Žně výrobců lehkých letadel končí, v USA se prodala jen dvě

  11:12aktualizováno  11:12
Až příští týden otevře brány největší veletrh malých letadel na světě, který se každoročně koná v americkém městě Oshkosh ve Wisconsinu, budou čeští výrobci v citelné nevýhodě. Oproti loňsku, kdy patřili k lídrům prodejní výstavy, jsou jejich letadla podstatně dražší.
Čtrnáct českých výrobců dodalo za červen do USA jen dvě lehká letadla.

Čtrnáct českých výrobců dodalo za červen do USA jen dvě lehká letadla. | foto: Profimedia.cz

Důvodem je pro export rekordně nevýhodný mix silné koruny a slabého dolaru.

"Stejný typ, který jsme prodávali kolem devadesáti tisíc dolarů, teď stojí 130 tisíc," říká Jiří Tlustý, majitel firmy TL-Ultralight, která je třetím největším českým výrobcem malých letadel mířících do USA. Na americkém trhu přitom mají už druhým rokem tuzemské továrny výsadní postavení a v kategorii lehkých sportovních letadel jim patří téměř třetinový podíl.

Češi obhajují největší podíl
To se může brzy změnit. "Na prodejích je patrný devastující účinek kurzu. Čtrnáct českých výrobců dodalo za červen do USA jen dvě letadla," říká Jan Fridrich, viceprezident Letecké amatérské asociace. Oproti loňskému prvnímu pololetí klesly letos za stejné období prodeje do USA o více než dvacet procent.

Škody sčítá také největší český výrobce ultralightů, kunovický Evektor Aerotechnik. "Je to katastrofa. Posílení koruny už vymazalo zisky a nepomáhají ani dodávky za eura," říká šéf firmy Jaroslav Růžička.

K silné koruně se loni na podzim přidala americká hypoteční krize, která zchladila chuť Američanů kupovat si drahé hračky. "Lidé tam obrací každý dolar a s nákupy váhají," říká Tlustý. Podle Růžičky se na prodejích podepisuje také ztížení přístupu zákazníků k úvěrům. "Američané vždy všechno nakupovali na splátky. Před rokem vyřizovali úvěr dva dny, dnes to trvá i dva měsíce," tvrdí Růžička.

Obrana: Vše platit v eurech a dolarech
Jak se mohou výrobci bránit? Podle Tlustého je obrana jediná: vše nakupovat za eura či dolary. "V korunách už platím jen mzdy, daně a energie. Tři čtvrtiny nákladů držím v eurech," říká muž, který z Unie dováží i barvy na letadla.

Zároveň se snaží více dodávat na evropské trhy, které jsou oproti USA podstatně roztříštěnější, hlavně pokud se týká předpisů pro létání. To mimo jiné znamená, že výrobce musí projít zvlášť v každé evropské zemi drahou certifikací.

"Nikdy jsem nechtěl být úplně závislý na americkém trhu, což někteří konkurenti dopustili," říká Tlustý, jenž zaměstnává přibližně sto pracovníků a jehož firma loni utržila 140 milionů korun. Osmdesát procent z obratu tvořily prodeje do USA, letos to bude podstatně méně a Tlustý připouští i to, že pokud se situace na trhu nezmění, bude muset propouštět.

"Takových krizí už jsem ale přečkal víc. Když u nás zdražil benzin z osmi korun na šestnáct, byl jsem před krachem. Zákazníci rušili objednávky," dodává Tlustý.

S finančními problémy se potýká i rival CZAW, ač je letos v prodejích do USA nejúspěšnější. Od března je totiž v insolvenčním řízení. Více než silná koruna stojí za jeho problémy spory akcionářů.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Socialista Sanders tepe McDonald’s. Zvyšte mzdu alespoň na 15 dolarů, žádá

Bernie Sanders

Americký senátor Bernie Sanders na sociální síti Twitter vyzval společnost McDonald’s, aby následovala příkladu...

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...



Najdete na iDNES.cz