Už nyní může označení Klasa získat například ovoce, zelenina nebo porcované kuřecí maso. V těchto případech však jde o produkty určené k přímé spotřebě. Nově by takto mohly být značeny i dále používané suroviny.
"Naše idea je protáhnout to až do restaurací," řekl Miroslav Koberna z Potravinářské komory. Například ve Finsku či Rakousku podobný systém funguje. Restaurace v jídelních lístcích označují jídla vyrobená z místních surovin nebo označují své provozovny logem, které dává hostům znát, že preferují lokální dodavatele.
Jak fungují značky kvality?Není snadné se zorientovat v mnoha značkách kvality, jako je například Klasa. V časopise Retail Info Plus si prohlédněte jejich přehled. |
Helena Šindlerová z tiskového oddělení ministerstva zemědělství potvrdila, že ministerstvo ve spolupráci s nevládními organizacemi nový systém kvality pro zemědělskou prvovýrobu připravuje. "Záměrem je stanovit rámec pro konkrétní produkty, jako je například chov drůbeže, chov prasat, produkce brambor," uvedla s tím, že nový systém by stanovil nadstandardní podmínky produkce. Do budoucna MZe počítá s navázáním systému na Klasu.
Potraviny nesoucí toto označení by byly vyráběny ze surovin od certifikovaných prvovýrobců, což by dávalo spotřebiteli záruku kvality a dohledatelného původu výrobku.
Národní značku kvality Klasa uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům od roku 2003. Ročně jde na její podporu 160 až 170 milionů korun. Značku spravuje Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Výrobky jsou oceňovány na tři roky. Při zhoršení kvality či porušení stanovených podmínek jim může být logo odebráno dříve.
Logo Klasa podle internetových stránek značky může v současnosti nosit takřka 1 200 produktů bezmála 220 českých a moravských výrobců.
Již od roku 2010 je především menším výrobcům místních specialit udělováno také označení Regionální potravina. V červnu 2011 spustila Potravinářská komora novou značku "Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou ČR", která není financována z veřejných zdrojů. Nové logo s českou vlajkou má garantovat, že jím označený výrobek byl vyroben převážně z domácích surovin.