Podvodník si nechal vytisknout i vlastní nálepky na kyblíky s práškem

Podvodník si nechal vytisknout i vlastní nálepky na kyblíky s práškem

Znáte Persiel? To je Persil a Ariel, lhal prodejce

  • 95
V rajonu velkých výrobců prášků řádila před pár měsíci v Česku škodná. Podomní prodejce vzal dvě velké konkurenční značky na trhu a spojením jejich jmen si vytvořil vlastní. Z Persilu a Arielu se tak stal Persiel.

Podvodník si nechal vytisknout i vlastní nálepky na kyblíky s práškem a po bytech nabízel deset kilo za pět set korun. Za zhruba stejnou sumu se v obchodech prodává devítikilové či kompaktní šestikilové balení pravých značek.

"Nám ho nabízel k nějakému výročí Arielu a Persilu levněji a maminka ho koupila," říká anonymně jeden ze zákazníků z Liberecka, který později vypovídal na policii.

Jiný potenciální zákazník odolal. "Tvrdil, že jde o doprodej po zrušeném Persilu a Arielu a že dostanu kartičku na slevu 40–80 procent od klubu Henkel na další zboží. A jestli máme mimino, že dostaneme dětské plíny," popsal v dopise výrobci.

Výrobcům, kteří se o falešném obchodníkovi dověděli od podvedených zákazníků, se zježily vlasy. V Česku lítě bojují. Na své značky dává americký Procter & Gamble, výrobce Arielu, jen do reklamy v Česku odhadem přes miliardu korun ročně. Německý Henkel vydává do reklamy svých značek zhruba 600 milionů a nyní jeho 99letá značka Persil překonala 17procentní podíl na trhu a vítězí nad Arielem.

Nechali si tedy od falešného výrobce nenápadně poslat jedno balení a zjistili, že jde o levný prací prášek za 160 korun. "Etiketa lákala na to, že je bezfosfátový, antibakteriální, obsahuje aviváž i Calgon. Kromě bezfosfátových prostředků však nic z uvedeného na trhu není a chemicky ani není možné vyrobit," řekla mluvčí Henkelu Lidija Erlebachová.

Díky spolupráci zákazníků – jeden z nich dokonce vyfotil auto obchodníka – pak policie muže na Liberecku našla a nyní čelí žalobě za porušování práv k obchodnímu jménu.

Hrozí mu maximálně rok vězení nebo veřejné práce a dočasný zákaz živnosti. Svérázný obchodník se dotkl i třetího konkurenta v čisticích prostředcích. Na obalu prášku slibuje, že je uvnitř už i Calgon, prostředek proti usazování vápna v pračce. A ten vyrábí Reckitt Benckiser.

Mluvčí Henkelu upozorňuje na to, že klub Henkel neexistuje a že firma nemá podomní prodejce. V průměru si každý Čech ročně koupí šest kilo prášku. A každý třetí si vybere Persil nebo Ariel.