organizace a jediným zdrojem jeho příjmu jsou peníze ze státního rozpočtu. Pokud by se však z ŘSD stala akciová společnost, což může trvat měsíce až roky, rázem by zde vznikl subjekt s vlastním majetkem téměř 400 miliard korun. Organizace s takovým majetkem uloženým v silničních stavbách a pozemcích je dostatečně silnou garancí, aby ŘSD mohlo získat další finanční zdroje.

Během příštího roku zahájí ŘSD po letech příprav modernizaci dálnice až na pěti úsecích o celkové délce 40 kilometrů.

D1 je pověstná kolonami, jak budou vyřešeny objízdné trasy?
Omezení provozu vnímáme jako největší problém. V první etapě budou zúženy čtyři jízdní pruhy na tři, převedením na jednu stranu dálnice. Jsme si vědomi toho, že pro řidiče půjde o snížení komfortu, ale svést dopravu z dálnice například v oblasti Vysočiny je obtížně představitelné. Samozřejmě součástí projektu bude plán záložní objízdné trasy určené pro hasiče, policii a sanitky.

Celá akce bude vyžadovat maximální spolupráci s policií. Budeme usilovat o to, aby policie v místech zúžení prováděla preventivní dohled. Musíme také apelovat na řidiče, aby dodržovali omezení rychlosti a všechna označení na zúžených místech. Troufám si říct, že s výjimkou pátečního odpoledne v okolí velkých měst by se nám za těchto podmínek mělo dařit držet dálnici průjezdnou.

Jak to vypadá s dostavbou silnice R35, která by měla dálnici D1 odlehčit?
Projekt rychlostní silnice R35 má dvě části. První má vést mezi Hradcem Králové a Turnovem, druhý mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Druhý úsek má podle mého názoru větší prioritu, protože má být alternativou, jak se dostat po silnici dálničního typu do Ostravy. Jeho projekt se bude připravovat souběžně s modernizací D1, je na něm ale ještě několik let práce. Stavbě by velmi pomohla novela zákona o výkupu pozemků, protože nyní vykupujeme pozemky až poté, co na ně stát získá územní rozhodnutí. Například z původní louky se tak stane stavební pozemek, který pak vykupujeme několikanásobně dráž.

Máte už představu o svém novém úřadě a týmu vládního zmocněnce?
Neměl by vzniknout žádný úřad. Vzniknou dva pracovní týmy. První bude složený ze zaměstnanců ŘSD a druhý z pracovníků ministerstva dopravy. Já bych měl stát v čele druhého týmu, kde bude zastoupen pracovník ŘSD, zástupce generálního projektanta či zástupce náměstka ministra dopravy. Bude to velmi malý tým, který si bude ke konzultaci zvát jednotlivé náměstky z jiných resortů. Modernizace D1 je totiž velmi náročná na komunikaci a koordinaci s jinými ministerstvy.

Jak je to s vaším odchodem z vedení ŘSD? Spekuluje se o tom, že jste byl vyhozen.
Pro období transformace ŘSD má ministr dopravy představu o jiném personálním obsazení na pozici generálního ředitele s větší zkušeností s takovým projektem. Na druhou stranu, pro modernizaci dálnice D1 a projekt R35 je dlouhodobý deficit pozice koordinátora s výrazně silnějším mandátem, než má Ředitelství silnic a dálnic. A toto byly základní parametry mojí dohody s ministrem dopravy.