"Tohle je globalizace, je to fakt a je to tak. Pokud budeme v proudu, je to dobře, když v proudu nebudeme, je to taky dobře. Jenže ne pro nás!"
Tak komentuje generální ředitel největšího výrobce stavebního skla u nás Štěpán Popovič změnu jména své firmy. Už od úterý tak nešéfuje Glaverbelu Czech a dalším firmám ve střední Evropě, ale AGC Flat Glass Czech.
Vlastník firmy, japonská společnost AGC (Asahi Glass Company), jež je největším výrobcem skla na světě, se rozhodla přejmenovat všechny firmy, které vlastní, nejen v Česku, ale v celé Evropě, Asii i Americe. Rozhodnutí přišlo s oslavami 100 let od založení japonské AGC.
"Teplický Glaverbel se tak plně stane součástí světové značky," uvádí Štěpán Popovič.
Nechce specifikovat, kolik přejmenování stálo, ale změnu názvu i loga podpoří kampaň v několika celostátních médiích a ve specializovaných časopisech. Ti, kteří projíždějí Teplicemi, už novinku mohli zaregistrovat: na výrobně i ústředí firmy už jsou velká modročervená písmena AGC a změnil se i firemní poutač na vjezdu do města. "Budoucí zisk z tohoto kroku bude větší, než kdyby to firma neudělala," sdělil k ceně celé operace Popovič.
Celý japonský koncern AGC vyrábí zhruba 26 procent plochého skla pro stavebnictví na světě a je jedničkou na trhu. Dosahuje ročního obratu 11,1 miliardy eur a zaměstnává 54 tisíc lidí.
Sklárna je na změnu značky zvyklá
Jméno výrobce skla z Teplic, firmy, která i v dceřiných společnostech a prodejních agenturách v Česku, Polsku a na Slovensku dává práci třem tisícům lidí, se mění v posledních letech poněkolikáté.
Před rokem 1990, kdy sklárnu koupil belgický Glaverbel, se jmenovala Sklounion Teplice, po vstupu Belgičanů název změnila na Glavunion, později pak na Glaverbel Czech.
I když je na první pohled těch změn mnoho, jméno Glavebel Czech je v zemi velmi známé. Firma má například ocenění Zaměstnavatel roku 2007 a v této soutěži se pravidelně umísťuje na předních příčkách.
O místa ve společnosti je velký zájem díky nejvyššímu průměrnému platu v regionu (kolem 31 tisíc Kč hrubého) a systému nejrůznějších zaměstnaneckých výhod. Jméno Glaverbel Czech je navíc spojeno s teplickým fotbalovým klubem, který lázeňské město proslavil účastí v evropských pohárech.
Značka Glaverbel zůstane v šuplíku
Jméno, či spíše ochrannou známku Glaverbel si společnost AGC ponechá, nebude jej však používat. "Nechceme, aby najednou do Evropy začal někdo vozit sklo s tímto jménem," vysvětluje Popovič.
I mezi manažery největšího výrobce skla na světě totiž panuje obava z Číny. AGC Flat Glass Europe, jejíž součástí je AGC Flat Glass Czech, má od Španělska po Rusko 18 výrobních linek, ale jen v Číně samotné jich chrlí sklo 180.
Přejmenování firmy probíhá podle všeho bez potíží a proti přání japonských manažerů nejsou námitky. "Možná v Belgii může panovat jistá nostalgie. Glaverbel měl ještě relativně nedávno jen belgické vedení a značka je tam velmi oblíbena."
AGC si patentovala sklo, které ničí bakterie
Dnešní představení nového loga a názvu firmy nebylo jediným bodem slavnosti, která se konala v řetenickém ústředí firmy. Marketingový ředitel společnosti Jiří Wagner představil žhavou novinku. AGC Flat Glass Europe začala vyrábět a nechala si i patentovat první antibakteriální sklo na světě.
Je určeno pro použití v koupelnách, kuchyních a hlavně nemocnicích. Sklo podle Wagnera dokáže zničit až 99 procent bakterií potravinových jedů, infekcí z ran a plicních infekcí.
Efekt je založen na působení stříbra. O tom, že stříbro ničí bakterie, věděli už staří Římané. Vypozorovali, že ti, kteří používají stříbrné nádobí, jsou zdravější.
AGC Flat Glass Europe nyní vyvinul proces difuze stříbrných iontů do vnějších vrstev skla. Když ionty reagují s bakteriemi, narušují dělení buněk, čímž bakterie ničí. Sklo nebylo vyvíjeno v Česku a ani se zde nebude vyrábět. Společnost však očekává značnou poptávku po tomto výrobku.