Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Značkové věci jsou v cizině až o polovinu levnější

  3:15aktualizováno  3:15
Elektronika, oblečení, parfémy i sportovní vybavení. To vše je v Česku oproti zahraničí o hodně dražší. Třeba přehrávač iPod Classic 160GB od společnosti Apple je u nás běžně k dostání za cenu kolem deseti tisíc. V Americe se cena pohybuje asi na polovině.

Elektronika se dá v zahraničí pořídit až o polovinu levněji. | foto: David PortMF DNES

Důvodů drahoty je více. "Apple zde má zcela jinou pozici než v USA. Záleží také na rozdílné výši daně z přidané hodnoty a rozdílných záručních podmínkách," vysvětluje produktový manažer Petr Rýdl ze společnosti Czech Data Systems, která je výhradním distributorem Applu v Česku.

Naráží na fakt, že u nás je vyšší daň a záruční doba je dlouhá – trvá dva roky a to pro firmu znamená další náklady. Existují však i další věci.

Cena tradičních pánských džín Levi’s 501 v Česku dosahuje dvou a půl tisíce korun. Za mořem jsou považovány za masový produkt, jejich tamní cena je asi poloviční. Důvodem je jiné postavení značky. U nás jde o luxus, v USA se tyto džíny považují za lidovou záležitost.

Češi totiž milují značky a neváhají si za ně připlatit. Často však netuší, že platí víc než Američan, Brit či Němec. Prodejci proto nemají důvod zlevňovat. "Za cenu, za kterou se v Česku kupuje jedna golfová kvalitní odpalovací hůl, jsem si v USA koupil celou sadu i s bagem. A do toho počítám dopravu i clo," říká Radovan Vávra, bývalý šéf Komerční banky, který o sobě před několika lety prohlásil, že vydělává jako tryskáč.

Dnes už to tak žhavé není a Vávra patří ke stále větší skupině lidí, kteří se rozhodli dát vale předraženým tuzemským obchodům. Jejich objednávky převážně spotřebního zboží a značkových oděvů ze zahraničí v uplynulých týdnech zavalily Českou poštu. Důvod? Například špičková sada golfových "želez" Titleist Forged stojí v USA běžně kolem osmnácti tisíc, v Česku se její cena pohybuje kolem 35 tisíc.

Proč je u nás dvakrát dražší? Málo prodaných kusů, vysoké DPH, delší záruky než jinde – to jsou nejčastější oficiální argumenty obchodníků.

Neznamená to, že by u nás nebylo možné koupit levné zboží, ale oproti Západu jsou v Česku populární především dražší a kvalitní značkové věci. Je jedno, zda jde o oblečení, elektroniku nebo potraviny. S mírnou nadsázkou lze říct, že jde o sortiment předlistopadových obchodů Tuzex a Eso. Ty Čechům tehdy voněly exkluzivitou a vysoké ceny nikoho nepřekvapovaly.

Jenže firmy na to hřeší dodnes. Když se totiž obchodníci uvolí promluvit mimo záznam, je jejich zdůvodnění vysokých cen trochu jiné. "Máme několikeré ceny. Mateřská firma je určuje podle toho, co si může na daném trhu dovolit," říká obchodní manažerka velkého řetězce s módním zbožím, která nechce uvádět své jméno.

A v Česku si může dovolit hodně. "Ceny jsou u nás vyšší než třeba v Německu a zaokrouhlují se pochopitelně nahoru. To si tam nemůžeme dovolit," říká s odvoláním na velkou německou konkurenci manažerka.

Módní branže je ideálním příkladem toho, jak u nás výrobci a obchodníci "pracují" s cenami, které navíc v českých očích prodražuje převod cen z eur na koruny. Oděvníci totiž většinou stanovují fixní kurz na celý jeden rok dopředu a pak už s ním jen neradi hýbají. Zaprvé je to pracné a zvyšuje jim to náklady, zadruhé na posilující koruně dobře vydělávají.

Navoněná "masovka"
Navíc zahraniční značky obvykle klamou svým vzhledem. "Třeba v Rakousku jsme spíše levná masovka. Tady se profilujeme jako trendy až prestižní firma," dodává manažerka.

Podobnou strategii použilo mnoho západních firem, které vstoupily na nepopsaný tuzemský trh. Zatímco doma mají obchody i vedle diskontních prodejen na periferii měst, kde by nikoho nenapadlo utrácet za jejich zboží horentní sumy, u nás se usídlily na luxusních adresách a ve vybraných obchodních centrech. A za příslib luxusu žádají od zákazníků víc.

Kromě horší orientace Čechů na "značkovém" trhu jim k vysokým cenám nahrává ještě jedna věc, která má možná také kořeny v předlistopadovém Tuzexu. "Lidé si u nás potrpí na značky a jsou ochotni za ně neuvěřitelně utrácet, jen aby se předvedli," říká spolumajitel firmy Bushman Jindřich Melichar. To, že je například Čech s průměrným příjmem ochoten utratit za značkové džíny čtvrtinu svého platu, by se podle Melichara v Německu ani v USA nestalo.

A nikoho by to tam ani nenapadlo, protože stejná značka vypadá v USA hodně omšele. Příklad? Restaurace McDonald’s. Jejich vlajkový hamburger Big Mac už je v Česku dražší než v USA. Nutno dodat, že tamní stravovny spíše připomínají tuzemské "čtyřky".

A někteří obchodníci mají pro rozevřené cenové nůžky Evropa versus Spojené státy ještě důraznější vysvětlení. "Americké firmy si kompenzují své rostoucí náklady v Evropě, protože zdražovat si v USA nikdo nedovolí," říká Marco Anderegg, šéf obchodů Golf USA v Česku.

"Prodejci mohou držet vysoké ceny zboží do té míry, do které jsou zákazníkem akceptovány," říká Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank. Jinak řečeno, firmy budou drahé, dokud je lidé budou kupovat.

. Proč je u nás draho

Daně
Devatenáct procent DPH je více než ve většině států Evropy a USA.

Velikost trhu a kupní síla
Při menších prodejích může prodejce držet obrat jen při vyšších cenách.

Záruky

V Česku je povinná dvouletá záruka, v USA jen jednoletá.

Strach před reexportem
Například u CD se vydavatelé bojí, že by levná hudba zaplavila západní Evropu.

Povědomí o značce
Značky se profilují luxusněji než doma (např. Levi’s, Nike).

Historie
Lidé si to nechají líbit – jsou zvyklí na drahé spotřební zboží už z dob totality (např. Levi’s).

Zastoupení značek

Mnohé značky nemají v Česku přímé zastoupení (např. Apple, Titleist).

Cenová politika firem

Cenová politika amerických centrál nezohledňuje vývoj kurzu dolaru proti euru a koruně.

Čtěte v úterý v MF DNES

Ilustrační foto

Kam na nákupy do ciziny se dočtete v úterní MF DNES v příloze Peníze. Dozvíte se, jak nakoupit oblečení, auto, elektroniku, potraviny, drogérii, nábytek či sportovní potřeby.

.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pracovníci finanční správy při zabavování zboží v rámci akce River.
Zajišťovací příkazy bude řídit nová metodika. Možná přijde i změna zákona

Ministerstvo financí a finanční správa připraví k využívání zajišťovacích příkazů novou metodiku. Zároveň navrhne změnu zákona, která by zavedla alternativu k...  celý článek

V obchodě Tesco se objevilo máslo s čipem proti krádeži.
Máslo se krade. Prodejna Tesco ho zabezpečila čipem

Supermarket Tesco ve Smíchovské tržnici v Praze nabízel v posledních dnech máslo, které mělo na obalu umístěný ochranný čip. Podle zjištění iDNES.cz k...  celý článek

Distribuční centrum v Plzni pro e-shop Lidlu.
Do Lidlu v bačkorách. E-shop startuje v Česku, je první ve střední Evropě

Obchodní řetězec ve žlutomodrých barvách Lidl spustil oficiálně svůj e-shop, ve kterém nabízí spotřební zboží. Mezi řetězci není první, funguje už e-shop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.