Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značku Prim si nárokují dvě firmy. Jedna hodinky vyrábí, druhá dováží

  4:04aktualizováno  4:04
Spor o jednu z nejznámějších českých značek se přiostřuje. Soudy a úřady čeká další vlna jednání o tom, kdo má v Česku nárok používat značku Prim. Zatím se totiž objevuje na hodinkách dvou výrobců: Elton hodinářské, kde se hodinky vyrábějí už šedesát let, a MPM-Quality. Ta ochrannou známku získala v roce 2001.
Hodinářská bitva o „primky“ se naplno rozjela. Ilustrační foto

Hodinářská bitva o „primky“ se naplno rozjela. Ilustrační foto | foto:  Michal Sváček, MAFRA

"Elton si v privatizaci dostatečně neošetřil ochranné známky," připouští šéf Eltonu Jiří Helikar.

MPM-Quality, která hodinky hlavně dováží, získala značku od bývalé Chronotechny, dříve součásti Eltonu. Značku Prim vlastní oni, Elton má u evropského patentového úřadu značku Prim Manufacture 1949. A v tom je jádro sporu.

Obě totiž vyrábějí náramkové hodinky a obě usilují o výhradní nárok na značku. Zatímco Elton jde cestou drahých a exkluzivních hodinek, MPM je z větší části dováží a nabízí je většinou za výrazně nižší ceny.

Nosí prezident falzifikát?

Firmy v boji už začínají používat i hodně známá jména. Třeba Václava Klause. "Podle našeho názoru pan prezident ani netuší, že nosí na ruce falzifikát, pokud tedy hodinky od Eltonu nosí," řekl Petr Hanko, jednatel společnosti MPM-Quality. S tím by ale zástupci Eltonu nesouhlasili.

Značka Prim je historicky spjatá s Novým Městem nad Metují, kde je Elton vyrábí. "Není zneužití to, že někdo něco získá právní kličkou a pak zadává práci do Asie?" útočí na MPM-Quality šéf Eltonu Jiří Helikar.

Elton hodinářská prohrála u vrchního soudu před několika dny spor, který měl MPM-Quality zakázat používat tuto značku. U Úřadu průmyslového vlastnictví běží žádost Eltonu o výmaz známek MPM-Quality. Úřad v první instanci žádost zamítl, teď probíhá rozklad.

MPM-Quality chce pro své hodinky získat i značku Czech Made, ačkoliv většinu zboží dováží. "Nepochybujeme o tom, že tuto značku získáme, vyrábíme z kvalitních komponentů a naše hodinky mají v zemích, kde působíme, více než velmi dobrou pověst," tvrdí Hanko.

Značku Czech Made už dnes mohou získat i firmy, které u nás zboží nevyrábějí. Stačí totiž, aby splnily nárok na kvalitu výrobku a přihlásila je v Česku registrovaná firma. "Musí to být výrobce, ne jen dovozce," říká výkonný ředitel Sdružení pro Cenu České republiky za jakost Jaroslav Prachař.

Obě firmy ve sporu mají rozdílné zaměření. MPM-Quality se zaměřuje hlavně na masovější typ hodinek, Elton jde cestou drahých hodinek na zakázku. Elton má obrat kolem 30 milionů, MPM-Quality zhruba pětinásobný.

"Krizi necítíme," říká Helikar. Firma začíná letos s podporou evropských fondů vyrábět mechanické strojky, které dodává i řadě světoznámých značek. Elton navíc koupil společnost H+H hodinářská, která vyrábí hodiny.

Letos by se tak měl obrat Eltonu dostat na dvojnásobek loňského roku. I Elton chce letos přijít na trh s "levnější" modelovou řadou kvartzových hodinek v ceně mezi třemi až šesti tisíci korun. "Zatím řešíme název," dodal.

Růst chce letos i MPM-Quality. Firma hodlá investovat 60 milionů do nových prostor.

MPM-Quality

Odhad hospodaření v roce 2008

Obrat – 140–150 milionů korun
Zisk firma neuvedla
Podnik prodal zhruba 100 tisíc hodinek

ELTON hodinářská

Hospodaření v roce 2008

Obrat – 28,5 milionu Kč
Zisk – 150 tisíc Kč
Firma vyrobila 3 800 hodinek, z toho 1 300 mechanických





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.