Značkové věci jsou v cizině až o polovinu levnější

  3:15
Elektronika, oblečení, parfémy i sportovní vybavení. To vše je v Česku oproti zahraničí o hodně dražší. Třeba přehrávač iPod Classic 160GB od společnosti Apple je u nás běžně k dostání za cenu kolem deseti tisíc. V Americe se cena pohybuje asi na polovině.

Elektronika se dá v zahraničí pořídit až o polovinu levněji. | foto: David PortMF DNES

Důvodů drahoty je více. "Apple zde má zcela jinou pozici než v USA. Záleží také na rozdílné výši daně z přidané hodnoty a rozdílných záručních podmínkách," vysvětluje produktový manažer Petr Rýdl ze společnosti Czech Data Systems, která je výhradním distributorem Applu v Česku.

Naráží na fakt, že u nás je vyšší daň a záruční doba je dlouhá – trvá dva roky a to pro firmu znamená další náklady. Existují však i další věci.

Cena tradičních pánských džín Levi’s 501 v Česku dosahuje dvou a půl tisíce korun. Za mořem jsou považovány za masový produkt, jejich tamní cena je asi poloviční. Důvodem je jiné postavení značky. U nás jde o luxus, v USA se tyto džíny považují za lidovou záležitost.

Češi totiž milují značky a neváhají si za ně připlatit. Často však netuší, že platí víc než Američan, Brit či Němec. Prodejci proto nemají důvod zlevňovat. "Za cenu, za kterou se v Česku kupuje jedna golfová kvalitní odpalovací hůl, jsem si v USA koupil celou sadu i s bagem. A do toho počítám dopravu i clo," říká Radovan Vávra, bývalý šéf Komerční banky, který o sobě před několika lety prohlásil, že vydělává jako tryskáč.

Dnes už to tak žhavé není a Vávra patří ke stále větší skupině lidí, kteří se rozhodli dát vale předraženým tuzemským obchodům. Jejich objednávky převážně spotřebního zboží a značkových oděvů ze zahraničí v uplynulých týdnech zavalily Českou poštu. Důvod? Například špičková sada golfových "želez" Titleist Forged stojí v USA běžně kolem osmnácti tisíc, v Česku se její cena pohybuje kolem 35 tisíc.

Proč je u nás dvakrát dražší? Málo prodaných kusů, vysoké DPH, delší záruky než jinde – to jsou nejčastější oficiální argumenty obchodníků.

Neznamená to, že by u nás nebylo možné koupit levné zboží, ale oproti Západu jsou v Česku populární především dražší a kvalitní značkové věci. Je jedno, zda jde o oblečení, elektroniku nebo potraviny. S mírnou nadsázkou lze říct, že jde o sortiment předlistopadových obchodů Tuzex a Eso. Ty Čechům tehdy voněly exkluzivitou a vysoké ceny nikoho nepřekvapovaly.

Jenže firmy na to hřeší dodnes. Když se totiž obchodníci uvolí promluvit mimo záznam, je jejich zdůvodnění vysokých cen trochu jiné. "Máme několikeré ceny. Mateřská firma je určuje podle toho, co si může na daném trhu dovolit," říká obchodní manažerka velkého řetězce s módním zbožím, která nechce uvádět své jméno.

A v Česku si může dovolit hodně. "Ceny jsou u nás vyšší než třeba v Německu a zaokrouhlují se pochopitelně nahoru. To si tam nemůžeme dovolit," říká s odvoláním na velkou německou konkurenci manažerka.

Módní branže je ideálním příkladem toho, jak u nás výrobci a obchodníci "pracují" s cenami, které navíc v českých očích prodražuje převod cen z eur na koruny. Oděvníci totiž většinou stanovují fixní kurz na celý jeden rok dopředu a pak už s ním jen neradi hýbají. Zaprvé je to pracné a zvyšuje jim to náklady, zadruhé na posilující koruně dobře vydělávají.

Navoněná "masovka"
Navíc zahraniční značky obvykle klamou svým vzhledem. "Třeba v Rakousku jsme spíše levná masovka. Tady se profilujeme jako trendy až prestižní firma," dodává manažerka.

Podobnou strategii použilo mnoho západních firem, které vstoupily na nepopsaný tuzemský trh. Zatímco doma mají obchody i vedle diskontních prodejen na periferii měst, kde by nikoho nenapadlo utrácet za jejich zboží horentní sumy, u nás se usídlily na luxusních adresách a ve vybraných obchodních centrech. A za příslib luxusu žádají od zákazníků víc.

Kromě horší orientace Čechů na "značkovém" trhu jim k vysokým cenám nahrává ještě jedna věc, která má možná také kořeny v předlistopadovém Tuzexu. "Lidé si u nás potrpí na značky a jsou ochotni za ně neuvěřitelně utrácet, jen aby se předvedli," říká spolumajitel firmy Bushman Jindřich Melichar. To, že je například Čech s průměrným příjmem ochoten utratit za značkové džíny čtvrtinu svého platu, by se podle Melichara v Německu ani v USA nestalo.

A nikoho by to tam ani nenapadlo, protože stejná značka vypadá v USA hodně omšele. Příklad? Restaurace McDonald’s. Jejich vlajkový hamburger Big Mac už je v Česku dražší než v USA. Nutno dodat, že tamní stravovny spíše připomínají tuzemské "čtyřky".

A někteří obchodníci mají pro rozevřené cenové nůžky Evropa versus Spojené státy ještě důraznější vysvětlení. "Americké firmy si kompenzují své rostoucí náklady v Evropě, protože zdražovat si v USA nikdo nedovolí," říká Marco Anderegg, šéf obchodů Golf USA v Česku.

"Prodejci mohou držet vysoké ceny zboží do té míry, do které jsou zákazníkem akceptovány," říká Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank. Jinak řečeno, firmy budou drahé, dokud je lidé budou kupovat.

. Proč je u nás draho

Daně
Devatenáct procent DPH je více než ve většině států Evropy a USA.

Velikost trhu a kupní síla
Při menších prodejích může prodejce držet obrat jen při vyšších cenách.

Záruky

V Česku je povinná dvouletá záruka, v USA jen jednoletá.

Strach před reexportem
Například u CD se vydavatelé bojí, že by levná hudba zaplavila západní Evropu.

Povědomí o značce
Značky se profilují luxusněji než doma (např. Levi’s, Nike).

Historie
Lidé si to nechají líbit – jsou zvyklí na drahé spotřební zboží už z dob totality (např. Levi’s).

Zastoupení značek

Mnohé značky nemají v Česku přímé zastoupení (např. Apple, Titleist).

Cenová politika firem

Cenová politika amerických centrál nezohledňuje vývoj kurzu dolaru proti euru a koruně.

Čtěte v úterý v MF DNES

Ilustrační foto

Kam na nákupy do ciziny se dočtete v úterní MF DNES v příloze Peníze. Dozvíte se, jak nakoupit oblečení, auto, elektroniku, potraviny, drogérii, nábytek či sportovní potřeby.

.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...