Výrobci zmrzlin chválí sezonu, Češi si rádi připlatí i za dražší druhy

  1:00aktualizováno  1:00
Výrobci zmrzliny si pochvalují letošní sezonu. Na mnoha místech stojí v horkých letních dnech dlouhé fronty, navíc si jsou zákazníci ochotni připlatit za dražší druhy. Hitem se pak stala domácí zmrzlina. Nejoblíbenější příchuť je vanilková následovaná čokoládovou a jahodovou.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Lhoták

Je sobota odpoledne ve středočeské Kačici, teplota pomalu stoupá ke 30 stupňům a obec působí, jako by jejích zhruba 1 200 obyvatel odjelo hromadně na dovolenou. Jen jedno místo se tomuto popisu vzpírá.

V horní části hlavní dopravní „tepny“ se nachází zmrzlinárna 2AD, která přitahuje kolemjdoucí jako světlo můry. „Teď ještě fronta nebude, špička začíná tak kolem třetí odpoledne,“ odhaduje zmrzlinář Darek Hrivňák mladší. Na nedostatek zákazníků si tu stěžovat nemohou, ze dveří nenápadného domku se kolikrát plazí lidský had až na chodník – a to se uvnitř o kornouty stará pětičlenná obsluha.

V mrazicí vitríně mohou lidé vybírat ze zhruba 20 příchutí, což však může nakonec vyústit v sázku na jistotu. „Ročně vyrobíme 100 až 150 příchutí, nejpopulárnější jsou vanilka, čokoláda a jahoda,“ popsal chutě svých zákazníků majitel zmrzlinárny Darek Hrivňák starší.

Kačická zmrzlinárna není jediná, kterou lidé v horkých dnech obléhají. „Počasí je ideální a fronty dlouhé,“ potvrzuje například Ivana Jabloňovská ze Zmrzlinárny Stráž pod Ralskem. „Mezi nejžádanější patří ovocné sorbety,“ prozradila. „Další nejprodávanější jsou extra čokolády, především hořká s kousky a nejtmavší čokoláda Black. Pro zpestření nabízíme alkoholové sorbety a speciality v podobě čabajkové, koprové, svíčkové, křenové, chlebové, hořčicové zmrzliny. A slaný balkánský sýr,“ dodala.

Češi milují vanilkovou.

Sezona bude dobrá, hlásí i velcí

Že se letošek zapíše mezi ty povedené roky, naznačují kromě úspěchu menších zmrzlinářů i data velkých výrobců točené zmrzliny. Zmrzlina z Opočna, za kterou stojí mlékárna Bohemilk, čeká podle šéfky obchodního oddělení Ludmily Staříkové růst o deset procent.

„Sezonu sice na začátku ovlivnilo chladné počasí a pak i výkyvy v průběhu léta, ale i přesto jsme zaznamenali dvojciferný růst,“ potvrzuje i Jiří Tvrdík, generální ředitel Mlékárny Hlinsko, která vyrábí směsi pro točenou zmrzlinu pod značkou Tatra.

ZMRZLINÁŘ: Vše dělám po svém. Je pět druhů, bez nichž to v Česku nejde

Chutě zákazníků velkých a malých zmrzlinářů se příliš neliší, polovinu z celkového prodeje tvoří podle Tvrdíka vanilková příchuť, následovaná čokoládovou a jahodovou. „Velmi úspěšné jsou i ovocné příchutě jako malinová, višňová a melounová. Letos máme velmi pozitivní odezvu na švestkovou zmrzlinu a na příchuť mango,“ dodal.

Také u točené zmrzliny z Opočna nejvíc boduje vanilková, a to i díky své kombinovatelnosti s jinými druhy, ať již jde o čokoládu, nebo jahodu, ale i s druhy zmrzliny sorbeto, která podle firmy zaznamenala raketový růst. „Zvláště rostou sorbety černý rybíz, červený meloun, višeň nebo kanadská borůvka,“ dodává za Opočno Staříková. Zdůraznila i letošní růst zájmu o zmrzlinovou příchuť sušenka.

„Prodeje točené zmrzliny nám meziročně vzrostly o 20 procent,“ dokresluje Petr Němeček, jednatel společnosti Adria Gold z Nivnice. „Nejprodávanější je tradičně vanilka, čokoláda, jahoda, meruňka, citron. Letos ale máme velký úspěch i s aloe vera jak v točené, tak i kopečkové zmrzlině,“ dodal.

Jakou z následujících příchutí máte nejraději?

celkem hlasů: 1306

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. září 2017. Anketa je uzavřena.

Pistáciovou 305
Čokoládovou 303
Vanilkovou 297
Citronovou 195
Mango 129
Jahodovou 77

Kopečkové i točené zmrzlině konkurují výrobci nanuků či mraženého potěšení v kelímcích a vaničkách. Ani oni nepřišli zkrátka. „Prodeje za srpen jsou na tom meziročně lépe o 25 procent,“ uvedl manažer značky Prima Lukáš Dědek. Růst prodejů balené zmrzliny za celý rok 2017 odhaduje na plus 15 procent.

Opavská Prima se přetahuje o první místo se společností Unilever, která vlastní mimo jiné značku Algida. Oběma rivalům patří po jedné třetině trhu s balenými zmrzlinami v Česku. I v obchodech Češi ze všech možných variant nakonec nejčastěji sáhnou po klasice – vanilkové a čokoládové. „Ty kralují nad ovocnými, z nichž je nejprodávanější jahoda,“ doplnila za Unilever Jana Kratochvílová.

Kvalita na první místě

Jednou věcí se našinci přece jen vymykají. „Českou specialitou je zájem o tvarohovo-ovocné zmrzliny,“ upozorňuje Dědek. Typickým příkladem je výrobek Mrož, který je v součtu své jahodové i černorybízové varianty nejprodávanější balenou zmrzlinou u nás a o první místo soupeří se zmrzlinami Míša ze stáje Unileveru.

Fénix z Vizovic předběhl dobu. „Černá zmrzlina“ je hit

Kromě trojúhelníku VČJ – vanilková, čokoládová, jahodová – bez kterého se snad žádný zmrzlinář v tuzemsku neobejde, se producenti všech velikostí shodují i na tom, že český spotřebitel více hlídá kvalitu. Nebo to o sobě alespoň tvrdí. A výrobci se mu snaží vyjít vstříc. „Až zdražíme, tak řeknu, zda je zajímá kvalita, nebo cena,“ říká s nadsázkou kačický zmrzlinář Hrivňák starší. „Ale určitě je zajímá i kvalita, jinak by k nám nechodili,“ věří.

Zájem o kvalitní zmrzlinu a s ním spojené detailní zkoumání složení hlásí i Prima a Unilever. Třeba opavský výrobce se loni podvolil tlaku zákazníků a nahradil kritizovaný palmový tuk kokosovým, podle Unileveru se lidé pídí po informaci o lepku a častěji v mrazácích hledají i bezlaktózové varianty.

Češi ročně zkonzumují okolo pěti litrů zmrzliny, z toho tři litry balené a zbytek točené nebo kopečkové. Ve srovnání s jinými národy se však drží zkrátka, například typický Američan spořádá zhruba čtyřnásobek tuzemského průměru.

Jak se vyrábí nanuk Míša:

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Pražský radní Dolínek míří do vesmíru, chce založit „českou NASA“

Petr Dolínek

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek, známý především kontroverzním rozhodnutím o zboření Libeňského mostu, míří výš....

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...



Najdete na iDNES.cz