Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejoblíbenější značky v Česku jsou z internetu. Auta i pivo oslabily

  13:13aktualizováno  13:13
Nejúspěšnější mladé české značky se stále častěji nacházejí na internetu. A je jedno, jestli jde o portál, e-shop či antivirový program.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Nejsilnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle odborníků Seznam.cz. Česká internetová ikona tomuto žebříčku vévodí prakticky od nepaměti.

Letos se však vedle ní zařadily také další internetové firmy, které byste dříve v čele žebříčku hledali marně.

Druhou nejsilnější značkou se vůbec poprvé stala Alza.cz, největší tuzemský e-shop s tržbami přes 11 miliard korun. Na čtvrtém místě se umístil další internetový obchod Mall.cz. Do první desítky se vešli rovněž světově úspěšní výrobci antivirového softwaru Avast a AVG.

Oděvní značky mají problém

Pracují pro nás děti uprchlíků ze Sýrie, zjistily oděvní značky H&M a Next

Syrské děti prchající s rodiči před Islámským státem nedaleko turecké hranice...

Vyplývá to z tradiční studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, která oslovila na 150 marketingových odborníků v ČR.

„Změnilo se nákupní chování, trendem je internet, internetové obchodování a e-shopy. Rychlé a dostupné informace se staly samozřejmostí, lidé si chtějí zajistit vše potřebné obratem a jednoduše za výhodnou nebo konkurenceschopnou cenu,“ glosuje výsledky Michal Richtr, řídící partner společnosti Dynamo design, která se specializuje na grafický design značek a vizuální komunikaci.

Popularita e-shopů roste

Značky jako Alza.cz či Mall.cz působí na trhu více než dekádu, ale jejich popularita vystřelila nahoru až v posledních pěti letech. Dokonce i oproti roku 2013, kdy se tento průzkum uskutečnil naposledy, je vidět značný posun.

Naopak z desítky nejznámějších dle mínění marketérů zmizela investiční skupina PPF, značka prodejen s elektrospotřebiči Datart či sázková kancelář Fortuna. Oslabily autobazary AAA Auto stejně jako pivovar Bernard.

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Z tradičních „off-line“ značek své pozice statečně hájí jedině Student Agency podnikatele v dopravě Radima Jančury a přes mírný pokles i jihočeská značka zahradní techniky Mountfield.

„Kdybych to vzal z pohledu zákazníků, tak je jasné, že e-commerce značky jim jsou mnohem blíže a jejich vztah je intenzivnější než s ‚off-line‘ značkami. Zároveň je tam kus té novoty,“ myslí si Oldřich Bajer, marketingový odborník a internetový podnikatel, svého času spolumajitel a spoluzakladatel společnosti Centrum.cz.

„Pokud to hodnotí marketingoví odborníci, tak to může být i o paradoxu – tradiční značky stěhují komunikaci na internet, naopak internetové značky jsou vidět více mimo internet. Je to dáno tím, že je tu obrovský boom nákupů na internetu a e-shopy se snaží co nejrychleji a inovativně oslovit nové zákazníky,“ dodává Bajer, který je spolumajitelem internetového obchodu s módou Zoot. Právě ten, jako vůbec nejmladší projekt v žebříčcích, odborníci zařadili mezi desítku značek s největší perspektivou růstu.

„Rosteme v obratu o sto procent ročně, výrazně jsme zvýšili počet výdejních míst. Kromě on-line marketingu za našimi zákazníky chodíme všude – na festivaly, do kina. Takže i my expandujeme mimo internet,“ dodává Bajer.

Vůbec nejvíce odborníci věří společnostem Alza.cz, Student Agency a Avastu.

S dalším vysvětlením ohledně pohybů popularity u jednotlivých značek přichází Ondřej Obluk, ředitel skupiny Ogilvy & Mather Prague, která průzkum připravila. „Některé pohyby jsou dané i tím, že lidé vybrané značky již nevnímají jako nové. Ostatně historie některých z nich je delší než 20 let. To je třeba případ PPF i Mountfieldu,“ myslí si Obluk.

Bonton a Koryna na ústupu

Naopak mezi značky, kterým marketingoví manažeři věští problémy, se propadl kdysi úspěšný Bonton. Někdejší součást mediální skupiny a

Kdo táhl v roce 2013

Průzkum týkající se značek vzniklých po roce 1989 se naposledy uskutečnil před 3 roky.

  • Za nejúspěšnější nové české značky tehdy marketéři považovali značky Seznam.cz, PPF, Student Agency, Alza.cz, Mountfield, AAA Auto, Datart a Avast.
  • Nejvyšší tržní hodnotu měl dle respondentů internetový portál Seznam.cz, stejně jako letos. Za ním se umístily PPF a Student Agency.
  • Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj si u marketérů získaly značky Alza.cz, PPF a Agrofert.
  • V ohrožení naopak podle nich byly značky U:fon, LEO Express, Bonton, Bushman a Centrum.cz.

hudebního vydavatelství, kterou založil v roce 1989 podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl a právník Zdeněk Kozák, je dnes rozdrolena do více projektů. Společnost Bonton zápasí s milionovými účetními ztrátami a kdysi významný řetězec s hudebními nosiči Bontonland pozavíral většinu poboček v obchodních centrech. Tím se značka výrazně stáhla z očí veřejnosti.

Také výrobce kuchyní Koryna se v minulých letech potýkal s finančními problémy, marketéři příliš nevěří ani českým oděvním firmám.

Mezi desítkou potenciálně ohrožených značek se tak objevili oděvní výrobci jako Pietro Filipi, Alpine Pro, Bushman či Blažek.„Jde o značky, kde odborníci nevidí prostor pro větší růst. Zejména oděvní značky z Česka mají podle nich velmi obtížnou pozici,“ říká k výsledkům Obluk.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Ministr velí do zbraně: Evropa by měla prudce snížit počty divočáků

(Ilustrační snímek)

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit stavy divočáků, myslí si český ministr zemědělství Jiří Milek....

Hüner pokračuje v čistkách. Marketingový expert ČSSD končí ve vedení ČEPS

Vítězslav Kulich

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z představenstva provozovatele energetické přenosové soustavy...

Lidé na práci už tu jsou, stačí je legalizovat, tvrdí lidé z branže

(Ilustrační snímek)

Aby mohla přijít legálně pracovat do Česka, zaplatila desetitisíce. Úřady jí ale práci zatrhly. Podobných jsou stovky....

Najdete na iDNES.cz